Som det fremgår af nyhederne, har Icelandair købt WOW-air: https://e24.no/boers-og-finans/luft...wow-air-med-egne-aksjer-som-betaling/24485279 Spædende...
Icelandairs ejere skal nu lige stemme for, men mon ikke de er enige Wow Air og Icelandair kommer stadig til at operere under to forskellige brands. Men mon ikke det betyder højere priser?
https://insideflyer.dk/forums/threads/konkurstråden-2018.4360/#post-77096 Så blev det (heldigvis!) ikke til en konkurs for WOW-AIR.
Det virker som om Icelandair, Finnair og SAS har hver sine komparative styrker, og at en fusionering mellem de tre ville resultere i et meget stærkt Nordisk selskab som ville kunne konkurrere med de store og veletablerede flyselskaber.
Det er der bestemt en god strategi i, men eftersom det er nationale selskaber, så tror jeg det bliver meget svært at få skabt "et nyt fælles selskab". Men det er bestemt selskaber som vil kunne styrke hinanden - og nu også vil kunne tilbyde et lavprisben med WOW air.
kommer aldrig til, at ske, hvor skal hovedhub ligge? CPH, ARN, HEL, OSL eller KEF? færgeflyvningr imellem dem ville jo være uoverskueligt og en masse direkte ruter fra de forskellige steder også ikke interessant.. Endvidere er det jo også 3 "nationale" selskaber, de har hver deres flådestrategier og indkøb, vil være uoverskueligt... Med hensyn til køb af WOW, husker da stadigvæk..
Sjov tanke, nok også usandsynligt, men flåde og hubs er da ikke de store problemer? Lufthansa har vel FRA, MUC, BRU, VIE og ZRH som hubs i deres gruppe. Samtidigt kører både Finnair, SAS og WOW med stort set (altså SAS i fremtiden...) kun Airbus-fly. Det er kun Icelandair, der rent opererer med Boeing.
Finnairs fordel: Asien kan nås T/R på et døgn = Langdistancebase asien Icelandairs fordel: USA kan nås uden anvendelse af Wide body = (Lang)distancebase USA SAS fordel: Hyppige afgange fra de Skandinaviske hovedstæder til business tunge destinationer. Dette kræver flest mulige afgange fra flest mulige steder. Det lader til at de skandinaviske rejsende har acceptereret en mellemlanding til asien (asien destinationer udgår ikke fra alle hovedhubs OSL/ARN/CPH). Indtil videre vil SAS dog gerne lave ruter til USA fra OSL/ARN/CPH, i hvert tilfælde New York og Chicago. Los Angeles og San Francisco er samlet fra en hub.... WOW fordel: Forbind USA og Europa billigt uden anvendelse af wide body fly. Min egen analyse af hvorfor de fejlede, er fordi Norwegian kan sælge de samme ruter nonstop til samme pris med Dreamlineren = Ingen fordel for Wow air Samlet: Jeg tænker SAS lige så stille samler deres langdistanceruter (nok pånær New York). Dette kunne godt tyde på at en fusion ikke vil være helt utænkelig med Finnair! Hvis man flytter alle Asien destinationer til Helsinki får man den fordel. Jeg tror dog ikke på Island selskabet. SAS fordel er at de har gode Plus og Business produkter på lang-haul. Med et Island stop ville Business ikke være nødvendigt (Plus minder meget om Saga Class, mere end Business), og SAS henter mange penge på Business. Jeg kan godt se potentialet i Finnair og Asien (bortset fra OneWorld), men jeg tror ikke på Island selskabet. Specielt ikke i takt med A350 og B777 øger muligheden for point-to-point.
Men LH Gruppen har forskellige brands ikke? Lufthansa, Austrian, Brussels Airlines og Swiss.. - kan ikke huske om de ikke også ejer en stor del af LOT? Men altså befolkningssammensætningen er som følger (https://www.eu.dk/da/fakta-om-eu/statistik/indbyggere_og_areal) Belgien 11.365.834 Tyskland 82.800.000 Østrig 8.772.86 Polen 37.972.964 Schweiz:8.400.000 og altså optageområde for 150M mennesker... Nordisk fusion vil blive: Finland 5.503.297 Sverige 9.995.153 Danmark 5.748.769 Island 0.340 Norge 5.258 og altså optageområde, der er naturligt for dem er: 25.5M mennesker og altså en faktor 6 i forhold til LH Gruppen og Nordisk... Kan ikke se, at det er i nogens interesse, at fusionere bare på grund af natioanle interesser og vores små lande... Endvidere, ville jeg da ikke gide, at tage via Island, hvis jeg skulle til USA eller via Helsinki, hvis jeg skulle til Asien.. Tænkte eksempler: Tromsø-Arlanda.Helsinki-New Delhi eller Billund-CPH-KEF-SFO... Kan ikke se synergien i en fusion hvis man ser på befolkningsgrundlaget og nationale interesser.. Med hensyn til flåden, i har ret... AY har kun Embrear og Airbus, SK har også snart kun Airbus og meget lidt boeing og WOW har vist kun Airbus og Iceland har kun gamle boeing fly og noget nyt MAX..... WOW: https://wowair.us/about-us/wow-aircraft/ Airbus.. Finnair: https://en.wikipedia.org/wiki/Finnair#Future_fleet_plans Iceland: https://www.icelandair.com/da-dk/om/vores-flaade/ SK: https://www.sasgroup.net/en/the-fleet/ Ovenstående gør jo ikke fusionen lettere og til en enhedsflåde...
God pointe, med større befolkningsgrundlag. Jeg vil dog også tro at folk i Norden generelt rejser mere end per indbygger end i LH-landene (Schweiz måske undtaget). En hurtig optælling på flåde-størrelse, viser at ICE-SAS-FIN ville have en lidt større flåde end LH, men en mindre en end AF-KLM. Et sådan størrelse ville ikke være bæredygtig. Der hvor jeg ser en fusion kunne give mening, var at det ville tage en fin del af konkurrencen ud af langtursmarkedet i Norden for alle tre selskaber. Samtidigt er det vel både SAS og Finnairs eneste muligheder for at kunnne stå nogenlunde på egne ben, istedet for at blive opslugt af IAG eller Lufthansa. Men altså, jeg tror ikke på, at der er den politiske vilje, eller en interesse hos SAS eller AY i øjeblikket. De skal nok være en del mere pressede, end de er lige nu.
Enig i at en fusion ikke ligger lige til højrebenet og i hvert fald er langt fra en enhedsflåde. Dog er fusioneringer jo oplagt en del af markedsudviklingen pt, og som én skriver: Hvis ikke SAS skal opsluges af LH og Finnair af IAG er øget konkurrencedygtighed påkrævet. Reduceret konkurrence på langdistanceflyvningerne ville sikre større konkurrencedygtighed og en styrke i LH league.
Det undrer mig hvordan et flyselskab med så ringe likviditet kan opkøbe et mindst lige så ringe : https://politiken.dk/rejser/art6743...ært-ved-at-betale-lån-på-12-milliarder-kroner Jeg håber, det ikke ender med et scenarie ala Swissair/Sabena, men vidt forskellige prisstrukturer, service og flyflåde giver bange anelser
WOW taber næsten 1 million kroner om dagen: https://www.bt.dk/udland/flyselskab-i-krise-taber-en-million-om-dagen De ønsker sikkert at der står en stor papkasse med penge for enden af regnbuen...
Late to the party, men oh well: Jeg kan godt lige idéen om et samlet nordisk flysamarbejde, men umiddelbart vil jeg se det som en svækkelse for os rejsende, da konkurrencen dermed vil blive mindre og det alt andet lige vil øge priserne på kort sigt. Dog er jeg enig med @Modvig om, at det godt kunne ske, at LH opsluger SAS og IAG tager Finnair, og i det tilfælde vil det nok være mere favorabelt at have noget samlet nordisk.