I løbet af sidste uge aflyste jeg en flex+ reservation hos Atlantic Airways. Flex + er fuldt refunderbar. Jeg forventede en langsom proces, men efter fem dage, gik pengene retur på kreditkort.
Dejligt at folk begynder at få deres penge tilbage igen. Jeg selv har bedt om tilbagebetaling af 4 billetter d. 7/5 og har intet hørt eller modtaget noget endnu. Overvejer at gøre indsigelse i stedet for.
Her er min historik med SAS: 3 april bestiller jeg en rejse med SAS 7. april bliver turen aflyst - og jeg får standardsvar: "Vi vil behandle refunderingen til din oprindelige betalingsform inden for syv hverdage. " 5. juni får jeg svar om at pengene overføres til mit mastercard. 12 juni er pengene på kontoen. Så jeg vil tro, at du snart har pengene på kontoen.
Jeg har haft en lille oplevelse med Norwegian Jeg har den 4. juni bestilt Billund-Oslo-Billund. Dengang så det slet ikke ud til, at de fløj. Men ruterne er genoptaget - med lidt andre tider, så jeg har haft mulighed for at ombooke. Under den ene ombooking fik jeg valgt via Bergen (trods den rute heller ikke ville flyve!), og da den så blev aflyst foreslog de mig Oslo-Bergen-Oslo-Billund, men med 3 dages stop i Bergen... Det har jeg sagt ja tak til. Og fået dokumenter på. Man får meget for 496 kroner nu om dage
Min hustru og jeg skulle have været en smuttur til London i august, men BA807 og BA806 hhv. 24/8 og 26/8 blev aflyst her til aften, jeg fik en mail omkring det. De tilbyder jo at ombooke gratis til andre afgange (med Sun-Air direkte til LCY, eller via DUS) +/- 3 dage eller fuld refusion, men snedigt nok kommer man til deres "Future Travel Voucher"-side, når man vælger at man vil annullere flyvningerne i stedet for at ombooke. Man skal ringe til dem, for at "discuss your refund options". Billetterne står mig i ufattelige 1150 kroner i alt, så det er jo ikke alverden at "låne" til BA, og vi skal helt sikkert på turen senere på året (afhængig af situationens udvikling), eller alternativt helt sikkert næste år. Men jeg har egentlig mest lyst til at få pengene tilbage her og nu - er det "bisset"? BA806/807 flyver tilsyneladende stadig torsdage, lørdage og søndage i hele august, men altså ikke hhv. mandag og onsdag. Vi kunne altså ombooke til andre ugedage og beholde den direkte flyvning til/fra LHR, men med al den usikkerhed pt.; den opdaterede rejsevejledning fra i dag, hvor al unødvendig rejse til GB frarådes - og at Warner Studios, hovedattraktionen på turen, er lukket på ubestemt tid - giver det ikke rigtig mening for os at ombooke til andre dage i august.
Fik en re-schedule på min rejse til Maldiverne grundet begrænsede afgange ifm. Covid-19, som betyder jeg ikke længere kan rejse de pågældende datoer. Ringede til Emirates fra arbejdstelefonen og fik besked om mere end 30min kø. Ringede igen fra den telefon der er tilknyttet bonusprogrammet og kom igennem efter 20 sek som Skywards Gold, ingen problem at refunde og skulle have penge indenfor 30 dage.
Indsente et refund request til KLM d. 15/4, pengene blev tilbagebetalt d. 19/6. Så venter jeg bare svar, på de 4 andre KLM billetter, som blev aflyst efter følgende. Der har jeg dog bare bedt om en voucher
Wizz air har (endelig) aflyst en flyvning jeg skulle have været på næste uge, og helt by the book kunne jeg vælge at få pengene konverteret til kredit +20% værdi, hvilket jeg har gjort. (Kan også få dem udbetalt til normal kurs, men regner med at benytte mig af dem igen, så snart det giver mening)
Som nævnt i mit forrige indlæg blev vores ture med BA i august aflyst torsdag aften. Jeg ringede til BAs danske nummer fredag formiddag, og den meget venlige medarbejder behandlede refusionen i løbet af fem minutter. I dag, tirsdag, er pengene på min konto. Tre hverdage, og så var billetterne tilbagebetalt (omend det var et ganske lille beløb). Det kan jeg kun tage hatten af for.
And so it begins... Det er lykkedes at komme i luften! Jeg kan ikke huske, hvor mange gange billetterne er blevet lavet om af luftfartselskabet eller mig, men vi kom afsted. Der gik dog ikke mange timer efter vi ankom, at der tikkede en mail ind fra Lufthansa. Nu starter spillet for vores efterårsferie Udrejse er blevet en dag tidligere, hvilket er no-go. Nu var det også en anden tid, da billetten blev booket. Der var er tilbud fra AMS til BKK, og der er jo 7 fly om tagen mellem CPH og AMS, så ingen problem at positionere. Det var den gang. Hjemrejsen giver nu 11 timer i FRA, og dermed ingen mulighed hverken for at nå fly hjem fra AMS eller at nå arbejde dagen efter. Så nu med at par timers studie af Lufthansa's ombookingsregler. Der ser ud til, at vi kan booke om i samme bookingklasse (men her er ingen fly der passer, kun hvis vi kan få Z i stedet for P klasse), eller aflyse og booke igen, også fine priser direkte fra CPH lige nu, så vi helt kan droppe positioneringen. Men... eftersom der er stadig en negativ rejsevejledning, vil annuleringsforsikringen ikke dække, hvis flyet til den til afgår men grænsen ikke åbner. Nu regner jeg kraftigt med, at de fly, vi evt måtte booke nu, nok skal blive lavet om inden oktober, men intet er sikker, og til de penge godt at have forsikring. Det bliver et værre puslespil. Selvfølgelig heller ikke hjulpet af at jeg er totalt forkælet hos KLM, som har døgnservice på telefonen. Lufthansa vil ikke tale med nogen om søndagen
Jeg har lige været igennem ombookingsmøllen ved Lufthansa, så jeg pludselig havde 2 dages stop i Zürich på vej hjem fra Bangkok. Jeg kan anbefale, at ringe på det amerikanske Lufthansa nummer (24 timers åbent), det tog dog godt nok 47 minutters ventetid før jeg kom igennem og fik nye billetter...
Så er puslespillet gået op, og det endte med den nemme løsning. Vi dropper alt dans med positionering med hele familien, og skruer ned på ambitionerne i stedet for. Langt billigere billetter fra CPH i premium economy class med Air France, natflyvning opgraderet til business med points (dog angle-flat). Alt undtagen flybilletter var booket fleksibelt, så det er bare at vente at Lufthansa refunderer.
Først en gang til oktober, der kan ske meget endnu og alt er booket fleksibelt denne omgang. Det troede man ikke, der var behov for tilbage i februar.
Fik ændret nogle aflyste SAS Business billetter, der var booket via premium, som jeg i mellemtiden har afmeldt. Var lidt spændt på, om SAS ville stejle over det. Der var dog ikke noget problem og har fået ændret dem til April/Maj næste år.
Er der nogen der har haft held med at lave indsigelse med EB MC? Jeg har nu efter 2-3 måneders pres og utallige email til Brussels airlines, Ryan air og Croatia airlines prøvet at lave en indsigelse og håber at det måske er vejen til at få penge retur.