Anmeldelse: Med Norwegian fra Stockholm til København

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Så blev det atter tid til en anmeldelse. I denne omgang anmelder vi Norwegian på en flyvning fra Stockholm til København. Der har før været anmeldelser af netop dette selskab, men efter en længere genopretningsperiode, så blev det tid til en ny anmeldelse af selskabet. Hvordan klarede Norwegian sig på den forholdsvis korte flyvning? Læs med her.

Denne anmeldelse er en anmeldelse baseret på en flyvning med Norwegian, forbundet med en tur til Polen med henholdsvis Ryanair, og Norwegian i kombination. Denne tur kan du læse om i et senere kommende rejsebrev. Men nu til anmeldelsen.

I lufthavnen

Egentlig var der ingen “ankomst” til lufthavnen en tidlig morgen i denne omgang, til trods for at flyet fløj klokken 07.00, endda med “early departure”. Dette skyldes at da jeg ankom til Arlanda dagen forinden, så valgte jeg at finde rolige omgivelser og der slog jeg mig så ned for natten.

Tid til at stå op. klokken var 6.15 hvor jeg havde sat min alarm til. Og efter en let opvågning var det nu tid til at gå imod gaten hvor mit fly imod København skulle afgå fra. Der var dog lige tid til at snuppe en cola og en “korv”/hotdog med på vejen fra “Pressbyrån”, der er en svensk kioskkæde ligesom 7-11 er her hjemme i Danmark.

Tid til boarding, og klokken er omkring 6.40. Flyet er knapt halvt fyldt, så efter en endt boarding, får vi pushback og ellers bare imod bane 19R, hvor starten gik fra. Selve afgangstidspunktet var fastlagt til klokken 7.00, men grundet den hurtige boardingproces i Stockholm var vi allerede i luften klokken 6.55.

Første del af flyvningen

Vel i luften og endda før slottid, gik der ikke mange minutter før vi nåede flyvehøjde og skiltene med sikkerhedsbæltet blev slukket.

Flyvningen var det meste af vejen forholdsvis vindstille, og skyfrit, men omkring Jönköping blev skiltet med sikkerhedsbæltet atter tændt grundet turbolæns.

Nu skrev jeg så at flyvningen var forholdsvis “skyfrit” det første stykke af turen. Dette er ikke helt korrekt. Under opstigningen fra Stockholm, var det muligt fra luften at at se mosekonen brygger nede på landjorden.

Inflight Entertainment

Norwegian er et lavprisselskab. Dette betyder at Norwegian ikke har nogen service ombord. Eller har de? Normalt er kendetegnet for et lavprisselskab at der absolut ingen service er ombord, medmindre man er villig til at betale for det. Sådan er det også langt hen af vejen ved Norwegian.

En del af det inflight entertainment, som Norwegian tilbyder ombord, er wifi. Oprindeligt tilbød Norwegian frit wifi på hele flyvningen, så man kunne sende små emails samt holde en samtale kørende på diverse socialmedia, som eksempelvis Whatsapp. Proceduren omkring gratis wifi har det norske lavprisselskab desværre valgt at ændre. Den “gratis” wifi ved Norwegian er fortsat tilgængelig, men selskabet har derimod indført en tidsramme på internettet så man nu kun har gratis internet tilgængeligt i 15 minutter pr flyvning.

Der er dog et “men”. I modsætning til tidligere hvor Norwegian havde frit netværk på hele flyvningen. Ja så har Norwegian nu fået et inflight entertainment indhold, hvor du ved at connecte til Norwegians netværk får adgang til en liveoversigt over din placering, samt et mindre udvalg af diverse serier og film.

Forplejning

På trods et mindre udvalg af gratis ting at fordrive tiden med. Ja så er der ved Norwegian bestemt også ting der koster penge. Har du lyst til en kop kaffe, eller lad os sige en sandwich. Ja så må du finde pungen frem ved Norwegian.

På denne korte tur fra Arlanda og til København valgte jeg personligt at købe en kop kaffe med en tilhørende muffin til, til den nette sum af 42 danske kroner.

I modsætning til andre lavprisselskaber, så deler Norwegian sit varesortiment op i kategorier. Norwegian har et vare indhold der gælder for indenrigsflyvninger internt i norden hvis distancen er plus 500 kilometer. Derfra bliver varesortimentet stille og roligt udvidet alt efter distancen på flyvningens længde.

Ankomsten til København

Efter en frisk og tiltrængt kop morgenkaffe, var det nu tid til påbegynde indflyvningen til Kastrup. Skiltet med sikkerhedsbælterne blev atter tændt, og landingsproceduren påbegyndt.

Indflyvningen blev påbegyndt omkring Hässelholm, og derfra blev kursen lagt imod Landskrona. Fra Landskrona blev kursen lagt imod Bane 22L i Kastrup. Landingen i Kastrup blev foretaget i forholdsvis roligt flyvevejr og der var touchdown præcist klokken 7.47. Og nej. Det var ikke en Boeing 747 der blev fløjet med ;-).

Landingen i Kastrup, og ligesom ved afgang imens mosekonen brygger: Foto: André Jørgensen

Konklusion

Norwegian benytter sig af en flyflåde bestående Boeing 737 modellen, baseret på henholdsvis 800NG og Max 8 modellerne, som er et forholdsvist roligt fly.

Flyvningen, som var en morgenflyvning, blev bestilt cirka 3 uger før afrejse, grundet en aflysning på den oprindelige rute som følge af en rutelukning mellem Stockholm og Aalborg.

Hvordan leverede Norwegian så varen? I forhold til prisen, som faktisk var dyrere end konkurrenten SAS, så synes jeg faktisk at Norwegian levere et udmærket produkt, i forhold til at Norwegian er et lavprisselskab.

(Forsidefoto: BongoPlanes)



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

+ Early boarding og tidlig takeoff er altid et plus i hele rejseoplevelsen
+ Professionelt Cabin Crew som kan sit tarv, og levere varen.
+ At norwegian trods status som lavprisselskab reelt sælger "gennemgående" billetter, og derved tilbyder mulighed for transfer
+ Adgang til internettet

Cons

- At man på trods af "fri wifi" kun får mulighed for at have internet i 15 minutter, hvor imod det tidligere var "free of charge" hele flyvningen.
- At ombordpriserne faktisktalt er dyrere end ved konkurrerende lavprisselskaber
- At Norwegian trods lavprisstatus er dyrere end konkurrenten SAS, på en billet købt 3 uger før afgang.

Komfort

Mad/drikke

Service

Value 4 Money

Generel Vurdering

Konklusion

En rejse med Norwegian er en rejse med et selskab som egentlig levere varen, men der er dog nogle ting man kan påpege. den første ting er at selskabet, selv ved en booking 3 uger før afrejse er dyrere i pris end en rejse med konkurrenten SAS som er af betegnelsen traditionelt netværkselskab. Omkring rejsen levere Norwegian varen. Man får det grundprodukt som er det man har betalt for, som er. Rejsen. "Gratis" wifi er altid en fordel i henhold til at vælge et andet selskab, men det er en stor ulempe at selskabet har valgt at fjerne muligheden for internet på hele turen, men derimod har gjort den frie benyttelse tidsbegrænset. Jeg benytter mig gerne af Norwegian igen i fremtiden på interskandinaviske ruter, hvis priserne er acceptable i modsætning til konkurrenterne.

3

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *