Har fået aflyst en SAS Bonusbillet (på business) til USA, hvilket der som sådan ikke er noget overraskende i, men måden SAS håndterer dette på, er vældig utilfredsstillende.
Jeg ringede til SAS og spurgte om jeg kunne få flyttet rejsen til engang i oktober på dage der passede mig, men svaret fra SAS var, at jeg kun kunne ombooke til de dage, hvor der var ledige pladser på samme bookingklasse (altså ledige bonusbilletter på bookingklasse I). SAS fortalte, at denne praksis kun gjaldt på langruter og i øvrigt slet ikke for billetter, der var købt med penge. Iøvrigt sagde de, at de på kortruter kunne åbne op for flere pladser på bonus, men denne mulighed var der ikke på langruter.
Jeg prøvede overfor SAS at argumentere for, at ens rettigheder vel var de samme uanset om man rejser på bonusbillet eller købt billet, men jeg blev hurtigt fortalt, at der ikke var tale om en ret, men at dette var SAS' regler og omlægning af rejsen til førstgivne lejlighed altså først var, når der var ledige pladser.
Jeg er med på, at coronavirus gør, at SAS er i en usædvanlig situation, men jeg synes det er ufint, at de strammer deres praksis for ombookning til noget der minder om Ryanair og som mig bekendt ikke er i overensstemmelse med EC261. Det er naturligvis i orden, at der ikke gives kompensation grundet delvis suspendering af EC261 (KOM har i nedenstående meddelelse redegjort for, at der er tale om særlige omstændigheder), men reglerne om ombookning ved førstgivne lejlighed er umiddelbart opretholdt.Se her:
https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/legislation/c20201830.pdf
Tænker, at der er flere herinde som er ramt af samme situation som mig. Hvad tænker I, at man kan gøre for at få SAS til at være lidt mere medgørlige?
Har
@Beaglen mon gjort sig betragtninger om dette her?
Click to expand...