Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Så er det igen blevet mandag, og endnu en opdatering fra studiet.
Mandag var jeg ude at flyve, og havde Daniel, en af mine roomies, med på bagsædet. Jeg skulle ud og lave lidt airwork, og derefter et par approaches i Aarhus. Vejret var ikke det bedste, og der var overskyet i 3000 fod. Jeg skulle flyve tidligt om morgenen, så vi var også tidligt ude, for at gøre flyverne klar.
Efter at have tanket og tjekket flyet igennem, briefede vi kort om vores tur og hvad jeg skulle ud og lave.
Da vi lettede fra Aarhus, fløj vi op i 4000 fod. Lige over skyerne. Vi lå lige på kanten, så man kunne rigtig fornemmer hvor hurtigt vi fløj. Vi lavede lidt airwork med drej og stalls og et par motorfejl øvelser.
Herefter fløj vi tilbage til lufthavnen for at flyve et par approaches.
https://youtu.be/d675GtNtozI
Tirsdag aften skulle jeg også flyve. Denne gang med min medstuderende Alexander, som havde sin anden tur på twinnen. Jeg havde planlagt en tur til Karup og tilbage igen. Turen blev fløjet i noget turbulent vejr og lige i den højde hvor skyerne lå, så det var en turbulent tur. Det var også første gang jeg fik mulighed for at bruge autopiloten. Og det er lidt af en tilvænning- og tillidssag, når man ikke selv har hænderne på rattet. Jeg kom også flere gange til at gribe ud efter rattet, da der kom et vindstød der krængede flyveren, selvom autopiloten fik rettet op på det.
I Karup lavede jeg i fuld NDB Approach, hvor vi endte en del til højre for banen, så da jeg endelig kunne se banen, lå den cirka 45 grader til venstre for mig. Så det var med at være hurtig og dreje over, for at være i stand til at lave en touch’n’go.
Vi fløj derefter tilbage til Aarhus for at lave en fuld NDB Circling til bane 28L. Det vil sige at man anflyver den modsatte bane, i dette tilfælde 10R. Når man når ned til en minimumshøjde, og har banen i sigte, drejer man 45 grader til højre eller venstre, og flyver derefter en visuel runde til den modsatte bane. Dette bruges hvis der er dårlig sigt, og kun den ene bane har en form for landingsassistance. Hvis man mister banen af syne, skal man gå rundt og prøve anflyvningen igen.
Efter jeg havde fløjet var det Alexanders tur. Han fik lov til at flyve i mørke rundt omkring Ebeltoft for at lave lidt drej og forskelligt airwork.
Og en video af Alexanders landing. Indflyvningslysene bliver også kaldt for juletræet 😉
https://www.youtube.com/watch?v=TOSWMEU0KGc
Til dem af jer der følger skolen på Facebook og de andre sociale medier, vil I have set, at vi har vores ældste fly, OY-EMJ til 3000 timer service. Og til dem af jer, der ikke følger skolen, så har vi vores ældste fly, OY-EMJ, til 3000 timers service.
Det er et større service, hvor hele flyet bliver skilt. Vingerne tages af og bliver inspiceret for alt og alt indmaden bliver ligeledes taget ud og tjekket. Ud over det store check, er alle vores fly til check hver gang de har fløjet 50 og 100 timer siden sidste check. I kan læse mere HER og se hvordan en flyver ser ud uden vinger.
Det var alt for denne uge. Som altid er I velkomne til at stille spørgsmål. Enten som kommentar eller på forummet.
Indtil næste gang
Skriv et svar