Etihad: Træerne vokser ikke ind i himlen

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Intet varer evigt og det er nu ved at gå op for de store flyselskaber i Golf-regionen. Efter at have investeret store beløb i nye koncepter, nye markeder og ikke mindst i en ny fly flåde, kan det virke som om hverdagen er kommet til den Persiske Bugt.

Det Abu Dhabi baserede selskab Etihad Airways har som de første af de tre ME3-selskaber, varslet at man vil skære stillinger på tværs af flere forretningsområder. Baggrunden er aftagende vækst, også for flyselskaberne i den Persiske Bugt, efter en årrække med aggressiv ekspansion.

Etihad A380 – First Class Apartment
Etihad Airbus 380 – First Class Apartment

Etihad foretager i disse dage «organisations ændringer» og «omstillings processer» for at «reducere omkostninger og øge produktiviteten og indtægter,» siger en talsmand fra Etihad til Bloomberg. Dette vil resultere i «en kontrolleret reduktion i antallet af ansatte» i enkelte dele af virksomheden. Tiltagene skal gøre selskabet mere robust i en stadig hårdere konkurrence, med en svagere global økonomi.

Ned fra himlen

Nedskæringerne skal have været i gang i nogle uger. Forskellige kilder fortæller at det drejer sig om cirka 1.000 og op til så mange som 3.000 arbejdspladser. Kilderne ønsker at forblive anonyme. Der er allerede foretaget nedskæringer i selskabets IT-afdeling. Human Resources og salgsafdelingen skulle være de næste der rammes.

Det vil også blive aktuelt at omfatte kabineansatte og jordpersonel, udtaler en anden kilde. Talsmanden for Etihad, det tredje største flyselskab i den Persiske Bugt (efter Emirates og Qatar Airways), ønsker ikke at gå i detaljer, ej heller opgive antallet af medarbejdere som berøres.

Vækst gennem opkøb

Etihad ændre dermed kursen radikalt. Selskabet har næsten tredoblet antallet af ansatte til 20.292 de sidste otte år, og flåden er udvidet fra 42 til 122 fly. Selskabet, inklusiv datterselskaber, beskæftiger i alt 26.769 ansatte. Etihads vækst har i høj grad vært drevet af opkøb og køb af andele i Europæiske selskaber på konkursens rand. Air Berlin  og Alitalia, som begge kæmper, ejes i dag helt eller delvist af Etihad.

InsideFlyer følger udviklingen. Vi spår at der kommer flere reduktioner.

 

Oprindeligt udgivet af Peter Fox på InsideFlyer.no



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *