Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
I denne artikel interviewes Alex Cruz, som er CEO for British Airways. Flyselskabet British Airways var tidligere på året ramt af et større systemnedbrud forud for en populær forlænget weekend i England.
Men er flyselskabet kommet helskindet igennem krisen og hvordan ser fremtiden ud? Det forklarede flyselskabets administrerende direktør Alex Cruz ved et interview på World Travel Market i London, hvor InsideFlyer var til stede.
British Airways har i snart 100 år været et stolt og stærkt flyselskab, baseret på personlig service, kvalitet og effektivitet. Der lyttes hele tiden til passagerernes ønsker og behov og særligt kundeoplevelsen er vigtig for dem. Bagage performance har været i top i mere end 10 år og det er selskabets ambition, at være det primære selskab for passagererne og deres valg nr. 1.
Konkurrencepræget marked
Flypassagerer elsker lave billetpriser og det er ingen hemmelighed, at BA befinder sig i et konkurrencepræget og udfordrende marked. Konkurrencen er stigende og kommer specielt fra lavprisselskaberne, men også større selskaber som Emirates og Qatar er udfordrere på markedet for long haul ruterne. Generelt holdes der skarpt øje med, hvad konkurrenterne foretager sig – ja faktisk så meget, at Alex Cruz 3 gange om dagen udsender konkurrentinformationer til medarbejderne. Konkurrence er både sundt og udfordrende for BA og motiverer samtidigt medarbejderne til hver dag at yde den bedste service overfor passagererne.
Systemnedbruddet kom på et dårligt tidspunkt forud for en forlænget weekend, hvor mange passagerer skulle ud at rejse. Systemnedbruddet blev begået af nogle professionelle underleverandører og ramte BA hårdt, men BA er kommet igennem krisen og har lært af det. Systemnedbruddet fik selskabet til at fokusere på IT og nye investeringer i teknologi. Man håber ikke, at nedbruddet gentager sig, men fejl kan aldrig helt undgås og skulle det ske igen, vil man være bedre rustet, idet kommunikationsvejene nu er blevet kraftigt forbedrede.
Opgradering et must
Flyselskabet prøver at være på forkant med udviklingen og vil over de næste 5 år investere 4,5 milliarder britiske pund i en større opgradering af hele selskabet. Kundeoplevelsen skal effektiviteres og det skal bl.a. ske med ny apps og teknologier. Kvaliteten skal højnes og der skal ske efteruddannelse af medarbejderne, så det sikres at de har de rigtige kvalifikationer. Man vil prøve at automatisere flere processer, sådan at passagererne bliver mere selvhjulpne. De ekstra ressourcer, der frigives, vil blive brugt til at forbedre kundeoplevelsen andre steder. Flykabiner skal opgraderes og serviceniveauet skal forbedres, sådan at alle passagerer får tilbudt 2. omgang af mad og drikke.
2019 et specielt år
I 2019 åbnes der nye ruter til Nashwille (Tennesse), Korsika og Seychellerne. I alt vil der blive åbnet 38 nye ruter og man håber, at det gode samarbejde med særligt London Heathrow Airport fortsætter, da det er her flyselskabet er baseret. Alex Cruz siger i den forbindelse, at han tror på at Heathrow kan blive Europas bedste lufthavn og at lufthavnen støtter godt op om BA. Alex roser dog også andre London lufthavne som både Gatwick Airport og London City Airport. Man afventer effekten af Brexit-forhandlingerne og der satses på at komme helskindet ud åa den anden side.
2019 bliver et særligt år for British Airways med fejringen af deres 100 års jubilæum. Man vil gerne fejre de næste 100 år også og det kommer garanteret ikke til at gå stille for sig.
Daniel Bahn siger
Vildt nok at vil investere 377.000.000.000.000 kr…
Henrik Olsen siger
Og det er så rettet til et lidt mere korrekt tal…. Der manglede et komma!