En ny lufthavn til Aarhus?

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

En ny lufthavn til Aarhus er noget vi den sidste tid har hørt meget om. Det er et vigtigt område og vi følger dette emne tæt her på bonusfeber og har derfor lavet et interview med Lasse Thomassen som er talsmand for gruppen “Lufthavn til Aarhus” om deres holdning til dette og om de sidste udmeldinger i pressen.

Interviewet tager udgangspunkt i Jyllands-Postens artikel med overskriften “Pengemænd klar til lufthavn i Låsby” som blev offentligjort den 25/4-2014. De skriver om at gruppen Aarhus Transport Group har investorer klar til et projekt op til 900 mio kr.

Senest skrev vi om at borgmesteren Jacob  Bundsgaard ønskede at få lavet en ny undersøgelse omkring en eventuel ny placering inden udgangen af 2014. Læs den artikel her

Lasse Thomassen starter med at forklare hvorfor han syntes at forslaget fra ATG er godt og at det har en fornuftig business case:

Vi har løbende haft dialog med Aarhus Transport Group og vi forholder os meget positive over for deres udspil.
Aarhus Transport Group har nøjagtigt samme mål som os, nemlig at få en forbedret lufthavnsbetjening af Østjylland og i det hele taget få den rigtige lufthavnsbetjening af Jylland.
Vigtigst af alt, viser ATGs udspil, at der er pengemænd klar til at investerer i denne efter min mening fremragende business case.

Både ”Lufthavn til Aarhus” og ATG mener at man med rette kan sige er at der med en ny privatfinansieret centralt placeret lufthavn, er mulighed for at der kan skabes et kundegrundlag på over 1,5 mio passagerer inden for en time kørsel. Dette er meget vigtigt, da det er det flyselskaberne især kigger på når de skal åbne nye ruter i Europa.
Hverken Billund eller Aalborg har stå stort et passagergrundlag som vi kan skabe med en ny velplaceret lufthavn. Den nuværende Aarhus lufthavn ude på Djursland, har et passagergrundlag på ca. 750.000, Billund har ca. 1.1 mio og Aalborg har ca. 750.000. Aalborg har blot den fordel at den ligger blot 6 km. fra centrum, har et stort universitet og en masse erhverv lige omkring sig.
En ny velplaceret privatfinansieret lufthavn, vil kunne få et bedre ruteudbud end Billund og Aalborg, da den vil være mere attraktiv for flyselskaberne at åbne ruter i. Det vil gavne alle borgere og erhverv i Jylland.

 

Oversigt over Østjyske arbejdspladser
Oversigt over Østjyske arbejdspladser – kilde: “Lufthavn i Aarhus” gruppen

Her på Bonusfeber er vi også enige om at det er vigtigt at der bliver sat fokus på den mest optimale lufthavnsbetjening af Jylland, da den på ingen måde er optimal i dag. Set ud fra befolkningstæthed, økonomier og arbejdspladser, bør og skal der være en lufthavn i Østjylland, da Østjylland med Danmarks 2. mest befolkningsrige region og økonomi kan bære en lufthavn bedre end Aalborg og Billund kan.

På spørgsmålet om hvor en ny lufthavn skal være og om man bør følge ATG’s forslag siger Lasse Thomassen:

Vi har fra gruppen Lufthavn hele tiden meldt ud, at vi ikke er fastlagt på nogen placeringer, men vi lytter til borgere og virksomheder. Her er forlydenderne, at de ønsker en lufthavn lige uden for Aarhus. Derfor glæder udspillet fra ATG os meget, da vi også ser det som en fin løsning, da den ligger i Skanderborg kommune tæt op af hovedinfrastruktur og vil give et godt passagergrundlag. At så størstedelen af vores tilhængere ønsker en lufthavn i Aarhus kommune tæt op af E45, den nye letbane og kun 12 minutter fra jernbanen lytter vi selvfølgelig også til.
Der for skal vi stadig ikke lægge os helt fast på ATGs placering, da der igen grundigt skal undersøges hvilken placering der vil være helt optimal.
Der til er det også vigtigt, at vi på den korte bane støtter op om den eksisterende Aarhus Lufthavn, imens vi får undersøgt en holdbar langsigtet løsning, der kan rydde op i de ældre forfejlede lufthavnsplaceringer, som Luftwaffe i 1943 og Lego har placeret langt væk fra lands love og ret, der i dag ikke er tidssvarende og ikke giver den store mening i den måde som udviklingen går og er gået.

Lasse Thomassen stiller som afslutning på interviewet følgende spørgsmål:

Man skal se det lidt som hvis man skulle åbne en ny Bilka. Hvor ville du lægge den, og hvor vil du som producent helst kunne sælge dine varer? 

Og svarer selv på det som afsluttende kommentar:

 At det nok ikke vil være ved Tirstrup hvilket også det nuværende antal ruter ud af Aarhus Lufthavn bevidner om.

 

Deltag i diskussionen i vores forum og vær med til at præge debatten om fremtiden for Aarhus Lufthavn

[box style=’info’]Du kan finde mere om gruppen “Lufthavn til Aarhus” på følgende sider:

Web Site: www.lufthavntilaarhus.dk
Facebook: www.facebook.com/lufthavntilaarhus

[/box]

 

Kommentarer

  1. Morten Rydahl siger

    Den lufthavn har de snakket om siden sidst i 60-erne. Er der noget der har ændret sig der skulle gøre det muligt ?
    Tror det er “fuglen på taget” :-((

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *