Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Hvis nogen danskere skulle være i tvivl efter pressedækningen af GGGI formandens rejser, findes der en måde at rejse i fly på, som er så luksuriøs (og dyr), at en række luftfartselskaber har fravalgt den og ”nøjes” med at tilbyde den næstbedste klasse, Business Class. Denne luksuriøse klasse hedder First Class, og findes fra Europa kun på langdistancefly, eksempelvis First Class på Thai Airways.
Da jeg skulle skaffe to envejs billetter hjem fra efterårsferie 2013 i Bangkok for SAS Eurobonus point, var jeg tvunget til at se på billetter på deres Star Alliance partner, da SAS først selv genoptog CPH-BKK ruten senere på måneden (en af de store fordele ved SAS Eurobonus er jo ellers, at de ikke opkræver brændstoftillæg for bonusbilletter på SAS’ egne fly). Da SAS Eurobonus samtidig begyndte at tilbyde envejs Star Alliance bonusrejser, og jeg kun skulle bruge to billetter, var det oplagt at se, om det ikke kunne være muligt at prøve at skaffe First Class billetter (114.000 EB point for one-way First Class BKK-CPH mod 84.000 point på Business Class).
Sammenlignet med Business Class, leverer First Class lige det højere niveau af service og komfort på det ”hårde” produkt ombord (kabinen og sædet), det ”bløde” produkt ombord (service, mad og drikke) og service på jorden ved afgang og ankomst.
Indenfor Star Alliance er der en række selskaber, der tilbyder First Class (Lufthansa, Thai, Swiss, Singapore, Singapore, United, Ana og Air China). De forskellige selskaber har forskellige produkter og forskellige features, som er unikke for dem; Singapore har fx lukkede suiter ombord på deres A380, Lufthansa har First Class terminalen i Frankfurt, og Thai har deres First Class Spa i Bangkok. Singapore Airlines er umulige at få på point gennem Star Alliance. Jeg har tidligere prøvet First Class Terminalen i Frankfurt, og da Thai netop havde introduceret nye First Class sæder på deres A380 (som er væsentlig bedre end dem de hidtil har haft på deres Boeing 747/A340) var det oplagt at prøve Thais First Class ud af Bangkok. Flere af Thais ruter til Europa flyves med flytyper, som ikke er konfigureret med First Class (f.eks. Boeing 777 som flyver til København), så vi endte med at finde billetter via Paris (med SAS det sidste stykke fra Paris), da A380 ruten Bangkok-Frankfurt var udsolgt.
Som de fleste afgange til Europa går TG930 BKK-CDG fra Bangkok omkring midnat, men for at få den fulde oplevelse tog vi allerede i lufthavnen ved 20-tiden. First Class passagerer har deres egen indgang i Bangkoks lufthavn, hvor portører tager din baggage og viser vej til Check-In. Ved First Class Check-In bliver man sat i nogle bløde stole med en kølig klud og en drink, mens Thais personale tager dit pas, checker dig ind og bringer dig dine boarding cards. Personalet kan også allerede her booke til en Spa behandling, hvis du ønsker det. Herefter bliver du fulgt den korte vej hen til den dedikerede First Class security.
Efter security venter der en Thai medarbejder med en el-vogn, der kører dig til Thais dedikerede First Class lounge. På vejen kører ”kareten” dig igennem den almindelige Business Class lounge, så du kan se på de stakler, der selv har måttet gå over til loungen. I Thais Royal First Class lounge bliver du fulgt ind af (endnu en) Thai medarbejder, og hvis der er plads, bliver du tilbudt et af de 6-8 private rum med sofaer, drikkevarer/snacks buffet og B&O fjernsyn. Efter en kort forklaring om hvornår du bliver hentet til dit fly og din evt. spa behandling, har du mulighed for at bestille lækre varme Thai retter fra en iPad med loungens menukort.
Når det er tid til din Spa behandling, ligger Thais Royal Orchid Spa Lounge lige overfor First Class loungen. Her kan du vælge mellem en times fuld Thai massage, en times olie massage eller en halvtimes fod/nakke massage i lækre omgivelser og med mulighed for at bade bagefter. Vi valgte Thai massagen. En super lækker og professionel behandling, der virkelig får dig til at slappe af inden flyveturen.
Når det efter spa behandling og evt. mere tid i loungen er ved at være tid til boarding, bliver du igen hentet i den lille el-bil, som kører dig ud til gaten og viser dig vej (forrest) i køen til flyet.
Ombord på Thais A380 er de 12 First Class sæder placeret i en separat kabine forrest på øverste sal. Ud over at der på den samme plads på etagen nedenunder er stuvet 64 Economy passagerer sammen, har Thai også valgt at bruge plads på at indrette First Class kabinen med et kæmpe toiletrum og et separat møde/sofahjørne. Dit sæde er så stort, at der er rigeligt med plads til selv de længste ben (211cm langt mod 188cm på Business) og de bredeste skuldre (67cm bredt mod 51cm på Business). Når du ønsker at sove kører kabinepersonalet stolen ned til 180grader og reder op med topmadras, hovedpude og dyne, mens du kan skifte til den udleverede pyjamas. Der er selvfølgelig også den obligatoriske taske med toiletsager, sokker, natbriller, osv., i dette tilfælde en smart Rimowa taske med lækre cremer fra l’Occitane.
Også serveringen på First Class er et niveau over Business Class (og milevidt fra Economy). Velkomstchampagnen er en årgangs (2004) Dom Perignon, første ret er ægte kaviar (med blinis og Stolichnaya vodka), og hovedretten har du haft mulighed for at vælge på forhånd fra Thais online First Class menukort (det fik vi dog aldrig gjort, så vi kunne vælge mellem 3 forskellige retter ombord). Hver ret serveres for sig tallerkenanrettet (ikke noget med bakker og plastfolie). Vi valgte en mør bøf til hovedret. Inden landingen blev der serveret morgenmad, igen med valg mellem forskellige varme retter.
Ud over at sove, spise og drikke, kan man selvfølgelig også bruge den 12 timer lange tur på at få set nogle film på 23” skærmen, og sædet har både stik til strøm og USB i de mange opbevaringsrum. Der er også en snackbar/buffet, hvis man har lyst til at forsyne sig selv. Det er ellers ikke nødvendigt at rejse sig for at blive forsynet, da der er et personale på 3 personer dedikeret til de 12 passagerer på First Class. Og det er lige ved at være for meget, når Chef Purseren kommer forbi og tvangskonverserer, mens han skamroser din gode smag og takker dig mange gange for at flyve med Thai. Personalets professionalisme faldt da også lidt til jorden, efterhånden som de alle sammen kom forbi for at tage en ”selfie” med den velklædte, ældre japanske passager ved siden af os, som viste sig at være Kenzo Takada (ham med tøjmærket).
Ved ankomst til Paris har Thai ingen ankomstservice. I andre lufthavne bliver man ellers mødt af Thai medarbejder ved gaten, som guider dig igennem lufthavnen (og i Bangkok er der selvfølgelig en el-bil, der kører dig). Dog en acceptabel mangel efter en komfortabel nats søvn, lækker mad og super opvartning. Og når man så har kunnet betale sig til det med point uden at tømme egen eller arbejdsgivers bankkonto, kan First Class på Thais A380 helt klart anbefales.
Læs mere om Thai Airways og deres Airbus A380 på deres hjemmeside
Skriv et svar