Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Finnairs kernefokus har været Asien og det er fortsat lukket. Derfor søger de at beskæftige deres langruteflåde på anden vis. Flere ruter til USA, samarbejde med Qatar på nordisk ruter til Doha og nu også med to fly, der skal flyve fast for Qantas.
Finnair har en langruteflåde, der primært har været indkøbt til at flyve på ruter til Asien. Flåden består af Airbus A330 og A350. Derfor er det lukkede luftrum over Rusland noget der giver længere ruter fra Helsinki og til for eksempel Kina. Det gør at netop Airbus A330’eren, på grund af begrænset rækkevidde, ikke lige nu kan bruges optimalt af Finnair.
Dette var også en af grundene til at Finnair lavede en længere aftale med Qatar om at flyve fra de nordiske hovedstæder og til Doha.
Derfor kan du fra oktober møde et Finnair fly og dermed deres nyeste kabiner, hvis du booker en flybillet med Qantas.
Du kan lytte til vores podcast – Travel + Loyalty – hvor vi netop taler med en af personerne bag det nye design og en unik business class, hvor sædet ikke kan lægges ned.
Finnair skal til Australien
Nu ser vi så en ny aftale, som hjælper Finnair med at holde flere fly og besætninger i gang. Finnair skal til Australien og hjælpe Qantas i en årrække.
Finnair vil drive to fly med besætning frem til 2025. Det er en wet-lease aftale, som begynder med et fly i oktober måned. I 2024 vil fly nummer to starte i en wet-lease aftale. Fra 2025, så vil aftalen med de to fly overgå til en dry-lease aftale.
Aftalen er lavet således at det er Finnair piloter, som tager selve flyvningerne fra Helsinki og til henholdsvis Singapore og Bangkok. Derfra skal de lave flyvninger for Qantas. Selve kabinepersonalet kommer fra Finnairs eksisterende setup i Singapore og Bangkok.
Denne flerårige aftale betyder at Finnair nu har fuld beskæftigelse på deres Airbus A330 flåde. Og det er på aftaler, som er økonomisk rentable.
Vi har set et Finnair være meget kreativ her efter pandamien. De har været dygtige til at gentænke deres forretningsmodel og ikke lade sig begrænse.
Forsidefoto: Finnair’s ruteåbning fra København og til Doha fotograf: Henrik Olsen
Skriv et svar