Billund bag kulisserne: Kontroltårnet

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Serien fortsætter her på Bonusfeber, og denne gang, er vi med i Kontroltårnet i Billund Lufthavn. Her bliver flytrafik guidet ind og ud af Billund lufthavn, ligesom trafikken i det midtjyske luftrum bliver styret herfra, inden den overgår til “Copenhagen Center”

I tårnet sidder der konstant imellem 1 og 3 flyveledere, og styrer trafikken omkring Billund. Der sidder altid én og guider trafik ind og ud af lufthavnen, og holder også kontakten, når flyene er på jorden. Derudover sidder der stort set altid én til at holde styr på luftrummet, for gennemgående trafik omkring Billund, og en til at give vejr-information. Derudover er der altid én der er på “standby” og sover typisk. Vedkommende kan tage over i hvisse situationer, eller hjælpe til, i stressede situationer, såsom hvis der lige pludselig, er mange der skal lande, evt. på grund af lukning af luftrum. Men også hvis et fly skal nødlande.

I dag er en stille dag i Billund, det er Søndag eftermiddag, og kun få fly skal lande og lette. Under mine 3 timer i tårnet, var der derfor kun én flyveleder, som styrede det hele. Årsagen var, at der kun var maget få fly, som skulle have forbindelse med tårnet i det hele taget, den eftermiddag, og at det ville være alt for meget med 3 flyveledere. Dog var der selvfølgelig en på standby, til hvis der alligevel skulle komme en presset situation.

SONY DSC

Foran flyvelederen, er der 4 skærme. På de 2 skærme, kan han se radarbilleder af luftrummet omkring Billund. På skærmene kan man se kyster, lufthavne, og små grønne trekanter, med haler, og 2 forskellige numre. Disse numre indikerer hvad det er for et fly, og hvor det skal hen. Alle rutefly, har et rutenummer, som også kan ses på din billet. Derudover har de en “squak-kode” som de får tildelt af et flyvecenter, ud fra denne unikke kode, kan flyveledere over hele verden uddrage oplysninger, om hvor flyet er på vej hen, hvor det kommer fra, de kan endda se hvor mange passagerer der er ombord, og hvilke lufthavne kaptajnen foretrækker at omdirigere til, i tilfælde af at han ikke kan lande på bestemmelses-stedet.

Squak-koden kan dog også indikere, om flyet er i problemer. Hvis flyet f.eks. udsender kode 7600, betyder det at flyet har radio-problemer, og flyvelederen skal være ekstra opmærksom. Hvis flyet til gengæld udsender kode 7700, betyder det, at det har en nødsituation, og gerne vil lande hurtigst muligt.

Flyvelederen guider landende fly, ind på det der hedder ILS-banen, hvor fly kan modtage en bestemt radiokode, som flyets computere, kan tolke, til at lande af sig selv. Her skal flyene typisk guides til et bestemt punkt, hvor de skal ligge ca. 2000-4000 fod over havets overflade (ca. 1 km.) og derfra klarer computerne resten, og flyvelederen er blot tilskuer, som tjekker at alt går rigtigt for sig.

Den 3. skærm, som flyvelederen har, er egentlig bare en touch-skærm med en masse knapper. Herfra kan han kommunikere med alle afdelinger i lufthavnen, samt de lokale redningsstationer, og benzindepoter. Herigennem kan han sørge for kommunikation imellem fly, og andre afdelinger, ligesom trafikkontoret kan (det kommer vi ind på i et andet afsnit) Dermed kan han booke de-icing f.eks, men også sørge for at der bliver advaret de rigtige, i tilfælde af et uheld, eller en nødlanding.

Den fjerde skærm, er et kort over alle taxi-veje og standpladser, som viser hvor hvert fly befinder sig, netop nu. Det hjælper ham med at holde et overblik over, alt der bevæger sig på jorden,hvilket især er anvendeligt, når der er tyg tåge.

Fra sin plads i tårnet, har flyvelederen et panorama-udsyn, over hele standpladsen og banen, hvilket giver ham de optimale rammer, for at holde overblik.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *