Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Der er fuld gang i årets Dubai Air Show og traditionen tro er det også et sted, hvor flyordrer bliver annonceret. Men der er nogle ordre vi venter på skal komme. Vi kigger i denne artikel på hvorfor de ikke er kommet endnu.
Det er primært omkring Airbus og hvorfor Airbus ikke i år har kunne præsentere nogle store flyordrer. Der er to store flyselskaber, som der primært snakkes om.
Airbus og Emirates
Airbus og Emirates har været i forhandling længe om at købe 50 Airbus A350 A350-1000. Men Emirates CEO, Sir Tim Clark, har under årets flyshow i Dubai sagt at der fortsat er usikkerhed om Rolls-Royce motorerne til netop denne flytype. Så det er ikke selve flyet, som har problemer.
Rolls-Royce og deres Trent 97-XWB motor levere de nødvendige resultater i normale omstændigheder, men det er netop i det varme og støvede Mellemøsten, hvor motorerne ikke opnår de resultater som Emirates ønsker. Derfor skal Airbus og især Rolls-Royce, få dette løst før Emirates vil købe flyene.
Til rapportere sagde Sir Tim Clark følgende under årets Dubai Air Show:
Vi køber ikke fly, som er fejlbehæftet.
Sir Tim Clark, CEO i Emirates Airlines
Så det er tvivlsomt om denne ordre bliver til noget i nærmeste fremtid.
Airbus og Turkish Airlines
Airbus og Turkish Airlines har også tidligere meldt ud omkring en kæmpe flyordre. Det er en blandet ordre på ekstra 345 fly (både bekræftet og optioner på fly), som kommer oveni 10 Airbus A350-900 fly, som allerede er bekræftet. Så i alt en samlet ordre på 355 fly er noget vi venter på bliver annonceret.
Denne ordre skulle bestå af følgende:
- 75 wide-body A350-900
- 15 wide-body A350-1000
- 250 narrow-body A321neo
- 5 A350F (fragtversion)
At dette ikke er bekræftet endnu er grundet endelige godkendelser af bestyrelserne i både Airbus og Turkish Airlines.
Så denne ordre kan vi måske høre mere om inden Dubai Air Show 2023 slutter.
Foto: Airbus A350-1041 (F-WMIL) i Toulouse Blagnac Airport (TLS) (BongoPlanes)
Skriv et svar