British Airways devaluerer deres Avios optjening

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

British Airways devaluerer deres Avios optjening den 28. april. Dette har de i dag meldt ud til alle deres medlemmer i en nyhedsmail. Udover devalueringen i optjeningen af point ændres flere ting, som for eksempel, at sølv medlemskabet nu kun optjener 50% i Tier Bonus.

Sidste gang British Airways ændrede deres Executive Club program var i 2011. Den gang var det helt uden varsel. Nu har medlemmerne fået 3 måneders varsel, hvilket trods alt er positivt. Så for alle billetter, som bestilles indtil den 28. april gælder de nuværende regler. Også selvom rejsen foretages efter denne skræringsdato.

Ændringerne betyder at British Airways går fra at have en generøst program, når det kommer til Avios optjeningen, til at være et gennemsnitligt og fair program.

Hovedlinerne i ændringer er følgende:

  • Optjeningen falder generelt gennem det at flyve
  • Generelt stiger prisen på bonusbilletterne for premium kabinerne for medium og langruterne for British Airways ruter
  • Generelt falder prisen på bonusbilletterne for økonomi kabinen for British Airways ruter
  • Sølv medlemmerne optjener kun 50% i Tier Bonus
  • Det bliver muligt at opgradere for Avios på stort set alle billetklasse (på nær de aller billigste)

Optjeningen af miles

Ændringen i optjeningen er lavet på en måde, som vi har set før. Det er stort set samme ændringer, som andre større flyselskaber har lavet de sidste år. Senest så vi det ved SAS.

British Airways vil derfor også belønne de kunder, som betaler mere for billetten. Derfor er det de fleksible premium økonomi, business class og første klasses billetterne, der faktisk oplever en stigning. De aller billigeste billetter vil blive reduceret helt ned til 25%. Så “one mile equals one mile” princippet er hermed brudt.

Det nye optjeningsskema fra British Airways per april 2015.
Det nye optjeningsskema fra British Airways per april 2015.

Ændringen for medlemmerne af et Sølv kort

For medlemmerne af et sølv kort, vil det opleves som en ekstra stor devaluering. Grunden er at deres Tier Bonus procent sættes ned fra 100% til 50%. Dette vil, sammenlignet med 2014, betyde et væsentlig mindre antal Avios på kontoen ved samme antal flyvninger. Det er ikke en ændring som overrasker, da det nuværende niveau lå på det samme som et Guld medlem. Så dette skaber en forskel imellem bonusniveauerne, hvor igen loyalitet og de bedst betalende kunder belønnes ekstra.

Minimumsoptjeningen

I det nuværende program er der en minimumsoptjening på 500 Avios. Dette ændres også, og sættes ned til kun 125 Avios. I fremtiden skal det være en fleksibel økonomi billet, førend der optjenes 500 Avios som minimum. En typisk økonomi billet fra London vil fra ændringen, kun give 125-250 Avois på kontoen (før Tier bonus).

Minimumsoptjeningen af miles efter april 2015 for British Airways.
Minimumsoptjeningen af miles efter april 2015 for British Airways.

En ændring, som vil blive savnet af mange, er at “All Business Class” ruten fra London City til New York JFK ikke længere vil optjene Avios som første klasse. I fremtiden vil det være en optjening som en almindelig business class billet og dermed et lavere antal Tier Points, som er det vigtige, når der optjenes mod status i programmet.

Bonusbilletter i lav- og højsæson

Der introduceres også en to-delt prismodel på bonusbilletter. Der vil være forskel på lav- og højsæsonen.

Prisen for bonusbilletter i lav og højsæson i tabelform.
Prisen for bonusbilletter i lav og højsæson i tabelform.

Umiddelbart er dette en positiv ændring. Det betyder at det vil være muligt at det vil være muligt at komme lidt billigere til bonusbilletterne. Og hvis British Airways følger trenden, og på et tidspunkt nedsætter eller helt fjerne de dyre brændstofafgifter, så kan dette være en god mulighed.

Find oversigten over hvornår det er lav- eller højsæson her

Opgradering for Avios og ændringer

I de nuværende regler var det begrændset hvornår man kunne opgradere sin billet ved brug af Avios. Fra april 2015 vil det være alle klasser, på nær Q, O og G (laveste økonomi billetter). Prisen på opgraderingen vil dog stige, da dette følger den generelle prisstigning i bonusbiletterne for premium kabinerne.

I tilfælde af ændringer af en bonusbillet fra høj- til lavsæsonen, så vil IT-systemerne ved British Airways ikke være klar til at kunne håndtere dette fra starten af. Derfor skal man kontakte kundeservice for at få de rigtige antal Avios retur.

Tilgængelighed for bonusbilletter

Som en central del af ændringen har British Airways oplyst at de indfører en “Guaranteed availability”. De har i 2015 sat 9 millioner bonusbilletter i omløb. Det betyder at der altid er mindst 2 sæder på business class og 4 sæder på økonomi klassen når den enkelte afgang lægges ind i systemet 355 dage ude i fremtiden. Dette vil give meget bedre mulighed for at få plads på bonusbilletterne og kunne planlægge det. Er de ikke booket, så kan de blive fjernet 45 dage før afgang.

Konklusionen

Konklusionen på denne ændring er forsat, at British Airways går fra at være et generøst program at optjene miles i, til at være gennemsnitlig. Ikke dårligt – dog heller ikke noget at råbe hurra over.

Det er min vurdering, at Avios programmet stadigvæk er et godt program, men har man et rejsemønster, som kun tæller økonomirejser, og i laveste mulige priklasse, så vil man få svært ved at optjene både Avios og Tier Points. Så det vil helt sikkert reducere antallet af medlemmer, som kan opretholdes der guldkort.

Rejser man derimod på deres premium økonomi, business class eller første klasse, vil man ikke opleve en ændring i optjeningen. Tværtimod vil der være enkelte som oplever en stigning. Først når der skal bruges Avios, vil man mærke en ændring, da de samme klasser er blevet dyrere.

Så man bør analysere lidt på ens rejsemønster, som vil hjælpe med at vurdere om det forsat giver mening eller andre græsgange skal findes. Dog ser vi at alle selskaber ændre sig mod helt eller delvist “revenue based” bonusprogrammer. British Airways var blot næste i rækken.

 

 

 



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *