Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Du ser det fra vindet ved gaten; bagagevogne, trækketraktorer, og personale i reflekstøj, der farer rundt, for at få dit fly klar til afgang. Men hvad er det reelt der foregår der nede?
Det vil vi svare på i denne 3. artikel i serien Billund bag kulisserne, hvor vi sætter fokus på hvad det er der foregår bag facaden, som får din rejse til at glide. Tidligere har vi kigget på check-ind samt bagage sorteringen, denne gang kigger vi på det sted, hvor bagagen bliver kørt hen, efter at være blevet scannet og sorteret; nemlig ude ved selve flyet.
Turen starter i bagagehallen, bagagen er netop blevet læsset på vognen, og loadmaster er netop kommet ind fra trafikkontoret, hvor han har aftalt hvordan flyet skal læsses. Han har nu en plan for hvad der skal ligge hvor i denne Boeing 737 fra Jettime til Innsbruck.
Vi kører ud til flyet, hvor mere personel allerede har kørt bagagebånd til. Loadmasteren samler flokken, og briefer dem om hvordan bagagen der netop er ankommet ved flyet, skal læsses.
Grunden til at bagagen skal læsses på en speciel måde, og ikke bage ligges ind som det nu er nemmest – altså lidt ligesom du gør i en bil, er at flyet skal være korrekt afbalanceret. En korrekt afbalancering resulterer i lavt brændstofforbrug, og sikrer at flyet ikke er for tungt i den ene ende, til at kunne flyve.
Der er også andre forhold at tage, f.eks. kan der være specielt prioriteret bagage, som skal først ud af flyet, på destinationen. Dermed skal det ligge yderst, så det hurtigt kan blive læsset af.
På denne afgang er der mange ski med, og de fylder en del. Derfor vælger loadmasteren, at der i det forreste bagagerum, skal være ski + 28 stk. bagage (20% af bagagen) og i det bagerste bagagerum, skal de resterende 112 stykker bagage så ligge. På denne måde bliver det let i ankomstlandet, at separere “oversize” og almindeligt bagage, når de skal op på båndet igen.
Bagagen bliver læsset, og loadmasteren tjekker at alt er i orden, hvorefter han kører hen til bagagehallen igen, og bekræfter at flyet er blevet læsset efter planen. Her efter bliver informationerne sendt til flyselskabet, samt ankomst-lufthavnen, så de er klar til at tage imod det.
Bagagerummet bliver lukket, og passagerene er så småt ved at være ombord alle sammen. Nu bliver en trækketraktor kørt til, og gør sig klar til at skubbe flyet tilbage, for at det kan begynde sin rejse. Trækketraktoren virker ved at den bogstaveligt talt løfter hjulet, og skubber resten af flyet.
Personalet i gaten har nu givet de sidste informationer og papirer til besætningen, og broen bliver fjernet fra flyet. Stopklodserne fjernes også, og trækketraktoren løfter forhjulet op, samtidigt med at en marshall kommunikerer med besætningen om hvordan de vil skubbes. Besætningen ønsker at blive skubbet tilbage, og til venstre, og trækketraktoren sætter i gang.
Trækketraktoren har skubbet flyet i position, og marshallen beder besætningen bekræfte, at de holder rigtigt. Besætningen bekræfter, og trækketraktoren sætter forhjulet ned, for at trække sig væk fra flyet, og ind til rampen igen.
Flyet kører nu til de-icing. Her kunne jeg desværre ikke komme med ud, men det det i bund og grund går ud på, er at flyet bliver sprøjtet til med en væske, som får isen på flyet til at smelte. (se billedet neden under)
Flyet er nu klar til at lette, og personalet går videre til næste fly, imens jeg går videre til det næste område.
Nu skriver du godt nok Primera Air, men flyet på alle billederne tilhører altså Jet Time!
Tak for din kommentar, det er selvfølgelig en fejl, som nu er blevet rettet! 🙂