Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Mandag morgen forventes det at den store fusion mellem American Airlines og US Airways lukkes.
Hvorfor er det at det er interessant for os rejsende. I udgangspunktet vil der ikke ske noget nyt i kommende uge og de to selskaber vil forsat operere som individuelle selskaber i den næste måneds tid. Så indtil videre skal man forsat gøre alt i det respektive selskab så rejser med US Airways skal lave check in ved US Airways og vice versa.
Men fra starten af januar – nærmere betegnet 7. januar så vil der ske de første tydelige tegn på en sammenlægning. Der forventes det at de to bousprogrammer begynder at arbejde mere sammen med optjening af point i mellem dem og muligt også at der kan bookes awards på tværs i de to selskaber. Det forventes også at der kommer noget mere tydeligt på priority check in og priority boarding. Dette er forventningen men de nærmere detaljer er endnu ikke offentliggjort.
I slutningen af marts sker den største ændring når US Airways går ud af Star Alliance og over i OnwWorld. Dette vil betyde at der fra dette tidspunkt ikke er muligt at optjene point til US Airways Dividend Miles på Star Alliance rejser og samtidig at man ikke kan booke US Airways awards på Star Alliance ruter. Dette er nok en af de største ændringer i og med at US Airways Dividend Miles har være brugt meget til at købe eller dele miles og booke business eller first class billetter, da de var meget konkurrence dygtige rent prismæssigt. vi har her på Bonusfeber skrevet flere gange om dette og det er også diskuteret i vores forum.
Så hvad bør man gøre hvis man har point på sin US Airways Divident Miles konto. Det kommer an på om man vil benytte sig af det nuværende setup og booke en bonusrejse på en af Star Alliance partnerne inden det er for sent. Man kan sagtnes nu bestille en rejse efter marts, dog er det lidt usikkert hvad der sker om man vil ændre den for meget efter slutningen af marts. Men får man booket nu og får sit billetnummer så er den sikker nok. Det andet alternativ er at vente på at man kan overførere sin point til American Airline AAdvantage og på den måde benytte pointene der eller i OneWorld. Det forventes at være samme metode som ved BMI og British Airways tidligere.
Vi på Bonusfeber forventer ikke at der vil ske ret meget mere i relation til at agere som et og samme selskab før tidligst i slutningen af 2014 eller starten af 2015. Opgaven er simpelthen for stor og vil tage lang tid. Men masser af tiltag vil bringe de to selskaber tættere og tættere sammen. Så selvom det legale er på plads mandag så går der lang tid får kunderne ser noget.
Der kan læses mere om fusionen her
Diskuter mere om dette på vores forum tråd her
Skriv et svar