Onsdagens øl i Baku. Jeg er gået tilbage til bryghuset XIRDALAN. Det viste sig at være en øl, der ikke er filtreret. Den bliver nok aldrig min favorit. Jeg bryder mig simpelthen ikke om smagen. Men det er der sikkert mange andre, der gør, siden den sælges i butikkerne.
Dagens øl bliver Baltika 9. Jeg kender bryggeriet Baltika fra min tid i Rusland i slutningen af 1990-erne. Dengang var mærkerne blot Baltika + et nummer. Jo højere nummer, jo stærkere øl. Baltika 9 er den stærkeste med 7,5% alkohol. Jeg kan se på bryggeriets hjemmeside, at de også har en Baltika 0. Det er naturligvis den alkoholfrie variant, som jeg dog ikke har set i butikkerne (men jeg har heller ikke søgt efter den). Baltika skulle være det næststørste europæiske bryggeri efter Heineken. Og naturligvis er Carlsberg hovedaktionær.
Man skal nok lede lidt efter det, men Baltika skulle gerne være til at skaffe i Danmark. De laver nogle rigtig gode øl
Nu når jeg ikke kan komme til Betsy, så må Betsy komme til mig. For at få lidt flyver stemning, har jeg investeret i en ramme Betsy. Brygget af Gweilo for Cathay Pacific. Smager helt fortrinligt, hvis man er til PA. Ville dog smage endnu bedre i 35.000 fod.
Lokal Seycheller øl fra Seychelles Breweries. Lagerøl - ikke noget specielt men en ok øl i 29 graders varme…
Den nationale øl her i Monrovia er ganske udmærket. Fandtes i kolossale mængder i Loungen ved departure med Kenya Airwys. Den store indeholder 75 cl.
sund og nærende frokost ved 11 tiden i sæde 1A EVE-OSL Det var længe siden jeg fik en IPA sidst og det er stadigvæk ikke lige mig - men den gled da ned
Tres Pesos IPA, Carthagena, Colombia. Navnet var dog pænt falsk markedsføring da den kostede ikke mindre end 17.000 pesos! (DKK 27,54). Smagen fejlede ikke noget
Pivovar Cvikov, Prag. Tæt på Radisson Blu og viste sig at være meget populær en fredagaften. Fremragende Hermelin ost, en af mine foretrukne lokale retter som er ret svær at få rigtig men her kan få et stort Godkendt stempel, og på billede også en øl, som afviger fra dét, landet er mest kendt for, de rene pilsnere, med lidt karamelmalte og derfor lidt farve og sødme i smagen.
Trece (13) Pesos, ser det ud til? Og så serveret i et BBC (Bogotá Beer Company) ølglas - kan btw anbefale dem hvis man er i Colombia, de har ret gode ølbarer, dog til ret hampre priser ift. andre barer på de kanter, hvor man normalt sagtens kan finde øl til omkring 10.000 pesos.