Arrivederci Alitalia – Min sidste returflyvning med Alitalia

Alitalia

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Overskriften siger næsten det hele. Vores udsendte medlem af InsideFlyer var taget til München for at prøve en af de sidste Alitalia flyvninger. Var oplevelsen at det er ved at være oppe over for nedlukningen af det kendte italienske flyselskab? Det ser vi på i denne (sidste) anmeldelse.

Turen startede i Franz Joseph International Flughafen München hvor vores udsendte var taget til i god tid med den bedste forhåbning men desværre kom første skuffelse allerede kort efter ankomsten til lufthavnen idet at SkyTeam Loungen var en 3 parts lounge og der kun var adgang med Bussiness Class billet eller SkyTeam Status Gold+ nok om det.

Cirka en times tid efter ankomsten bliver flyvningen 35minutter forsinket til at skulle afgå 19.40 i stedet for 19.05 som var sat til takeofftidspunktet i oprindelig plan.

Flyet en Airbus A319-100 registrering EI-IMG som er små 18år gammelt landede små 30 minutter efter oprindelig tid og derfra skulle boarding og tjek af dokumenter gå stærkt.

Undertegnede fik af føle på egen krop at EU Vaccinations (Trods UM siger at vaccinepas er rigeligt) pas IKKE var nok og der skulle hentes en sundhedserklæring for at få lov at stige ombord, derudover var der temperaturtjek af samtlige passagerer der steg ombord.

Tjek af dokumenter før boarding påbegynde.
EI-IMG ses her efter taxi til gate D16.

Omsider kunne vi komme ombord

Endelig ombord og der er fuldt hus og endda overbooket. Svært at forstå at de ikke kan klare sig når der er fuldt hus også dog alligevel for nu skal vi til de ting der trækker ned her i anmeldelsen.

Flyet var godt fyldt på denne afgang.

Som vi taxiede ud til bane 26L i München begyndte flyet motorer at hyle helt ekstremt at selv små børn ombord på flyet begyndte at græde der kan man godt se at flyet er ved at have udtjent sin værnepligt.

Slidte sæder og fly.

Flere af sæderne i flyet var så slidte at der var sæder som manglede deres ekstra cover så der blot er et gabende hul direkte ind i sædet.

Benpladsen var heller intet at skrive hjem om, i dette tilfælde ville jeg mene at et selskab som easyJet klare det bedre hvilke er mig chokerende eftersom Alitalia er, eller altid har været et full service selskab i modsætning til lavpris.

Der var meget lidt benplads.

Nok om de sure miner omkring smadrede sæder og ussel benplads så går vi videre til noget der faktisk er iorden og det er toiletforholdene.

Chokerende men sandt. Jeg bemærkede allerede ved ombordstigning i München at toiletforholdene så ud til at være i orden og at der virkede til at være godt med benplads der ude hvilket man også kan se på nedenstående billedet at toilettet virker lidt bredere end ved andre selskaber og derfor skulle toilettet da også prøves af.

Godt med benplads på toilettet, så man ligefrem kan sprede sine ben når man ”skal”!

Vel ankommet til Rom kunne man bare gå lige igennem det hele, der skulle hverken vises Vaccinepas og eller vises sundhedserklæring så hvad de havde så travlt med i München er mig en gåde.

Returrejsen til München

Jeg ankom til Rome Fiumicino Aeroport ved 13 efter et kort stop på Rome Termini for at få købt en togbillet med diverse, togturen er så ikke det det handler om her men lad os sige at Trenitalia kører udmærket og til tiden på et meget nedslidt jernbanenet.

Når, videre til Fiumicino lufthavnen, når man ankom fra togstationen blev man sat i kø for at komme ind i terminalen, man skulle her vise sit boardingpass for at få adgang samt en ting Italien har indført der hedder ”Greenpass” som er ligesom det danske Coronapas som netop er blevet afskaffet, EU Vaccinepas kunne også gå an som dokumentation.

Fiumicino Lufthavnen i Rom har atter fået gang i trafikken.

Efter sikkerhedskontrollen gik begav vi os straks ud på udforskning af denne store Rom Lufthavn, vi havde set frem til et lounge besøg ved den berømte Casa Alitalia Lounge som Alitalia driver.

Desværre måtte vi gå skuffet her til da der trods Coronarestriktioner fortsat er lukkede i de italienske lounges. Der er dog andre lounger i lufthavnen som er åbne, blandt andet den som Singapore Airlines benytter til deres flyvning. Den hedder Plaza Premium og er en kontraktslounge (se vores anmeldelse af den her).

Alitalia loungerne er lukket ned grundet COVID-19 og aldrig åbnet op igen.
Samme var gældende for Casa Alitalia loungen. Også lukket ned.

Efter denne skuffelse så måtte vi ud i finger A og prøve at se om den lille Lounge også var lukket, også her var dette tilfældet.

Endnu en skuffelse i en lukket Alitalia lounge.

Når, nu har vi fået nok skuffelser også blev det tid til at vi skulle boarde, dette foregik fra gate E2 som er en busgate, herfra blev vi sendt på en godt og vel 5 minutter lang kørertur ud til fjernparkeringerne der lægger i nærheden af den store Alitalia Hangar hvor Alitalia ligeså har store dele af deres flåde opmagasineret på grund af coronapandemien.

Da vi endelig ankom ud til flyet blev jeg glad som et barn kun kan blive, jeg så fluks at det var et fly med det ikoniske Alitalia design med den grønne stribe ned langs skroget vi skulle med i forhold til det nye design de var begyndt at brande sig på, et design jeg for øvrigt aldrig rigtig har brudt mig om til dette ikoniske selskab men nok om dette, Flyet I-BIMA er en italiensk registreret Airbus A319 som er 19,5 år gammel og har hele sin levetid været i netop Alitalia.

Flyvningen startede med at vi skulle vente på bus 2 var ankommet til flyet så dørene kunne lukkes og vi kunne komme afsted, selve boardingprocessen blev små 10minutter forsinket, minutter som vi indhentede i luften og landede på slottime i München.

Flyvetiden var sat til 1 time og 30minutter men vi klarede flyvetiden på 1 time og 10 og derved blev forsinkelsen indhentet, ombord var der ligesom på udturen ingen servering udover en kraftig turbulens over alperne som gjorde undertegnede ret så svimmel, jeg bippede derfor efter et glas vand og straks troede cabin crew at jeg skulle kaste op med mere trods jeg bare var blevet lidt svimmel og bad om en flaske vand, dette kunne ikke lade sig gøre da de hævdede at vand ikke hjælper på kvalme og jeg fik derfor kun en lille kop med en bundsjat serveret…..

Udover denne misforståelse så var hjemturen meget lig det samme som på udflyvningen udover at jeg trods alt fik serveret et halvt glas vand.

Rimeligt tomt galley ses her bagerst i flyet.
Sæderne var et andet design end sæderne på turen ud fra München, disse sæder var noget mere behagelige at slå bagdelen i.

Vel ankommet til München ville jeg tage et par billeder af flyet samt forhørte om jeg måtte tage et billede sammen med Cabin Crew, Personalet var med på den men Polizei sagde nej og jog mig ud af bagagehall idet at jeg kun havde min rygsæk som håndbagage med, lidt dårlig oplevelse men dette kan man IKKE kritisere Alitalia’s Cabin Crew for.

Konklusionen

Jeg havde for store forhåbninger til Alitalia og deres brand om at være et nationalt full service selskab ligesom vi kender det fra KLM og dertil må jeg erkende at jeg blev slemt skuffet over at få noget lig med en lavpris service, men Corona har smadret en masse gode mærkebrands og fjernet en god del service fra diverse selskaber rundt omkring og her er Alitalia et af dem. Bonus skal dog lyde til at man kan få serveret en flaske vand hvis man er tørstig (hvis Crew vel og mærke ikke tror man er blevet dårlig i stedet for svimmel….) og dinger efter personalet der er ombord.

Toiletforholdene er meget lig fine hos Alitalia og der er absolut intet at klage over, man kan strække sine ben imens man ”skal” og det er virkelig rart med denne toiletplads, dette kunne mange andre selskaber lære meget af, Alt i alt har turen været en middeltur med lidt skuffelser men også lidt begejstring over et meget venligt crew ombord.

Jeg ville for fremtiden gerne havde ønsket at jeg kunne gøre brug af Alitalia igen når Coronakrisen engang var ”overstået” men desværre er dette ikke en mulighed idet at selskabet har sidste operationsdag den 14 Oktober 2021, Jeg er glad for at jeg nåede at få afprøvet denne ikoniske italienske fugl og ser frem til at i fremtiden få afprøvet ITA og se om de får leveret en endnu bedre rejseoplevelse.

Et af de sidste billeder jeg nok får taget af et “ægte” Alitalia fly.








Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

+ God service fra besætningen
+ God plads på toilettet
+ Gratis vand (hvis du spørger efter det)

Cons

- Meget ringe benplads i Economy
- Dyr billet sammenlignet med et lavprisselskab

Konfort

Mad/Drikke

Service

Value 4 Money

Generel Vurdering

Konklusion

Toiletterne trækker komforten op og den absolut elendige benplads trækker et stort nøk ned.
Jeg betalte 723 for min tur/retur til München og til den pris kunne jeg havde valgt et lavprisselskab billigere og fået cirka den samme service som jeg fik her.
forplejningen var ikke eksisterende og burde være lig 0, MEN det at man kan pinge efter en flaske vand gør at det fortjener 1 stjerne.
Alitalia’s Crew er meget professionelt og træder hurtigt til hvis de ser der er det mindste i vejen, at de så misforstår en i stedet for at tænke på svimmelhed efter turbulens er så en anden snak og nok undertegnede der skulle havde formuleret sig bedre.

2.8

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *