Et eksempel på at den “grimme ælling” fra SAS har haft en positiv betydning for kunderne

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Finnair aflyste fra den 31. oktober og til den 7. november 11 forskellige langrute afgange grundet en skade på et af deres fly.

Et af Finnairs langrute fly blev den 25. september ramt af en “loader” køretøj ved et uheld. Dette betød at flyet skulle have en reperation før det igen kunne indsættes i normal drift.

Konsekvensen af at Finnair nu manglede et fly, og ikke havde noget reservefly, var at de måtte aflyse hele 11 afgange i perioden fra den 31. oktober og frem til den 7. november.

Det var følgende afgange som blev ramt:

  • Okt 31 Helsinki-Delhi (AY121)
  • Nov 1 Delhi-Helsinki (AY122)
  • Nov 2 Helsinki-Chicago (AY09)
  • Nov 2 Chicago-Helsinki (AY10)
  • Nov 3 Helsinki-New York (AY05)
  • Nov 3 New York-Helsinki (AY06)
  • Nov 4 Helsinki-Delhi (AY121)
  • Nov 5 Delhi-Helsinki (AY122)
  • Nov 6 Helsinki-Bangkok (AY143)
  • Nov 6 Bangkok-Helsinki (AY144)
  • Nov 7 Helsinki-San Francisco (AY11)

Finnair forsøgte at ombooke alle kunderne, men sikkert ikke alle kom frem tid destinationen indenfor deres planlagte tidspunkter. Finnair vil derfor helt sikkert, udover den tabte omsætning og prisen for reperationen, også skulle give en del i kompensation grundet forsinkelserne.

Hvis du skulle have været med en af de 11 ovenstående afgange, så kan gøre dit krav gældende via dette link. Hvis du skal bruge hjælp, så kan du via dette InsideFlyer link får hjælp til Danmarks billigeste pris.

Den “grimme ælling” fra SAS

SAS har igennem længere tid haft en “grim ælling”. Dette er et ældre LAN Chile Airbus A340 (LN-RKP), som SAS købte for noget tid siden. Den har fået meget kritik fordi den ikke har fået opgraderet kabinen til samme nye standard som alle de andre fly i langruteflåden. Jeg skal også selv indrømme at jeg har været utilfreds over at have været endt på den, men jeg kom afsted i stedet for en aflysning af afgangen og ombookning til anden rute eller dagen efter. Så de gange i de sidste måneder, hvor SAS har måtte holde et af deres fly på jorden grundet teknisk uheld, så har SAS kunne indsætte den “grimme ælling” og dermed fuldføre stort alle afgangene.

Sådan ser økonomi kabinen ud oprindeligt på LAN Chile maskinen, som nu hedder LN-RKP.
Sådan ser Business Class kabinen ud oprindeligt på LAN Chile maskinen, som nu hedder LN-RKP.

 

Det bliver derfor spændende at se hvordan SAS klare disse tekniske situationer, når de endelig pensionerer flyet her en gang næste år når det erstattes af et nyt Airbus A330e. Dette fly vil jo indsættes i fast drift og dermed har SAS ikke længere et reservefly.

Så trods vores utilfredshed over at kvaliteten ikke har været på niveau, så har SAS kunnet holde aflysningerne på et minimun til gavn for SAS og kunderne.

 

Forsidefoto: SAS

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *