Det kinesiske producerede COMAC C919 kan snart være i drift og er en direkte konkurrent til Airbus og Boeing

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Det har været ganske længe undervejs, men nu er det efterhånden ved at være så tæt på at det kinesiske producerede fly – COMAC C919 – er ved at være helt klart til at kunne sættes i fast drift. Første fly er nu i gang med de sidste test ved China Eastern Airlines.

COMAC C919 er en direkte konkurrent til de to store flyproducenter i verden. Nemlig Airbus og Boeing. Denne nye flymodel produceret i Kina er lavet til at kunne konkurrere direkte med en Airbus A320neo og en Boeing 737 MAX.

Det har dog være så mange år undervejs, at det godt kan tænkes at det teknologisk er lidt bagefter en Airbus A320neo og Boeing 737 MAX. Det kunne sikkert også være tilfældet med motorerne, som nok ikke er lige så effektive rent brændstoføkonomisk.

Den første COMAC C919 rullede ud fra fabrikken i Kina i 2015. Første flyvning var den 5. maj 2017 og siden 2017 har flere test været gennemført. Så vejen mod at China Eastern Airlines modtog første flyet har været lang.

Ovenstående tabel er ikke helt opdateret, da der i hvert fald er produceret 1 styk af en COMAC C919, men det giver en god indikation på markedets størrelse.

Uanset, så er China Eastern Airlines i fuld gang med at få flyet igennem de sidste test. Tirsdag i denne uge meddelte de at havde startet en såkaldt 100-timers test. Denne første del af testen havde flynummeret MU7801 og gik fra Shanghai til Beijing. Der vil kommen en række andre flyvninger og China Eastern Airlines forventer selv at flyet er klar til kommerciel drift i løbet af foråret 2023.

Flyet blev leveret til China Eastern Airlines den 9. december 2022.

En snak med en erfaren Pilot med 36 års erfaring i SAS

Vi talte sidste år med den mangeårige, og nu tidligere, SAS pilot Björn Lundström om netop en COMAC C919 og hvad han tænkte om det. Vi havde kigget på flere billeder fra flyet og flyets cockpit, som ligner ganske meget en Airbus A320neo. Björn Lundström deler sit syn og erfaring på hvad der kræves for at få en helt ny flymodel godkendt til at flyve kommercielt med passagerer.

Björn Lundström har igennem sine 36 år i SAS været med til at modtage flere nye fly og hans sidste var en af de Airbus A350’ere som SAS modtag.

Hør vores snak med ham her:

Du får derfor en god information – set fra en pilots synspunkt.

Det bliver interessant hvornår vi får at se at et selskab som Ryanair eller easyJet køber dette fly – for det er helt sikkert at det er noget billigere end et tilsvarende Airbus A320neo eller Boeing 737 MAX – og det er noget der er tiltrækkende for et lavprisselskab.

Inden sådan noget sker, så skal det naturligvis lige godkendes af de europæiske myndigheder, så det er ikke noget der sker lige med det samme.

Forsidefoto: China Eastern Airlines



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *