Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
En lidt anderledes tur med SAS, som viste, at sikkerheden er helt i top.
På denne tur til Rom skulle jeg med en af SAS’s helt nye Airbus A320neo. Denne flytype er med de brændstoføkonomiske motorer med til at udlede væsentligt mindre CO2 end de fleste andre flytyper. SAS har p.t. modtaget 39 og har yderligere 41 i ordre.
SAS har, som så mange andre flyselskaber, indført gruppeopdelt boarding, så man, som SAS Plus rejsende, kommer først ombord. Vi var ialt seks rejsende på SAS Plus, hvilket gav rigtig meget plads. Economy var heller ikke fyldt op, hvilket formentlig skyldes Covid-19 virussen.
“Boarding completed” og så troede vi, at vi skulle afsted – men nej! Først informerede kaptajnen om, at de havde et mindre teknisk problem og der derfor ville blive en forsinkelse på 15-20 minutter.
Kort efter var han igen i højtaleren med en ny meddelelese om, at der var fundet et mindre hul i gulvet i lastrummet. Der var derfor tilkaldt servicefolk for at vurdere, hvorvidt hullet kunne lappes forsvarligt eller vi skulle skifte fly. Dejligt at vide, at SAS ikke flyver, hvis det ikke er 110% sikkert. Vi måtte derfor påregne en forsinkelse på 45-60 minutter. Kaptajnens informationsniveau til passagererne var virkelig højt.
Dette gav os tid til at strække benene, og jeg havde mulighed for en samtale med kaptajnen bl.a. om den artikel jeg ville skrive, og han gav mig et af de efterhånden sjældne kig ind på flight deck. Han var (for sjov) lidt ked af, at jeg skulle skrive om en forsinkelse, men jeg kunne så forsikre ham om, at dette kun var et plus for ham og SAS.
Det viste sig heldigvis, at hullet kunne lappes sikkert i henhold til Airbus’s forskrifter og vi fik et “push back” 43 minutter forsinket. Der blev givet max power på motorerne for at hente noget af forsinkelsen.
Flyet, som vi fløj med, var så nyt – fra midten af december 2019, at det endnu ikke havde fået installeret wi-fi ombord, hvilket var lidt en skam, da jeg ynder at bruge SAS’s net på europæiske flyvninger på grund af den høje hastighed.
Hurtigt efter afgang fik vi serveret en lille frokost anretning, bestående af varmrøget laks med bl.a. glaserede kartofler, gulerødder samt krydret salat med havtorn. Dertil var en lille pose drys af tørrede blomster og bær. Som sædvanligt anrettet i en papæske, der er nedbrydelig. Det medfølgende bestik ligner plastik, men er også lavet af et nedbrydeligt materiale. Dejligt at SAS tager sig af miljøet.
Til maden, som i øvrigt var velsmagende, var der mulighed for at vælge mellem forskellige vine, øl eller vand. Jeg valgte en Crémant, som passede perfekt til fisken.
Til dessert var der servering af fyldte chokolader fra Hedh Escalante i absolut top kvalitet.
Efter afrydning blev der gjort klar til landing, som så ud til at blive 25 minutter efter fartplanen, men sådan skulle det ikke gå. Ligesom vi kom fri af de lavt hængende skyer, blev vor kaptajn gjort opmærksom på, at der var et andet fly på banen, hvor vi skulle lande, så han lavede en hurtig acceleration og vippede flyets næse op for at lave en rundflyvning i 600 meters højde, inden vi landede sikkert i Rom.
Denne landing gav anledning til klapsalver i kabinen, som bragte minder tilbage til de gode gamle charterdage i 70’erne, hvor der blev klappet ved alle landinger. Ankomsten blev på grund af denne ekstra cirkel 34 minutter efter fartplanen.
Altså John. Arbejder du freelance for presseafdelingen i SAS. Da jeg læste om din flyvetur kom jeg til at sammenligne med ham som prøvekører de nye bilmodeller for tv kanalen DK4. Altså skjult reklame . Prøv at se en prøvekørsel og sammenlign.