Det norske forsvar skaber luftfartshistorie med biobrændstof

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Torsdag i denne uge blev den første tankning af biobrændstof på den norske forsvarssektors forretningsrejser med Norwegian markeret i Ålesund lufthavn Vigra. Norwegian skal iblande 15 procent biobrændstof på over 1 million tjenesterejser frem til 2028. Aftalen er den største af sin slags i norsk historie og sandsynligvis den første i NATO-sammenhæng.

Norwegian har nu leveret 1 million liter biobrændstof til lufthavnen i Ålesund med hjælp fra den finske energikoncern St1 og brændstofleverandøren AFSN. Biobrændstoffet vil dække 15 procent af det samlede forbrug af forsvarssektorens mere end 250.000 tjenesterejser i 2024 og reducere CO2-udslippet med mere end 2.000 tons i år.

Aftalen er et vigtigt skridt i forsvarssektorens klima- og miljøstrategi. Vi har et mål om at skære 20 procent af vores CO2-udledning inden 2030 og reducere udslippet fra indkøbte varer og tjenester. Hvis vi skal nå de mål, er det helt afgørende at reducere udslippet på tjenesterejser og Forsvarets egne flyvninger. Det arbejde, der er blevet gjort for at bane vejen her, er vigtigt,

Forsvarschef Eirik Kristoffersen

Norsk Forsvar er i front

Den norske forsvarssektor viser vejen frem her. Alle involverede parter kan være stolte af at have skabt en aftalemodel, som ligger helt i front globalt. Vi håber, at både den offentlige og den private sektor vil følge efter i fremtiden,

Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian

Det norske Forsvarsmateriell, som administrerer aftalen, bekræfter, at Norge er langt fremme på området.

Vi har arbejdet tæt sammen med industrien, organisationer og eksperter for at udforme det her udbud på tjenesterejser. Vi er meget tilfredse med resultatet, som viser, at vi er i stand til at gå forrest. Udbuddet har allerede tiltrukket sig international opmærksomhed,

Per Arne Johnsen, fungerende direktør for anskaffelser i Forsvarsmateriell

Lokalt tilgængeligt biobrændstof øger forsyningssikkerheden

I dag produceres der ikke biobrændstof til fly i Norge. For at sikre, at aftalen bidrager til den lokale efterspørgsel, har det norske Forsvar stillet krav om, at tankningen skal ske i Norge.

Adgang til biobrændstof er vigtigt ud fra et klimaperspektiv, samtidig med at det bidrager til øget forsyningssikkerhed. Især hvis biobrændstoffet er tilgængeligt lokalt. Derfor ønsker forsvaret at facilitere en øget produktion af denne type brændstof i Norge,

Forsvarschef Eirik Kristoffersen

Norwegian har valgt at købe biobrændstof til aftalen fra St1’s nystartede bioraffinaderi i Göteborg.

Produktionen af biobrændstof i Göteborg gør det muligt for os at forsyne kunder i Norden på en god og effektiv måde. Frivillige aftaler, som den forsvarssektoren i Norge har forpligtet sig til, bidrager til forudsigelighed og giver os mulighed for at fortsætte vores fokus på at drive energiomstillingen fremad,

Om aftalen:

  • Aftalen indebærer, at 15 procent af den norske forsvarssektors tjenesterejser skal flyves med biobrændstoffer eller andre lavemissionsbrændstoffer
  • Alle biobrændstoffer under aftalen skal tankes i Norge
  • Den norske forsvarssektors rejseforbrug anslås til omkring 250.000 tjenesterejser om året og aftalen strækker sig over fire år og startede i februar 2024
  • Aftalen øger Norges forbrug af biobrændstof med næsten 20 procent (iblandingskravet på 0,5 procent svarer til cirka 5,4 millioner liter biobrændstof i 2023, mens forsvarsaftalen svarer til 1 million liter)

Om brændstoffet:

  • Opfylder EU’s bæredygtighedskriterier og dokumentationskrav
  • Produceret på St1’s raffinaderi i Göteborg og sendt til Ålesund
  • Biobrændstof til fly har ca. 80 procent lavere CO2-emissioner i hele sin livscyklus sammenlignet med almindeligt jetbrændstof

Foto: Morten Bergene / Norwegian / PR



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *