2018 - året uden kreditkort gebyr ved køb i Danske butikker.

Poster i 'ANDRE PROGRAMMER (BIL, KREDITKORT M.M.)' oprettet af frankbrix, 1/1/18.

  1. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Som jeg forstår reglerne så afhænger dette af om butikken/Coop har en direkte indløsningsaftale med Diners eller om de benytter en tredjepart som er beliggende i EU. Benytter de en tredjepart der er beliggende i EU så er det ikke tilladt at opkræve gebyr. Har de derimod en direkte aftale med Diners så må de gerne opkræve gebyrer.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,190
    "Synes godt om" modtaget:
    6,473
    Point:
    113
    Og det er jo netop problemet. Det er ingen der gider, så de kan bare blive ved i evighed...

    Så I øvrigt i dag at det kinesiske visumkontor stadig har store skilte med hvilke kort de lægger gebyr ovenpå, så regner med 1% på prisen når jeg henter vores pas igen om et par dage. Nok ikke en god ide at lægge sig ud med netop dem før vi har forladt landet igen :rolleyes:
     
    Henry og SebastianBruun "Synes godt om" dette.
  3. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Min far tog kampen op for 1.5 kr i gebyr på Dantaxa i Odense for et par dage siden. Det er jo bevidst snyd at koncernen fortsætter med at hæve gebyrer på kreditkortbetalinger her over 20 dage efter de nye regler. De administrative omkostninger det koster for at overføre sådanne små beløb tilbage gør forhåbentligt at de snart stopper det pjat.
     
    Henry, Erwin Lansing, AaB_CPH og 1 anden person "Synes godt om dette".
  4. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,574
    Point:
    93
    Jeg har lige betalt 230 i gebyr for Mastercard gennem en OTA - det er alligevel nok til, at jeg vil forsøge at få pengene tilbage. Men gælder det også selvom de er based i Stockholm?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  5. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Den er implementeret af EU, så ja, det kan du godt: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-18-141_da.htm
     
    PENSIONISTEN, Henry og Jeblin "Synes godt om dette"
  6. frankbrix

    frankbrix Priority member

    Beskeder:
    572
    "Synes godt om" modtaget:
    1,473
    Point:
    93
    Kørte med 4x48 / dantaxi i dag - det blev 135 kr - men så kom der "gebyr" på 1,49 kr. oven i så totalen blev 136,49.

    Jeg har skrevet til 4x48 / dantaxi og bedt om at få mine 1,49 kr tilbagebetalt.
     
    Ali Taran, Ulrik, SophieHendriksen og 8 andre "Synes godt om" dette.
  7. mdk

    mdk VIP medlem

    Beskeder:
    379
    "Synes godt om" modtaget:
    637
    Point:
    93
    Henry "Synes godt om" dette.
  8. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    asf, mathiasfe, SophieHendriksen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  9. copenhagenboy

    copenhagenboy VIP medlem

    Beskeder:
    125
    "Synes godt om" modtaget:
    321
    Point:
    63
    Fra DINERS danske hjemmeside:

    Orientering om opkrævning af gebyr ved betaling med kreditkort
    Vi er bekendt med at vejledningen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i Danmark indeholder oplysninger om at Diners Club privatkort er omfattet af muligheden for viderefakturering af kortgebyret (surcharge). Vi anser at dette er en fejl i vejledningen og vi arbejder på at få korrigeret fejlen hurtigst muligt.

    Diners Club er i Danmark omfattet af EU reguleringen IFR (Interchange Fee Regulation). Der er i denne regulering mulighed for en midlertidig undtagelse på op til 3 år for visse kortnetværk, herunder bl.a. Diners Club. Diners Club har i Danmark søgt om den midlertidige undtagelse, men har fået afslag på ansøgningen. Det betyder at reglerne for Diners Club netværket er identiske med reglerne for Visa og MasterCard. Da reglerne for opkrævning af gebyr er identiske, skal reglerne om viderefakturering naturligvis også være identiske. Kort udstedt i EU/EØS må alene surcharges hvis de er kategoriseret som firmakort (commercial cards). For kort udstedt uden for EU/EØS er det tilladt at surcharge både privat- og firmakort.
     
    Bekgaard, tbh, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  10. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,574
    Point:
    93
    Har allerede fået positivt svar fra airngo om, at betaler de 230 kr tilbage. Havde ikke forventet det ville være så let... Interessant om de har ændret det på deres hjemmeside, eller om de stadig bare tænker går de så går den... :rolleyes:
     
    SophieHendriksen, Bekgaard og Henry "Synes godt om dette"

Del denne side