Flyselskaberne strammer igen gebyrskruen

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Der er mange kreative tiltag fra flyselskabernes side i at få deres flybilletter til at se så attraktive ud som muligt. Unbundling af de services er inkluderet i prisen er en meget brugt metode.

I denne artikel kigger vi på sædereservationen, som tidligere var inkluderet i prisen på de store netværkselskaber. Nu er det ved at være normalen at dette er et tillæg – også på de dyrere flybilletter i Premium Economy og Business Class.

Lufthansa opkræver gebyr for Premium Economy

Lufthansa starter den 18. september med at opkræve gebyr for sædereservation på deres Premium Economy sæder. Så du må ikke forvente at det kun er de billigste sæder, der koster ekstra penge for at reservere et sæde.

Det bliver op til 110,- euro (eller 820,- kroner) dyrere pr person, hvis du vil vælge dit sæde. Så det er et ganske betragteligt beløb, som skal tillægges prisen – ikke noget som er synligt når du sammenligner prisen.

Faktisk koster det også penge ved flere flyselskaber, hvis du køber en billet i Business Class og vil vælge sæde. Andre som for eksempel SWISS har et gebyr på bestemte sæder i deres Business Class. Det er de såkaldte “Privacy Seats” og prisen her kan være helt op til 1.400,- kroner pr flyvning.

“Privacy seat” in the Airbus A330-300. Foto: SWISS

En andet flyselskab som har indført betaling for sædereservation i Business Class er British Airways. Da de indførte det skrev de følgende ud:

There will be a total of 6 price points – Front Side, Front Centre, Middle Side, Middle Centre, Rear Side, Rear Centre which replace the existing 3 price points of Front, Middle, Rear.

Så der kom flere forskellige niveauer af priser alt efter hvor du ville sidde henne. British Airways kræver helt op til 147,- US dollars (999,- kroner).

SAS ændre prisen for sædereservationen

Onsdag kom SAS med en besked til deres partnere og rejsebureauerne om at de ændre priserne for sædereservation. Det er på de skandinaviske ruter og ændringen trådte i kraft samme dag.

SAS forsøger at lokke folk til at bestille et sæde inden afgang ved at hæve prisen for det 13 dage før. Så ved at bruge denne taktik, så håber de at folk vil bestille et sæde når de bestiller eller senest 13 dage før. Det giver dem muligheden for at sende dem emails, hvor de advarer om at prisen stiger snart og dermed lokke kunden til at bruge ekstra penge.

Priserne er nu:

Charges Domestic DK,  NO,  SE and Intra-Scandinavia  
Effective 04SEP19
13 days or less before departureDKK 109
NOK 119
SEK 119
EUR 12
USD14
14 days or more DKK 69
NOK 79
SEK 79
EUR 9
USD 10

Læg mærke til den store forskel der er på at være dansker i forhold til nordmænd og svenskerne. Danskerne betaler dermed næste 20% mere for en sædereservation på det samme fly som en svensker ville gøre. Så det kan være en fordel at bestille rejsen på den svenske SAS hjemmeside i stedet for den danske.

Det er dog ikke særligt værdifuldt at skulle betale for et sæde på ruterne i Skandinavien. Der flyver du ikke så lang tid og du vil ofte kunne finde et godt sæde 22 timer før afrejsen, når online check ind åbner op.

Du slipper kun hvis du har status eller ved online check ind

Lige nu er eneste mulighed for at slippe for disse gebyrer, hvis du har status ved flyselskabet.

I SAS slipper du hvis du har enten EuroBonus Pandion (EDP), Diamant (EBD) eller Guld (EBG) status.

I Lufthansa slipper du kun hvis du i Miles and More programmet har en status af HON eller Senator.

Når online check ind åbner, så er de fleste sæder gratis at vælge (der er dog undtagelser fra flyselskab til flyselskab). Så vil du ikke betale prisen for sædereservation og har du ikke status, så er eneste vej frem at være klar 22-24 timer før afgang, hvor det er muligt at foretage online check ind.

Hvor gør flyselskaberne det?

Der er en helt klart grund til det…. Flyselskaber ønsker at kunne stå øverst på søgeresultaterne, når du for søger via en søgemaskine. Det kunne for eksempel være på Momondo.

Et eksempel på deres udfordringer er her:

Her er prisen stort set den samme mellem Lufthansa og KLM. Ved at tilføje et gebyr for sædereservation, så vil Lufthansa kunne sænke deres grundpris for flybilletten og dermed komme over KLM i søgeresultatet.

Et andet problem, som netværksselskaberne kæmper mod er lavprisselskaberne som Norwegian. Hvis du søger efter en Business Class billet til New York (eller andre steder Norwegian flyver til), så vil de komme øverst, men Norwegian har ikke en Business Class. Deres er en Premium Economy kabine, men den sælges som en Business Class.

Så det er denne kamp om kunderne, som helt sikkert er blandt den primære grunde for den unbundling. Derfor skal du forsat kigger dig grundigt for når du bestiller dine flybilletter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *