Billund bag kulisserne: Boarding

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Du er nu kommet igennem lufthavnen, din bagage er blevet behandlet, og du er godkendt i sikkerhedskontrollen. Det næste stop bliver i dit tildelte sæde, på flyet du er på vej afsted med.

Det er Lørdag formiddag, og passagererne begynder efterhånden at indfinde sig til dagens afgang, til Gran canaria. Flyet som skal operere denne rute, er af typen a321 og bliver fløjet af SAS.

DSC04492

Flyet er godt fyldt, kan man allerede se på passagerlisten, og gatemanageren forbereder sig på at modtage de mange gæster. Det første hun gør, er at hun tester at hendes printer virker, og at computersystemet er klart til at “boarde” de mange passagerer. Derefter går hun ombord på flyet, hvor hun først tjekker med kabinechefen, at de har alt hvad de skal bruge. Derefter stiller hun kaptajnen det samme spørgsmål, og spørger derefter om de er klar til at tage passagerer ombord.

DSC04505

Hun får tilladelse til at begynde ombordstigningen, og går tilbage til sin computer i gaten, hvor hun beder sit system, om at informere om at boarding starter. Med et klik på computeren, begynder en stemme i højtalersystemet, at informere på 3 sprog, om at boarding er begyndt. Samtidig skifter statussen på infoskærmene, til at være “Boarding”, i stedet for “Go to gate”.

DSC04500

Da denne flyvning er en chartret flyvning, er der ingen klasseinddeling, og dermed heller ingen prioriteret boarding.

Folk valfarter til gatemanagerens skranke, og akustikken i rummet skifter fra en hyggelig småsnakken, til en urolig samling travle mennesker, og med en høj “bip lyd” i baggrunden.

Folk er alle ivrige efter at komme ombord, og det går derfor hurtigt med at boarde de 190 passagerer… Måske lidt for hurtigt, det ser nemlig ud til at 3 passagerer ikke er gået ombord. Der starter et sidste udkald i højtalerne, og passagerene dukker stadig ikke op. Gatemanageren går ombord, for at tjekke, om passagerene skulle være gået ombord, og bare ikke være blevet registrerede i systemet. Det viser sig at alle 3 passagerer sidder på deres pladser.

DSC04498

Gatemanageren går derefter tilbage, og udskriver passagerlisten, til personalet ombord. Den skal bruges til at hjælpe piloterne og kabinepersonalet, med at holde styr på hvem de har med, og hvem de ikke har med. Derudover fortæller listen også personalet, om der nogen der har specielle krav, eller ønsker, blandt passagererne.

DSC04504

Det sidste der sker inden døren bliver lukket, er at passagerlisten bliver overleveret til kabinechefen, og der bliver ønsket god tur.

Herefter er det gatemanagerens job, at fjerne broen fra flyet, og så er det ellers bare videre til næste fly!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *