En ny krig er undervejs over Atlanten

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Selvom der forsat ikke er åbne grænser i USA for europæiske turister og forretningsfolk er der en regulær krig undervejs på ruterne over Atlanten. Vi ser på hvorfor der er dette når nu at flyselskaberne har en chance for at holde priserne oppe og kapaciteten nede.

I starten af 2020 var det tydeligt at mange flyselskaber ikke ville overleve en længervarende corona pandemi. Nu er vi i midten af 2021 og det har desværre vist sig at være en meget langvarende pandemi, som endnu ikke er færdig endnu.

Ingen havde nok gættet på at rejser til for eksempel USA ville være udelukket for flertallet i over 16 måneder. Men det er faktum lige nu og vi afventer at USA kommer med en klar udmelding om hvornår og hvordan de vil genåbne deres grænser for blandt andet europæerne. De fleste europæiske lande har for 1-2 måneder siden åbnet deres grænser op for primært vaccineret amerikanere.

Krig om kunderne på vej

Der kommer en krig om kunderne og det giver en priskrig. Hvorfor tror vi der er også en priskrig på vej. Jo – grunden er flere ting.

JetBlue har netop i går startet deres nye ruter fra Østkysten og til London. En plan der startede tilbage i april 2019. I starten er det daglige afgange med en 138-sæders Airbus A321LR og deres ret lækre Business Class med de nye Mint Suites.

Vores lave priser vil disrupte prisniveauet overfor de store flyselskaber og de mange join ventures.

 JetBlue CEO Robin Hayes

Derudover så vi i går at Norse Atlantic Airways komme med deres første melding om ruter og deres design for flyene. De tager over der hvor Norwegian efterlod et hul i markedet for low cost flyselskaber over Atlanten. De har leaset 15 af Norwegians gamle Boeing 787 Dreamliners og sagde at deres fokus vil være på fritidsrejsende med et stærkt fokus på prisen. Til InsideFlyer sagde

Vi vil selvfølgelig komme med lave priser, men konkrete priser vil blive meldt ud på et senere tidspunkt.

Lasse Sandaker-Nielsen – Norse Atlantic Airways PR

Norse Atlantic Airways meldte på pressemødet ud at de ville prøve at starte op allerede til december 2020, hvis coronasituationen tillod det. Men mest sandsyneligt ville en opstart komme i første eller andet kvartal af 2022. Men de har 15 store Dreamliners som skal fyldes op og de forventer at alle er i drift næste sommer.

Sidst men ikke mindst, så har de traditionelle netværksselskaber også en del fly, som enten er på jorden eller flyver med tomme flysæder. De som flyver lever primært på den store efterspørgsel på fragtkapacitet. Det er for eksempel dette som primært driver de langruter SAS har sat i gang.

Hvis vi kigger lidt på hvordan kapaciteten har udviklet sig, så kan vi tage udgangspunkt på antallet af sæder mellem USA og UK:

Det ses tydeligt at der forsat er meget langt til et 2019 niveau og at det nuværende niveau ikke er særligt højt sammenlignet med 2020. Stigningen skyldes primært fragt, som vi nævnte tidligere.

Ketchupflaske effekten kommer

Vi tror, og kan høre blandt de flyselskaber vi har snakket med, at der kommer en ketchupflaske effekt. Så snart der åbnes op, så vil folk afsted og der er ikke “plads nok” til at alle kan komme “ud”. Blandt andet noget Morten Balk fra Emirates fortalte os i vores Travel + Loyalty podcast.

Vi har set eksempler på dette i sommerens løb. Her ses det på for eksempel på Mallorca at der er indsat mange ekstra afgange, samt at flere flyselskaber rent faktisk indsætter store langrutefly som Boeing 747, Airbus A330 og Airbus A350 ind på disse turistruter. Folk kunne komme afsted og ville afsted. Altså der så vi en ketchupflaskeeffekt.

Det samme mønster forventes at komme på USA ruterne er vores klar forventning.

Priserne vil blive forbrugervenlige

De store flyselskaber, som blandt andet SAS, British Airways, Lufthansa og Air France – KLM havde nok håbet på at de kunne styre kapaciteten mod efterspørgselen. Men dette sker ikke. Lavprisselskaberne presser på og vi ser på de europæiske ruter at Ryanair, Vueling og Wizz Air snart er oppe på fuld kapacitet (easyJet halter bagefter). Noget der bestemt ikke er gældende for de store traditionelle flyselskaber.

Så ud fra disse synspunkter, så gætter vi på at vi ser priser på flybilletter på niveau med 2018-2019 priser. Det betyder at vi vil se flybilletter over Atlanten på mellem 2.500 – 3.000,- kroner for de billigste returbilletter i økonomi.

Så vi anbefaler at være klar på bookingtasterne når USA endelig åbner op.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *