Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Emirates sætter endnu en markant aftryk på fremtidens langdistanceflyvning. På Dubai Airshow har selskabet nemlig bestilt yderligere 65 Boeing 777X-fly, samtidig med at de officielt bakker op om en undersøgelse af en ny, endnu større version – Boeing 777-10.
Ved annonceringen fortalte Emirates’ formand og CEO, Sheikh Ahmed Bin Saeed Al Maktoum, at selskabet ønsker en udvidet 777-10-variant, som på sigt kan fungere som en delvis afløser for A380. Emirates har samtidig sikret sig retten til at konvertere den nye ordre til både 777-8 eller en fremtidig 777-10, hvis Boeing vælger at lancere den.
Udmeldingen kom imidlertid bag på flere Boeing-topfolk. Mike Sinnett, Senior VP for produktudvikling, fastholdt, at fokus fortsat ligger på 777-9, 777-8F og 777-8 – men medgav, at Boeing løbende evaluerer nye varianter.
Motorerne har kraften til det
Selvom Boeing ikke har givet grønt lys for en 777-10, indrømmer producenten, at motorerne allerede kan klare opgaven. GE Aerospace GE9X-motoren, der driver 777-9, er certificeret til 105.000 punds trykkraft – men har i test leveret helt op til 134.000 pund, hvilket giver solid margin til en længere og tungere version.
Ifølge tidligere kommentarer fra Emirates-præsident Tim Clark vil en 777-10 være et relativt beskedent stretch sammenlignet med de historiske forlængelser fra 777-200 til 777-300ER eller 777-9. Emirates har i måneder presset både Boeing og Airbus for at få større widebodies, der kan håndtere den voksende efterspørgsel uden behov for fire motorer.
Airbus A380-flåden skal have en værdig afløser
Emirates – verdens største A380-operatør – forventer at flyve superjumboen ind i begyndelsen af 2040’erne. Men selskabet insisterer på en fremtidig afløser med kapacitet tæt på A380. 777-9 er i Emirates’ konfiguration omkring 140 sæder mindre end A380, hvilket er grunden til, at selskabet ønsker en større udgave.
Presset fra Emirates kan også få konsekvenser for Airbus. En større A350-variant har tidligere været omtalt som “logisk på lang sigt”, men Airbus’ fokus ligger aktuelt på produktionsstigning, ikke nye versioner.
315 Boeing-fly på vej til Emirates
Med den nye ordre har Emirates nu 315 Boeing-fly i pipeline, herunder 205 777X-varianter og 30 787’er. 777X-leverancerne vil strække sig helt frem til 2038, hvis tidsplanen holder.
Første 777-9 skulle oprindeligt være leveret i 2020. Men efter flere forsinkelser er første levering nu skubbet fra 2026 til 2027, hvilket har tvunget Emirates til at forlænge leasingaftaler og sætte gang i en større kabineopgradering af den eksisterende 777-300ER-flåde.
Emirates har desuden bestilt 130 ekstra GE9X-motorer for at understøtte den enorme 777X-flåde. Ifølge Emirates Deputy President Adel Al Redha var 787-ordren ikke en del af forhandlingerne og står uændret.
Foto: Henrik Olsen






Skriv et svar