Dagbog fra en pilotstuderende – Uge 11 og vejen til pilot

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Så er det blevet mandag og det betyder en opdatering af hverdagen på skolen.

Desværre er der ikke så meget at fortælle i denne omgang.

I sidste uge var jeg sat til at flyve mandag og tirsdag, men da vejret var meget dårligt og meget tåget, blev jeg desværre aflyst. Jeg fik så en flyvning om onsdagen for at gøre op med de to aflysninger, men endnu en gang kom ingen af os i luften pga. af vejret.

Jeg var dog på besøg i tårnet tirsdag, nu hvor vejret var for dårligt til at flyve i. Der fik vi endnu en gang forklaret hvordan de kontrollerer og holder styr på os. Super spændende at se det man laver til daglig, fra en helt anden vinkel

Jeg var dog så heldig at få en lille flyvetur om søndagen, hvor jeg fløj ud til Grenå og tilbage til lufthavnen, hvor den stod på en masse landinger. 11 styks for at være hel nøjagtig.

Desværre har vores ene single-engine (en-motorsfly) fået en stor skade på den højre vinge, da den på en eller anden måde har ramt banen med vingen under en landing, så den står på værksted de næste par uger.

Vejen til cockpittet

Jeg tænkte jeg istedet for ville give en lille gennemgang af, hvad man kan gøre hvis man går og overvejer at blive pilot, nu hvor jeg ikke har så meget at fortælle.

For mit vedkommende, startede vejen med et informationsmøde hos de forskellige skoler. Jeg startede ved GreyBird, og synes at det lød så godt, at jeg faktisk ikke var til andre informationsmøder ved andre skoler. Jeg har dog læst en masse om de andre, men synes at jeg fik det bedste produkt ved netop GreyBird.

Jeg var til i alt 3 infomøder hos dem, for at være helt sikker på hvad jeg gik ind til.

Dernæst skulle jeg en tur i banken. Det er et af de helt afgørende ting man skal have fuldstændig styr på inden man starter. Da uddannelsen er selv-financieret, skal man være sikker på at man kan skaffe/låne til hele uddannelsen inden man starter. Det er lidt surt ikke at kunne betale mere efter ét år. Når man har fået styr på økonomien, er det en god ide at kontakte den skole man gerne vil gå på, og få en optagelsesprøve samt en prøveflyvning. Hos nogle skoler koster en prøveflyvning en lille sum penge, og hos GreyBird får man penge tilbage hvis man starter på skolen. Ellers koster det 1500 kroner. Når alle ting er på plads, og man er optaget på skolen (hvilket ikke er svært, da kravet er en 9.klasses afgangseksamen), skal man til det sidste tjek, som er en medical. Den koster omkring 10.000 kroner og er til for at være helt sikker på at man er sund og rask, og klar til at flyve. En medical følger én hele karrieren, og skal fornys en gang om året. Når den er bestået skal man bare vente til skolen starter, hvilket kan føles som ret lang tid..

Det var i korte træk hvorledes jeg synes man skal gøre hvis man går og overvejer en karriere i luften. Hvis I har andre spørgsmål til vejen som pilot eller I har nogle ting I gerne vil have uddybet, er I velkommen til at kommentere artiklen, eller skrive inde på forummet. Enten privat eller offentligt. Det kan evt. være jeg tager det med i en artikel-



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Kommentarer

  1. Gustav siger

    Hej Marc,
    Jeg har i en længere periode drømt om at være pilot, da det tiltaler mig utroligt meget. Jeg går pt. stadig i folkeskole, men skal på handelsgymnasiet til sommer. Efter det er planen at begynde på pilotuddannelsen. Det eneste der bekymrer mig er faget engelsk. Jeg er ikke dårlig til engelsk, jeg får normalt 7-10, og enkelte gange 12. Jeg er bare i tvivl om hvad der kræves. Der er vel meget læsestof på engelsk? Og når I taler med kontroltårn, så synes jeg at det er meget svært at forstå hvad I snakker om… Så, hvad kræves der?
    Mvh Gustav

  2. Marc Nøhr siger

    Hej Gustav.
    Hvis du får de karakterer, er der ikke noget at være bekymret for. Så længe du har engelsk på mindst B niveau, burde det ikke være noget problem. På GreyBird, er alt materialet på engelsk, men når vi snakker om det i skolen, gør vi det på dansk.
    Mht. at kunne forstå radio’en er det noget man først og fremmest lærer meget hurtigt, og hvis du lytter med på Liveatc.com, er det ikke altid den bedste lyd der bliver sendt ud. Det er meget mere klart i cockpittet
    Mvh Mar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *