Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
På en kort weekendtur til New York havde jeg muligheden for, at prøve SAS´ Plus produkt. Det hårde produkt var jeg rigtig glad for, hvorimod personalet på begge mine flyvninger skuffede.
Jeg havde oprindeligt købt en SAS Go billet og udnyttede muligheden for, at opgradere til SAS Plus med nogle af mine EuroBonus point. Med kun 48 timer i New York ville jeg gerne komme udhvilet frem og tilbage.
Flyver du SAS Plus kan du tjekke ind ved Business skrankerne, du kan benytte Fast Track i sikkerhedskontrollen og du kan gå i SAS´ lounges. Dette gælder både i København og New York. Derudover kan du gratis medbringe håndbagage og to kufferter på hver 23kg. Drikkevarer ombord på flyet er gratis og du kan vælge mellem to hovedmåltider.
Check-in og boarding
Jeg fløj fra Aarhus lufthavn, hvor check-in og sikkerhedskontrol sjældent tager mere end fem minutter.
Var jeg fløjet fra København kunne jeg have nydt godt af Business check-in, SAS Fast Track og lounge adgang.
På min hjemrejse fra New York/Newark opgraderede jeg først ved check-in (mod 25.000 point), da jeg havde lagt et Plusgrade-bud på en opgradering til SAS Business som desværre ikke gik hjem.
Udstyret med et boarding kort til SAS Plus kunne jeg i Newark trods alt benytte mig af fast track i sikkerhedskontrollen samt den udmærkede SAS lounge som ligger et minuts gang fra gaten.
SAS skal have ros for, at der både på min ud- og hjemrejse blev prioritets boardet. SAS Business Class, SAS Plus, rejsende med behov for assistance samt rejsende med høj status i Star Alliance blev boardet først.
Kabine, sæde og komfort
Jeg synes sæderne på SAS Plus fungere ganske fint.
Du har cirka en meter til sædet foran dig (fra sæderyg til sæderyg), sæderne har en god bredde og er adskilt af en midterkonsol, så du ikke kommer til at gnubbe albuer med dine medpassagerer.
Den lille fodstøtte synes jeg personligt ikke er meget bevendt.
Ved alle sæder ligger der et kraftigt tæppe (bedre og tykkere end de der normalt udleveres på economy), en flaske kildevand samt et amenity kit med tandbørste og -pasta, øjenskygge, ørepropper og skopose. Du får naturligvis også nogle små høretelefoner, men det er de velkendte små propper der også udleveres på economy, så tag endelig dine egne (støjreducerende) med!
Alle sæder har flot højopløselig touch skærm som fungere glimrende. Ved siden af skærmen findes både stik til høretelefoner og et USB-stik. Udvalget af film og serier med mere er dog noget sløjt.
Flyver du på SAS Business eller Plus er WIFI gratis. Jeg fik det dog på intet tidspunkt til at fungere – hverken på ud- eller hjemrejsen.
Bordene ved alle Plus-sæder er af den slags der skal foldes ud af armlænet. På begge mine flyvninger var bordene noget løse i ledene.
Forplejning
På SAS Plus er alle drikkevarer inkluderet, men måden det administreres på er efter min mening lidt kikset. Tilbage til det senere. Derudover får du to valgmuligheder til hovedmåltidet (på Go er der kun en).
Lige efter take off serveres en valgfri drink sammen med en pose nødder.
Cirka en time inde i flyvningen serveres hovedmåltidet. Som nævnt får du to valgmuligheder på SAS Plus. Maden tog sig fint ud og smagte udmærket. På udrejsen valgte jeg en kyllingeret med kartoffel og pesto sovs. På hjemrejsen en gryderet med oksekød. Begge retter var absolut godkendt.
Et par timer før landing blev der serveret frokost / morgenmad. Disse måltider var ikke ligeså velsmagende som hovedmåltiderne jeg fik, men stadig godkendt.
Når du har fået maden bliver du bedt om, at bestille samtlige drikkevarer du måtte ønske fra da af og til du er færdig med måltidet (og eventuel kaffe/the. Det er efter min mening et håbløst og klodset koncept og helt i modstrid med hvad jeg forventer af et Plus / Premium Economy produkt! Hvis du eksempelvis vil have en flaske vin, to soft drinks og en cognac til kaffen, så er det lige på grænsen om du kan få plads til det hele på det lille bord. Med den frekvens kabinepersonalet gik igennem kabinen på resten af flyvningen var der rigelig tid til, at køre en ekstra omgang eller to med drinksvognen.
Det skal dog siges, at på begge flyvninger gik personalet gennem kabinen tre til fire gange med vand.
Servicen ombord
Når SAS og andre hædrekronede “full service” flyselskaber gang på gang hævder, at deres serviceniveau, også i kabinen, er bedre end hos lavpris-konkurrenterne, ja så forpligter det!
Jeg er en ret udadvendt person, alligevel kan det vel tælles på en hånd hvor mange gange det lykkedes mig, at få øjekontakt med personalet på mine to flyvninger . Det var ligeså svært at slå et smil af dem.
Bevares, jeg fik den mad og de drikkevarer jeg havde brug for og bad om, men ofte blev f.eks. drikkevarer bare rakt ud i den blå luft mens den pågældende steward/stewardesse småsnakkede med en kollega henover trolleyen. Dybt upersonligt og faktisk ret irriterende.
Foto kredit: Forfatteren og SAS.
Peter F. siger
Jeg er lidt nysgerrig efter at vide, hvilken nationalitet personalet var?
Carl Erik Larsen siger
Overvejende danske. I hvert fald dem jeg var i kontakt med.
kasper siger
Desværre hænger SAS historiske arrogance stadig ved hele organisationen. Alt for mange har fået alt for meget i alt for lang tid.
Rene Hansen siger
Jeg er nysgerrig på, om I overhovedet læser korrektur på jeres tekster? Der er godt nok mange komma- og formuleringsfejl
Søren Thomsen siger
Fløj med SAS Plus fra Shanghai til Købehavn d. 13/4-18. Personligt går jeg mest op i pladsen. Maden var dog rigtog fin på denne tur- og tonen var ændret mht drikkevarer og der blev kun sagt, at man kan bestille alle drikkevarer på en gang – ikke at man skal Og de har ekstra drikkevarer med når maden serveres.
Til forskel fra andre flyvninger var personalet både smilende, imødekommede og serviceminded.
Min største irritation er det manglende udvalg i undergoldningssystemet – især det manglende antal film. Her kunne SAS bla lære noget af Singapore Airlines og opgradere udvalget underholdningssystemet.
Desuden virkede SAS internet – som stort set altid – rigtigt dårligt.
Kunne InsideFlyer ikke få udflettet SAS mht det enormt ringe udvalg i underholdningssystemet og høre hvad der af planer for forbedring (også gerne forbedring af internet)
Men overordnet er tilfreds med Plus