Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Vi var på en rundtur med Finnair fra Helsinki og New York. Denne anmeldelse handler om returen hjem til Helsinki. Det var vores første tur i Finnairs helt nye Premium Economy.
InsideFlyer var inviteret af Finnair til at prøve deres nyeste produkter. I denne artikel giver skribenten sin egen anmeldelse og indtryk af hvad der tilbydes.
Efter turen til New York i Finnairs nyeste Air Lounge Business Class, så skulle vi nu tilbage til Europa. Det var i den også helt nye Premium Economy kabine.
Læs mere: Anmeldelse af Finnairs nyeste Business Class
Kabinen og sædet
Det Premium Economy sæde, som Finnair har valgt at bruge er HAECO’s nyeste “Vector Premium” sæde. Sædet er holdt i samme blå nuancer som der er brugt til deres nye Air Lounge Business Class sæde.
Premium Economy sædet har lægges ned med 8″ og har indbygget en fodstøtte.
Premium Economy kabinen er meget privat med kun 3 rækker. Den er isoleret mellem Business Class kabinen og Economy kabinen. Det er dog muligt at flytte selve “væggen” mod Economy, således at der kan indsættes flere Premium Economy sæder, hvis det skulle blive nødvendigt med en tungere premium fordeling.
Alle sæderne har en 13″ skærm, der er placeret i nakkestøtten på sædet foran. Dette er naturligvis undtaget første række, som har en større skærm, men også sidder længere væk fra den.
Du får som rejsende på Premium Economy også lidt ekstra i forhold til andre flyselskaber. Du får et travel kit og en nakkestøtte, som kan være med til at give ekstra støtte til hovedet når man skal sove. Det er noget vi ikke har set før og bestemt er en god ide.
Her er Finnairs egne specifikationer på sædet (taget fra deres hjemmeside):
- 96,5 cm sædeafstand
- Bedre ryglæn og en benstøtte, der støtter hele benet
- Puder med hukommelsesskum giver ekstra komfort
- Underholdning på flyet med mindst 13″ skærm
- Personlig læselampe
- Cocktailbord samt et stort og fast måltidsbord
- Universel PC-strøm og USB A-stik
- Masser af opbevaringsfunktioner
Hvis du vælger første række, så får du lidt bedre plads og kan uden problemer sidde med benene over kors. Jeg er selv 184 centimer høj og havde ingen problemer med plads til ben og fødder.
Du sidder i et 2-3-2 layout ombord på denne Airbus A330. Dette giver klart den fordel hvis du rejser to og to at du kan sidde “alene” ved rækkerne langs vinduerne. Da der kun er 3 sæder i midten, så er der også kun 3, som kan komme til at sidde i midten, hvilket også er klart positivt.
På sædet er der to knapper. Den ene er til at lægge sædet ned og den anden er til fodstøtten. Knapperne er placeret ved det lille cocktailsbord, som er mellem sæderne.
Bordet er lavet i et stykke, faktisk næsten lige så stort som det i Business Class. Det er lavet i et design i lyst imiteret træ.
Alt er styret fra en fjernbetjening, men skærmen er også trykfølsom.
Toiletterne ombord er af en ganske fin størrelse og har endda et vindue og fin udsigt til vingen og motorerne. Reelt var dette toilet det som også bruges af Business Class, så det kan være at der strammes for reglerne og Premium Economy skal bruge toiletterne bagerst ved Economy. Dette var ikke tilfældet på denne tur.
Service og catering på turen
Da Premium Ecoomy er en helt ny klasse for Finnair, så var jeg naturligvis meget spændt på at se og prøve deres service og catering setup. For udover en flot designet kabine og gode sæder, så tæller servicen og cateringen på en tur ganske meget.
Det hele startede godt efter afgangen fra New York med en varm fugtig vaskeklud. Det er altid rart at få til lige at få vasket lidt af rejsestøvet af sig inden hovedserveringen skulle begynde.
Pre-dinner drinks blev tilbudt og jeg valgte en af Finnairs specialiteter. En Northen Blush lavet af det danske firma Mikropolis. Det er en færdigmixet gin baseret drink. Dertil fik jeg også en pose saltede peanuts.
I Premium Economy får du, som i Business Class, hovedmåltidet serveret på en bakke. Det store bord giver faktisk god plads til at have det hele.
Jeg valgte en ret med brasieret oksekød, gulerødder og kartoffelmos som hovedret. Ikke den pæneste ret, men fuld af god smag og mørt oksekød, samt en god portionsstørrelse.
Som forret var der en flot fiskeanretning, som var ganske velsmagende. Desserten have Finnair sluppet lidt let fra. Det var en kage serveret i sin plastikemballage. Der havde jeg nok forventet en lille dessertanretning i stedet for.
Mellem hovedservering og andenserveringen før landingen skal jeg være ærlig at sige at jeg fik sovet. Derfor kan jeg ikke berette om besætningen kom rundt og tilbød noget. Jeg fik dog noget at drikke cirka midtvejs uden problemer.
Andenservering før ankomsten til Helsinki var som morgenmad. Det blev serveret i en lille madpakke af pap. Dertil var der mulighed for juice, te og kaffe.
Morgenmaden var ganske ok og stillede sulten. Dog ville du nok skulle have et mellemmåltid i lufthavnen, hvis du skulle rejse videre fra Helsinki i løbet af formiddagen.
Gennem hele turen var servicen fra besætningen ok. Det var tilstede og nærværende, men under servicen gik det en kende for hurtig. Man kunne få fornemmelse af at de havde meget travlt med at få givet alle i Premium Economy og Economy deres mad. Dette var som sådan også forståeligt på en natteflyvning, hvor der også skal være tid til at sove. Men balancen mellem at blive hurtig færdig og yde god service skal være der.
Er der så en god Value 4 Money?
Det er muligt at hente ganske billige Premium Economy rejser fra Danmark og til USA. Vi har kigget på eksempler fra nu og frem til forsommeren 2023 og der er flere muligheder til kun 5.613,- kroner for en returbillet:
Dette er den billigste Premium Economy billet (Premium Economy Classic), og det er så uden pladsreservation ved bookingstidspunket, men med indchecket bagage (2 styk af 23 kilo). Det syntes vi faktisk er en ret god pris for at sidde bedre og bedre kunne sove lidt på hjemturen fra USA.
Skriv et svar