Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Brussels Airlines fortæller om det store arbejde, selskabet har med at sætte flyene på landjorden og vedligeholde dem, indtil de igen skal på vingerne.
Som en konsekvens af coronavirus-krisen måtte Brussels Airlines midlertidigt indstille alle afgange. Bortset fra nogle få fly, der er på standby for at bringe strandede belgiere hjem fra udlandet, parkeres hele flåden i Bruxelles Lufthavn.
At parkere et fly for en længere periode er en lidt større opgave end eksempelvis at parkere en bil. Det tager cirka 400 arbejdstimer at klargøre en Airbus A330 til en længere parkering. Selskabets vedligeholdelses- og ingeniørteam følger nøje producentens instruktioner for at sikre, at selskabets maskiner opbevares sikkert. Man skal bl.a. afskærme alle vinduer med tape for at forhindre sollys i at ødelægge farverne i kabinen. Landingshjul og motorer er grundigt afskærmet og pakket ind, så fugle ikke bygger reder i dem. Dette forhindrer også korrosion. Alle flyets sæder er også dækket af for at holde dem friske og rene.
Alle de parkerede fly giver et usædvanligt og spektakulært syn i Bruxelles Lufthavn. Da en lufthavn ikke er beregnet til at parkere så mange fly på samme tid, står en del af flyene også på en af lufthavnens rulleveje.
Man kunne tro, at der ikke er noget arbejde med de parkerede og aflåste fly. Men i virkeligheden giver den parkerede flåde en masse arbejde til Brussel Airlines vedligeholdelses- og ingeniørteams. For flyene skal holdes i topform. For eksempel skal hjulene drejes lidt hver uge for at sikre, at de og dækkene ikke sætter sig eller tager skade, da flyet jo vejer godt til. Hver uge skal inspektioner og test udføres. 30 medarbejdere i Brussels Airlines vedligeholdelse- og teknikafdeling arbejder på fuld tid for at udføre alle disse opgaver. De sørger for, at selskabets flåde er klar til at modtage passagererne, når Brussels Airlines fly igen går på vingerne.
Alle foto og film: © Brussels Airlines
Skriv et svar