Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Boeing har i denne uge offentliggjort deres aktuelle status på deres bekræftede flyordre. Den viser et fald på 118 fly i forhold til 2019.
I slutningen af 2019 var ordretallet på Boeings nyeste flagskib på 309 bekræftede ordre. Flere af de store flyselskaber så frem til at få flyet ind i deres flåder og på den måde blive mere effektive og økonomiske. Programmet har dog været ramt af forsinkelser og er her ved årsskiftet udskudt endnu en gang til tidligst slutningen af 2023 (og måske ind i 2024). Dertil har de store problemer med B737 MAX modellen også ramt tilliden til Boeing. Dette ser dog ud til at være et overstået kapitel for nu, da de fleste større lande har, eller er tæt på, at godkende B737 MAX modellen til at komme i aktiv tjeneste igen.
Fald på godt 40%
Et fald fra 309 bekræftede flyordrer og til 191 bekræftede flyordrer er lig med et fald på godt 40%. Dette er ganske meget når der tænkes på hvor mange omkostninger der skal til for at betale af på de store udviklingsomkostninger der er ved at lave en ny flymodel.
Faldet viser ikke nødvendigvis det helt rette billede, da Boeing i følge lovgivningen kun skal vise de bekræftede flyordrer. Da perioden fra 2020 og frem til i dag er præget af usikkerheden grundet corona, så har mange flyselskaber valgt at annullere eller udsætte store dele af deres flyordrer til både Boeing og Airbus. Derfor ser tallet måske kunstigt lavt ud og vil, når det bliver bedre tider, igen stige når de udsatte flyordre igen bliver bekræftet og kommer med ind i ordretallet.
Dette er i hvert fald vores forventing til det, da vi kun kender til Etihad, der har annulleret alle deres B777X ordre. En ordre på ialt 25 fly, som de lavede tilbage i 2013.
Boeing har tidligere meldt ud at følgende flyselskaber er kunde til deres B777X:
- All Nippon Airways
- Cathay Pacific
- British Airways
- Emirates Airline
- Etihad Airways
- Lufthansa
- Qatar Airways
- Singapore Airlines
Lufthansa er lanceringskunden og de må altså vente yderlige år på at får deres første fly.
Emirates er klart den største kunde med en ordrebog på 115 fly i 2019. Dette tal er naturligvis også reduceret væsentligt og en af grundene til at Boeing har nedskrevet antallet af bekræftede ordrer. En del af forklaringen ligger i at Emirates har konverteret en del til B787 Dreamliners ordrer, som de har 30 bekræftede af.
Trods forsinkelserne er flyselskaberne nok ikke så kede af det. De har ikke travlt med at få leveret alt for mange nye fly i den nuværende situation. Dertil vil det også være en fordel for kunderne, da kabineindretningen også vil kunne opdateres i forhold til design og muligheder i 2023 og 2024.
Tango Alpha siger
Ja, mega skidt for Boeing. Ikke blot har selskabet inkasseret 40 mia. kr i tab på 777X, flyet er nu tre år udskudt. Og 787 har store problemet. Men de andre flyprogrammer, nå nej…
Iøvrigt: I skriver at ordrebogen for 777 er faldet ‘godt 40 pct.’ Det er altså knap 40 (38 pct).