Billund lufthavn tilpasser sig en ny virkelighed

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

I Billund er der mange aflyste fly, få passagerer på flyene, og 498 medarbejdere ud af 1100 ansatte er sendt hjem på lønkompensation.

Endnu holder Luftfragten dog momentum så Cargocenteret i lufthavnen holder forsyningen af varer, ind og ud af Danmark, kørende.

Tilpasning er derfor nøgleordet i den uvirkelige situation, som verden står i. Tilpasning er også nøgleordet i Billund Lufthavn efter, at Corona virusset har fået fat og efterladt Danmarks anden største lufthavn med en lang række aflyste fly og meget få passagerer på flyene ud af Danmark.

Regeringens treparts-hjælpepakke med lønkompensation betyder, at lufthavnen kan tilpasse personaleomkostninger betydeligt. Når der er et fåtal af passagerer, er der ingen grund til, at check-in skrankerne er fuldt bemandet. Der skal selvfølgelig heller ikke være fuld bemanding i security, bagagesorteringen, butikkerne og restauranterne. De medarbejdere, der til dagligt arbejder direkte overfor passageren, kan sendes hjem.

En stor del af medarbejderne i lufthavnen arbejder med at servicere passagererne, deres bagage eller flyene. Den slags opgaver er af åbenlyse årsager betydeligt nedsat. Vi beholder dog fortsat personale på posterne, så vi kan håndtere de få fly, der fortsat kommer og specielt også de passagerer, der fortsat ankommer til lufthavnen.

Jan Hessellund, administrerende direktør i Billund Lufthavn

Det er en hård situation for os alle. Jeg oplever en stor velvilje og opbakning blandt personalet til at passe på lufthavnen. Så vi er meget glade for hjælpepakken med lønkompensation, så vi kan holde på vore faste medarbejdere, men samtidig sende dem hjem med fuld løn.

Jan Hessellund, administrerende direktør i Billund Lufthavn

Derudover kigger Billund Lufthavn også på regeringens øvrige hjælpepakker, som forhåbentlig kan hjælpe med at bringe de faste omkostninger ned.

Luftfragten håndteres som normalt i Billund Lufthavn

På den sydlige side af startbanen håndteres alt luftfragt ind og ud af Billund, og her kører alt som normalt. De omkring 130 ansatte i Cargo Center Billund arbejder forsat med at servicere cargoflyene. 42 cargofly kommer ugentligt til og fra lufthavnen.

UPS, Fedex/TNT, DHL samt Turkish Airlines flyver tilsammen lige nu over 400 tons varer ind og ud af lufthavnen om ugen.

Det er dejligt at se, vi kan bevare driftssikkerheden og dermed være med til at styrke forsyningen af varer mellem Danmark og resten af verden – også når Coronakrisen presser hele Danmark.

Jan Hessellund, administrerende direktør i Billund Lufthavn

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *