Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Omdirigering på grund af behov for medicinsk behandling og andre nødsituationer ombord berører en brøkdel af millioner af flyvninger årligt, men det er alligevel kostbart for flyselskaberne. Eftersom flere rejser med fly, er det reelle antal af medicinske hændelser gradvist øget gennem årene.
Emirates, som er verdens største flyselskaber målt i international trafik, har over 3.500 ugentlige afgange, og gennemførte mere end 194.000 flyrejser i 2016. I de 12 måneder håndterede flyselskabet mere end 60 omdirigeringer på grund af medicinske nødsituationer.
En af disse episoder indtraf i norsk luftrum i april 2016, og medførte et yderst sjældent A380-visit i Gardermoen lufthavn.
En enkelt omdirigering kan koste Emirates alt fra USD 50.000 til over USD 600.000, afhængig af omkostninger til ekstra brændstof, catering, landings- og handlingafgifter, navigations omkostninger, ombooking og billetter videre, samt andre omkostninger forbundet med at tage vare på ansatte og passagerer.
Vi kan ikke forvente at få dækket omkostningerne til en omdirigering, men passagerenes ve og vel er altid første prioritet for os. Flyselskaber håndterer medicinske nødsituationer forskelligt, da der ikke findes nogle internationale regler på området. Som i alt andet vi gør, er passagerernes sikkerhed førsteprioritet. Hvis der opstår et medicinsk nødstilfælde ombord, har personalet træningen og udstyret som kan hjælpe dem til at vurdere situationen, og levere det bedst mulige resultat for de berørte passagerer
– Siger Adel Al Redha, koncerndirektør og Chief Operating Officer i Emirates.
Træning og udstyr
I 2016 gennemførte Emirates næsten 23.000 timer med medicinsk oplæring for kabineansatte og piloter for at sikre at de er rustet til at hjælpe passagerer ombord. I tillæg til grundtræningen har personalet opfølgende øvelser, samt specifik træning i brug af medicinsk udstyr.
Den medicinske oplæring for de kabineansatte inkluderer både teori og praksis. Dermed genkender og håndterer de hurtigt almindelige situationer, og desto vigtigere er det at de også kan håndtere sjældnere, men livstruende hændelser når tiden knap. Ud over mere normale situationer som grundlæggende førstehjælp med hjertemassage og kunstigt åndedræt, træner de blandet andet også i at håndtere fødsler.
Emirates har investeret mere end USD 7 millioner i avanceret medicinsk udstyr ombord på sine fly. I tillæg har man døgnadgang til en medicinsk rådgivningstjeneste med specialister indenfor luftfartsmedicin.
At tage den rigtige beslutning
I gennemsnit har Emirates’ personale omkring 20 opkald til den medicinske rådgivningstjeneste per 100.000 passagerer som flyver med selskabet. De fleste samtaler fører ikke til en omdirigering, men professionel konsultation hjælper mandskabet til at tage bedre beslutninger og give den rette støtte til de berørte passagerer, specielt når der ikke findes frivillige medicinske fagfolk ombord på flyet.
Oprindeligt udgivet af Peter Fox på InsideFlyer.no
Skriv et svar