Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Vi har været en tur med Finnairs nyeste Business Class, som mange er lidt skeptisk over. Skeptisk fordi stoleryggen ikke kan lægges ned. Vi var også i selvsamme kategori og derfor gjorde det turen fra Helsinki til New York i deres nye Air Lounge Business Class meget spændende.
InsideFlyer var inviteret af Finnair til at prøve deres nyeste produkter. I denne artikel giver skribenten sin egen anmeldelse og indtryk af hvad der tilbydes.
Lad os sige det med det samme – vi blev meget positivt overrasket. Vil vil faktisk ikke tøve med at kalde det for et ganske godt Business Class produkt og noget vi tror der vil komme flere varianter af.
Men lad os gå de forskellige dele igennem i vores anmeldelse af Finnairs Air Lounge Business Class ombord på en Airbus A330.
Kabinen og det nye Air Lounge sæde
Finnairs Airbus A330 har i alt 28 Air Lounge Business Class sæder ombord. Du sidder i en konfiguration, hvor der er en række ved vinduerne og så to og to i midten. Så et 1-2-1 layout. Der er en god føles af plads og luft i kabinen – selvom det er en Airbus A330 vi flyver med. Vi tænker at følelsen af plads og luft vil være bedre ombord på en af deres Airbus A350 grundet færre hattehylder i kabinen.
Stolene er ens på alle rækkerne. Der er dog en smule forskel på række 1 i forhold til de andre rækker. Men det er minimalt. Der er på alle rækkerne god plads til ens fødder og ikke nogen følelse af at de er “i en kiste” når du ligger ned. En forskel er sidste række i den forreste del af Business Class kabinen. Der har du kun et vindue, hvor du har to vinduer på alle andre rækker.
På turen havde jeg valgt sæde 01L.
I midten er det muligt at rejse to sammen, da stolene er vinklet således at du rent faktisk godt kan tale sammen. Rejser du alene og sidder på en af sæderne i midten, så er der er god “divider” som nemt kan hæves op og giver dig stor privathed.
Finnair har virkeligt lavet et Business Class produkt som skiller sig ud fra mange andre Business Class produkter. Der er ofte ikke den store forskel når vi ser nye Business Class kabiner, men det er der i den grad for Finnairs nye produkt. Den nok mest iøjenfaldende ting er at sædet ikke kan lægges ned, men du kan sagtens sidde afslappet, spise oprejst og sove i en lang og ganske bred seng. Hvordan kan det lige lade sig gøre? Jo – det er her at Finnair har lavet et godt stykke innovationsarbejde og komplet ændret tanken om hvordan et nyt Business Class produkt skal se ud, virke og være at sidde eller sove i.
Så skal du sove, så i stedet for at du normalt ville lægge ryglænet ned, så skal du faktisk bare “glide ned i sengen og strække dig ud”. Så simpelt er det og så meget plads giver sædet.
Skal du slappe af, så kan du ved hjælp af to puder vælge at lounge lidt med enten benene oppe eller nede. Du kan vælge den position der lige passer dig og din krop.
Det som vi godt kan lide er at ved at du ikke kan lægge ryglænet ned, så er der heller ikke så mange steder at du kan føle at du rammer en kant på en af hynderne. Det hele er mere som en god lounge stol du kender hjemmefra din egen stue. Deraf også navnet Air Lounge Business Class. Det er den centrale del af konceptet – og vi syntes det virker ret godt.
Udover selve sædet, så er der flere ting som er godt tænkt eller giver god komfort. Skærmen er for eksempel på 18″ og her er en lille anke. Den kan ikke vinkles, da den sidder fast. Det kunne have været rart at den kunne vinkles lidt forskelligt alt efter om jeg sad og spiste eller lå ned.
En rigtig god ting er at der på en Airbus A330 var dine egne dyser til at få kølig luft. Du har faktisk to af dem. Det er superrart at kunne åbne eller lukke for dem, hvis temperaturen ikke passer. Ofte syntes jeg det mange gange bliver for varmt, så jeg var glad for at kunne åbne for dem, da jeg skulle sove.
Der er et læselys som du kan benyttes og lige under dette finder du et lille skab, hvor der er en kontroller til underholdningssystemet og lyset.
Der er også stik til hovedtelefoner, samt USB stik (både USB-A og USB-C) til opladning af din telefon eller tablet.
Når vi taler om opladning, så har Finnair også givet dig muligheden for at oplade trådløst via en NFC lader. Dette er på det sidebord, som bruges til afsætning og hvor der er en betjeningspanel til at styre de forskellige funktioner som blandt andet lyset, “forstyr ikke” og udløsning af bordet.
NFC ladningen er en rigtig god funktion og det kan vi godt lide, men den har en lille “træls” ting.
Området hvor den virker er ikke ret stort og derfor skal der ikke mange rystelser til før ens telefon er “dømt ude” og ikke lader. Dertil lader den heller ikke så hurtigt som når den er sat til med en ledning. Men på en 8 timers flyvning til New York fik den nok tid til at være ladet op – især fordi turen var ganske rolig og uden noget nævneværdig turbolæns. Men skal du være sikker på at den er fuldt opladet, så er det anbefalet at du benytter en ledning i et af USB stikkene. Når vi taler om opladning, så er stikket til at lade ens PC op placeret dårligt. Dårligt fordi det ligger under selve stolen, så du ikke rigtigt have den sat til strøm, mens du lounger eller ligger ned med benene strakt.
Selve bordet er ikke det største vi har set. Det er af en ok størrelse, men vi kunne godt have ønsket os det lidt større. Det skyldes at der godt kan blive lidt pakket på bordet ved serveringerne og du kan derfor godt blive nød til at sætte for eksempel drikkevarerne over på afsætningsbordet.
Til venstre for sædet, hvor dine fødder skal være når du slapper af, er der et opbevaringsrum til en flaske vand eller en mindre bærbar PC. Praktisk og godt, men jeg havde på turen min PC stående på afsætningsbordet når jeg ikke brugte den.
Når du så skal sove, så får du den fulde pakke. Der er udover de to ret gode og tykke puder også en tynd madres og tynd dyne. Det er lavet sammen med det finske firma Marimekko, som Finnair bruger til flere forskellige ting ombord. Et eksempel er Finnairs Amenity Kit, som også er designet af Marimekko.
Servicen og cateringen på turen
En anden vigtig del på en Business Class flyvning er naturligvis servicen og cateringen ombord. Dette betyder i vores verden midst lige så meget som at du har et godt sæde.
Inden starten fik jeg tilbudt en pre-departure drink. Jeg kunne vælge imellem champagne eller den finske specialitet blåbærjuice.
Jeg valgte et glas champagne og kunne nyde dette, mens jeg læste dagens menu for flyvningen.
Jeg fik efterfølgende tilbudt et glas blåbær juice, hvilket jeg takkede ja tak til.
Tiden for afgangen mod New York var kommet og kabinen blev gjort klar til afgang. Dette skete på en effektiv, men rolig og smilende måde. Så det føltes ikke som jeg skulle skynde mig at blive færdig.
Servicen på turen bestod af to serveringer. Først en hovedservering og så inden landing en lettere andenservering.
Hovedserveringen startede med drinks og lidt nødder. Nødderne var desværre ikke varme, som ellers gør dem bedre.
Serveringen kommer på en bakke og ikke som en opdelt servering ret for ret, som på en resturant. Det er en af de mindre ting, som gør at oplevelsen bliver bedre og lidt mere eksklusivt. Så det håber jeg Finnair vil forsøge sig med i fremtiden.
Maden smagte godt og portionerne var af god størrelse.
Dessert og osten blev serveret seperat. Dertil kunne du vælge dessertvin eller kaffe/te.
Andenserveringen, som skete godt 1½ time før landingen i New York bestod af en lettere anretning. Igen var det en bakkeservering.
Generelt var servicen god. De finske besætningsmedlemmer var opmærksomme og hjælpsomme. Der var ikke noget tidspunkt på turen at jeg ikke følte mig godt behandlet og de forsøgte at gøre deres til at turen gik godt. De kom også løbende igennem kabinen og kaldte man på dem, så kom de hurtigt. Så det er bestemt bestået og jeg glæder mig til at prøve Finnair igen om et stykke tid og se om serviceniveauet fortsat er på samme niveau.
Finnair har en signatur cocktail, som hedder Northen Blush. Den er en gin baseret drink og har smag og farve at tyttebær. Den er faktisk lavet af det danske firma Mikropolis i Svinninge (havde også en bar af samme navn i København).
Underholdningssystemet ombord
Jeg syntes at Finnairs underholdningssystem virker ganske godt. Det er nemt at finde rundt i, og det har nogle ret godt funktioner. En af dem er “tidslinien for flyvningen”. Den viser nemt, hvornår der er service, hvornår lyset slukkes, samt hvad klokken er på destinationen.
Dertil er kortfunktionen, som nok er det jeg bruger mest på mine langruteflyvninger, ret god. Der kan jeg selv vælge hvordan jeg vil se ruten og ikke blot at den kører rundt i en sløjfe af forskellige visninger. Det er rart at bruge som orientering når man vågner op eller hvis man ser noget spændende ud af vinduet.
Det samme gælder for live kamera. Desværre har deres Airbus A330 “kun” et kamera der kigger fremad fra næsehjulet og ikke et kamera fra haleroret, som der er på deres Airbus A350’ere. Sidstnævnte er en helt suveræn måde at se flyet på.
Finnair tilbyder også WiFi ombord. Det er ikke gratis for hele flyvningen, men en ret positiv funktion er at du på startskærmen kan se hvor mange der lige nu er logget ind. Dermed kan du planlægge hvornår du vil bruge din tid, så du får mest mulig båndbredde ud af det.
Rejser du i Finnairs Business Class får du en times gratis internet inkluderet. Det sker ved at indtaste din navn og sædenummer.
Pakkerne for WiFi koster følgende:
- En time for 7,95 Euro
- Tre timer for 14,95 Euro
- Hele flyvningen for 24,95 Euro
Dog kommer udbuddet af film, serier og TV ikke i nærheden af de bedste på markedet. Vi taler naturligvis om det udbud som kan ses fra primært fra Emirates. Men det er klart bedre end det udbud som SAS kan fremvise.
Ankomst til New York
Vi ankom lidt senere end hvad tidstabellen sagde til New York. Finnair lander i John F. Kennedy (JFK) lufthavnen og deler blandt andet område med oneworld partneren American Airlines.
Landingen gik uden problemer og her kommer sidste gode ting ved det nye Business Class sæde. På alle andre Business Class sæder skal du sidde oprejst med ryggen de sidste 45-60 minutter før landingen. Det er af sikkerhedsgrunde. Men i Finnairs nye Air Lounge, så kan du fortsat lounge og sidde meget mere komfortablet hele vejen – også med selen på. Så et sidste positivt punkt kunne vi notere os.
Køen til paskontrollen var ikke så voldsom, som jeg har prøvet tidligere de sidste 2 års tid. Så jeg var igennem på lidt over en time, hvilket jeg i øjeblikket vurdere til at være ganske fint. Jeg har stået i kø i over 2 timer flere gange de sidste par år. Det er ikke morsomt.
Hello. And Bye.