Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Der er desværre dårlige nyheder for medlemmer af KLM og Air Frances bonusprogram Flying Blue som har sølv status. Fra den 5. januar reducerer KLM mange af de fordele, som Flying Blue Sølv-medlemmer har i Schiphol.
Passagerer med sølvstatus kan stadig nyde godt af SkyPriority ved boarding, men fra næste år får de ikke prioriteret indchecket bagage på turen.
Indtjekket bagage
Flying Blue Sølv-medlemmer, kan ligesom alle andre SkyTeam Elite medlemmer i fremtiden bruge Sky Priority/Business Class check-in og bagage drop i henhold til SkyTeams regler. Dog kan man ikke længere få prioriteret bagage – så du vil ikke længere få det gule “priority-tag” på din bagage som sølvmedlem.
Prioritet i sikkerhedskontrollen
Den største forskel vil utvivlsomt være, at Sølv-medlemmer mister rettigheden til at benytte fast-track i sikkerhedskontrollen, hvis man rejser udenfor Schengen. Fra januar er det udelukkende SkyTeam Elite-medlemmer, der vil kunne drage fordel af fast-track. Da der er altid lange køer i sikkerhedskontrollen har denne fordel altid været god at have. Denne ændring er heldigvis kun begrænset til afgangshal 1, som er non-Schengen destinationer. Passagerer der rejser inden for Schengen, vil stadig have adgang til fast track.
Prioriteret boarding
Selv i boardingprocessen vil Sølv-medlemmer vil ikke få lov til at gå om bord med SkyPriority. I stedet får de lov til at gå ombord imellem SkyPriority og resten af passagererne, ved en separat boarding af sølv medlemmer. Men hvordan det kommer til at foregå med partnere som for eksempel Delta vides ikke.
Konklusion
Sky Priority til Flying Blue Sølv-medlemmer i Schiphol var et dejligt touch. Med den nye struktur opfylder de stadig SkyTeams regler, men det bliver en stærk reduktion i forhold til Flying Blue Sølv medlemmer, der nu er blevet vant til disse fordele. Især afskaffelsen af fast track for rejsende til ikke-Schengen vil være en upopulær forandring.
Man skulle tro at KLM ønskede at hjælpe deres loyale medlemmer, som ofte besøger Schiphol, og gøre KLMs knudepunkt så gnidningsløst og hurtigt som muligt. Og helt ærligt, ville prioriteret boarding og en gul mærkat på bagagen, i forhold modsætning til en ekstra kuffert, være af stor betydning for selskabet?
Oprindeligt skrevet af The Flying Dutchboy på InsideFlyer.nl
Skriv et svar