SAS - strejker og krisen

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Henrik Olsen, 22/6/22.

1. Offlyer

Offlyer SK937 will be back

Beskeder:
    1,331
    "Synes godt om" modtaget:
    4,432
    Point:
    113
    EU forordningen er ikke enig med dig:
    I EU 261/2004 artikel 3, stk 3 står følgende
    3. Denne forordning gælder ikke for passagerer, der rejser gratis eller til en nedsat billetpris, der ikke direkte eller indirekte er til rådighed for offentligheden. Passagerer med billetter, der er udstedt i henhold til et luftfartsselskabs eller en rejsearrangørs bonusprogram eller et andet kommercielt program er dog omfattet.
    https://eur-lex.europa.eu/resource....a7-8bf4-b0f60600c1d6.0001.02/DOC_1&format=PDF

Beaglen, THammer, asf og 4 andre "Synes godt om" dette.
  2. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,621
    13,252
    Point:
    113
    Betyder det, at billetter solgt under F&F kampagner ikke er omfattet af forordningen?

Bekgaard og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  3. Bekgaard

Bekgaard VIP medlem

Beskeder:
    467
    1,328
    Point:
    93
    Godt spørgsmål.
    Mon ikke der henvises til gratis personalerejser eller lignende.
    Men selvfølgeligt, ingen regel uden undtagelser.

Henry "Synes godt om" dette.
  4. mikkelhk

mikkelhk VIP medlem

Beskeder:
    304
    930
    Point:
    93
    Jeg formoder det henviser til "deadheading" personalebilletter og f.eks. familiebilletter - IKKE F&F-billetter, men deciderede familiebilletter, som rigtig mange selskaber i transportbranchen udsteder, hvor nære familiemedlemmer til ansatte rejser gratis eller meget billigt med det pågældende selskab. Jeg ved DSB har sådan en ordning, så mon ikke også det findes i luftfartsbranchen.

Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  5. Ruested162

Ruested162 Nyt medlem

Beskeder:
    1
    4
    Point:
    3
    Jeg har en afgang til Los Angeles med SAS torsdag d. 30 som højst sandsynligt bliver aflyst hvis strjenken går igennem. Ved nogen her hvornår jeg skal forvente svar på om jeg kommer afsted med dem? Går udfra jeg er sikret kompensation eller genbooking hvis den ikke går igennem, men vil helst ikke stå og skulle bøvle med det et par timer før afgang

Beaglen, Bekgaard, PENSIONISTEN og 1 anden person "Synes godt om dette".
  6. PENSIONISTEN

PENSIONISTEN SK/LTG - LH/Senator - TG/Royal Gold

Beskeder:
    1,627
    6,922
    Point:
    113
    Hvis du går ind på sas salgsside, så ser det ud som den er fjernet :

a) Enten er den allerede aflyst
    eller
    b) Den blot er fjernet fra salgssiderne for at lukke for salg.

På sas.dk, klik på de to øverste linier med mini bogstaver, så kommer du ind på en masse informationer, punkt for punkt, hvordan du kan forholde dig med din reservation.

Tilføjelse : En god ide at checke denne irregularity side løbende. Jeg tror der vil komme tilføjelser hele tiden, eftersom den danske direktør Pauck netop nu er kommet med lidt infos.

Senest redigeret: 24/6/22
    asf, Henry og Erwin Lansing "Synes godt om dette"
  7. Kermit

Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

Beskeder:
    453
    1,391
    Point:
    93
    Piloterne gør vel i princippet ikke noget forkert? De har ikke en gyldig overenskomst (kun forlænget)
    Det har du helt ret i. Det er standby-billetter som kun kan købes via en portal, som man skal være ansat i en luftfartsvirksomhed for at kunne tilgå.

Bekgaard og Henry "Synes godt om" dette.
  8. PENSIONISTEN

Beskeder:
    1,627
    6,922
    Point:
    113
    ...og pensionerede.

Erwin Lansing, Kermit og Henry "Synes godt om dette"
  9. Bekgaard

Bekgaard VIP medlem

Beskeder:
    467
    1,328
    Point:
    93
    En situationsrapport fra CPH lørdag formiddag melder om få minutter ventetid i guld check-in samt fast track.
    Guldstuen godt fyldt.
    Flyet står stadig med planmæssig afgang.
    Skal dog hjem om 3 uger, så følger spændt med, hvordan situationen er på den tid.

Beaglen, CHIP og Henry "Synes godt om dette"
  10. Daniel K

Daniel K VIP medlem

Beskeder:
    408
    923
    Point:
    93
    Ja der har jeg ikke ret, jeg har blandet sammen med når et flyselskab går konkurs.

Men noget andet er hvad der reelt vil ske ved strejken, mon ikke fuldt betalende pax vil prioriteres først uanset forordninger?- især i disse tider med knap kapacitet.

Offlyer, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  11. Kermit

Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

Beskeder:
    453
    1,391
    Point:
    93
    Selvfølgelig, men jeg kunne jo ikke remse alle kundetyperne ned :)

PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  12. PENSIONISTEN

Beskeder:
    1,627
    6,922
    Point:
    113
    Jo, du har ret, jeg nævnte det blot i relation til emnet "sas-strejke og krisen", underforstået privilegier/frynsegoder (jeg er selv en af de heldige, forkælede pensionister).

Beaglen, Erwin Lansing, Kermit og 3 andre "Synes godt om" dette.
  13. Beaglen

Beaglen VIP medlem

Beskeder:
    548
    1,898
    Point:
    93
    Ja det bliver op ad bakke for flyselskaberne at skulle bevise at en strejke skyldes en ekstraordinær omstændighed. Særligt SAS vil få svært ved skulle bevise at strejkerne denne sommer vil være en ekstraordinær omstændighed, eftersom der har været lønforhandlinger siden november 2021. Det er ligeledes heller ikke en ekstraordinær omstændighed, at der oven på Coronavirus-krisen har været et efterslæb med at få oplært nyt personale og med deraf følgende forsinkelser og aflysninger til følge. Det er dyrt at drive et flyselskab på alle fronter og hvis ikke beviserne er til stede, er der kun én ting at gøre: Give passagererne det, de har juridisk ret til!

Bekgaard, Nielspg, henrik.kristiansen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  14. Beaglen

Beaglen VIP medlem

Beskeder:
    548
    1,898
    Point:
    93
    Hvis SAS ikke på forhånd har givet besked til dig om aflysningen og du fortsat gerne vil ud at rejse, er du nødt til at møde op i lufthavnen for at kunne bevare dine juridiske rettigheder. Tænk på det på denne måde: Du har købt en flybillet og vil gerne fra CPH til LA som forudsat og du møder derfor op i lufthavnen til den aftalte tid (mindst 3 timer før, når det er udenrigs). Så har du overholdt din del af købsaftalen. Hvis SAS så vælger at strejke på selve dagen, kan SAS ikke overholde sin del af aftalen om at flyve dig fra CPH til LA og så vender situationen rundt, således at du skal tilbydes valget imellem en ombooking til næste ledige afgang eller pengene retur (refusion) + det tilhørende kompensationskrav på 600 EUR. Modsat: Hvis SAS faktisk flyver til LA på dagen og du ikke er mødt op i lufthavnen til den aftalte tid (fordi du vælger at blive væk da du er blevet for usikker på om de faktisk flyver på dagen), fortaber du dine rettigheder.

MaHA, Kenneth K, T4L og 5 andre "Synes godt om" dette.
  15. T4L

T4L VIP medlem

Beskeder:
    1,148
    4,917
    Point:
    113
    Rigtig godt råd @Beaglen! Kan du sige noget om bevisbyrden? Skal passageren bevise at man er mødt op i lufthavnen og i givet fald hvordan eller skal luftfartselskabet bevise at passageren ikke er mødt op?

Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  16. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,621
    13,252
    Point:
    113
    Ja, hvad er beviset?
    • Udskrift fra rejsekort / taxa kvittering?
    • Selfie / foto fra lufthavnen?
    Eller skal man henvende sig til en service skranke for at blive sat på en anden flyver? Jeg går ud fra, at man ikke bare kan tage hjem uden at have forsøgt at få problemet løst.

Beaglen og T4L "Synes godt om" dette.
  17. Oletjala

Oletjala VIP medlem

Beskeder:
    258
    911
    Point:
    93
    Alle SAS fly fra CPH er nu enten aflyst eller står som afventer (se cph.dk) - lugter af, at SAS ikke vil risikere flypersonale strander på destinationerne, når strejken rammer i aften. Eller så er det sidste del af SAS’ gameplan i forhandlingerne for at stramme skruen mod piloterne.

Henry "Synes godt om" dette.
  18. Peter F.

Peter F. VIP medlem

Beskeder:
    602
    1,820
    Point:
    93
    SAS har vel ret beset også mulighed for (pligt til?) at ombooke med andet selskab, f.eks. Lufthansa via Frankfurt?
    Stadig med kompensation afhængig af netto forsinkelse, forstås.

Henry, Calle77 og Beaglen "Synes godt om dette"
  19. Euroatc

Euroatc VIP medlem

Beskeder:
    193
    734
    Point:
    93
    Står der ikke bare at de afventer gate hvilket vel er helt nor alt for fly mange timer ud i fremtiden. Og mange af sas afgangene I aften står da til at afgå normalt ifølge cph.dk

Henry og Beaglen "Synes godt om" dette.
  20. Calle77

Calle77 EBG, Aeroplan 50K, Radisson Rewards VIP

Beskeder:
    902
    2,035
    Point:
    93
    SK kommer desværre ikke til at booke om til Star Alliance partnere (fremgår af deres egne retningslinjer i tilfælde af strejke). Berørte kunder kan kun booke om til andre SK fly, frem i tiden, hvilket er ret ubrugeligt for de mange sommerferie rejsende.

Beaglen, Erwin Lansing og Henry "Synes godt om dette"

Del denne side