Aflyste rejser, tilbagebetaling og indsigelse

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af Daniel K, 20/5/20.

1. MaleneChristensen

MaleneChristensen VIP medlem

Beskeder:
    495
    "Synes godt om" modtaget:
    1,644
    Point:
    93
    Skulle ha' fløjet noget indenrings med Air New Zealand i April - booket på bonuspoint gennem SAS.
    Afgangen blev aflyst tilbage i slut marts og fik point tilbage med det samme. Venter dog stadig på skatter/afgifter fra SAS.
    Har nu fået 3 datoer hvor de har skrevet, at jeg ville have pengene senest den dato, men de er stadig ikke kommet. (ikke at det haster), men så skriv da bare, at der kan gå op til et år :D:cool:;)

Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  2. PeterA

PeterA VIP medlem

Beskeder:
    1,245
    3,062
    Point:
    113
    Har fået aflyst en SAS Bonusbillet (på business) til USA, hvilket der som sådan ikke er noget overraskende i, men måden SAS håndterer dette på, er vældig utilfredsstillende.

Jeg ringede til SAS og spurgte om jeg kunne få flyttet rejsen til engang i oktober på dage der passede mig, men svaret fra SAS var, at jeg kun kunne ombooke til de dage, hvor der var ledige pladser på samme bookingklasse (altså ledige bonusbilletter på bookingklasse I). SAS fortalte, at denne praksis kun gjaldt på langruter og i øvrigt slet ikke for billetter, der var købt med penge. Iøvrigt sagde de, at de på kortruter kunne åbne op for flere pladser på bonus, men denne mulighed var der ikke på langruter.

Jeg prøvede overfor SAS at argumentere for, at ens rettigheder vel var de samme uanset om man rejser på bonusbillet eller købt billet, men jeg blev hurtigt fortalt, at der ikke var tale om en ret, men at dette var SAS' regler og omlægning af rejsen til førstgivne lejlighed altså først var, når der var ledige pladser.

Jeg er med på, at coronavirus gør, at SAS er i en usædvanlig situation, men jeg synes det er ufint, at de strammer deres praksis for ombookning til noget der minder om Ryanair og som mig bekendt ikke er i overensstemmelse med EC261. Det er naturligvis i orden, at der ikke gives kompensation grundet delvis suspendering af EC261 (KOM har i nedenstående meddelelse redegjort for, at der er tale om særlige omstændigheder), men reglerne om ombookning ved førstgivne lejlighed er umiddelbart opretholdt.Se her:
    https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/legislation/c20201830.pdf

Tænker, at der er flere herinde som er ramt af samme situation som mig. Hvad tænker I, at man kan gøre for at få SAS til at være lidt mere medgørlige?

Har @Beaglen mon gjort sig betragtninger om dette her?

Senest redigeret: 22/7/20
    Henrik Olsen, Kenneth K og Henry "Synes godt om dette"
  3. Kenneth K

Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

Beskeder:
    1,147
    4,499
    Point:
    113
    Jeg er i nøjagtig samme situation som dig, havde en bonusrejse til Tokyo her primo august på business, og de hænger ikke på træerne så jeg ville ikke have points retur men spurgte SAS om de var villige til at flytte den. Dette ville de ikke men sagde at jeg skulle finde andre datoer hvor der var ledige bonusbilletter, hvilket ville være som at finde guld på gaden.Tilsidst aflyste de selv turen og med møje fik jeg en ny til november med business ud til Tokyo og så hjem på plus, til deres cadeau ville de så smide mig op på business hjem hvis der kom en ledig bonusbiz til den tid.

Beaglen, PENSIONISTEN, PeterA og 2 andre "Synes godt om" dette.
  4. jespersm

jespersm VIP medlem

Beskeder:
    707
    2,098
    Point:
    93
    Havde to LH-billetter, som skulle bookes om. Ringede til LH i går eftermiddags, kom igennem på under 1 minut og fik lavet mine billetter om til lige præcis det, jeg gerne ville have. Tak LH; superservice - der kunne SAS lære noget: Har stadig mine penge til gode, og ombooking hos dem: "hahahaha, glem det, vi har ikke flere ledige pladser i din bookingklasse"

Beaglen, SophieHendriksen, Henrik Olsen og 4 andre "Synes godt om" dette.
  5. Thomas von Moos

Thomas von Moos TVMO

Beskeder:
    121
    350
    Point:
    63
    Nogle gange bliver man overrasket. :)
    Har/havde gang i 3 refunderinger.
    Til min vilde overraskelse så var ryan air først med refunderingen, hvor i mod at Brussels ikke er til at komme i kontakt med og Croatia bare trækker tiden og jeg har hørt rygter om at man først får penge retur i slutningen af 2020

Croatia arilines: CPH-SPU 16/5 til 31/5
    Ryan Air: CPH-CGN 10/7 til 13/7 REFUNDERET!!!!! :)
    Brussels Airlines: CPH-BRU 17/7 til 19/7

Beaglen, Erwin Lansing, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  6. Søren G

Søren G VIP medlem

Beskeder:
    244
    794
    Point:
    93
    Jeg fik også mine penge retur fra Ryanair efter relativt kort tid, det kom også lidt bag på mig :)

Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  7. Nj4220

Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

Beskeder:
    1,611
    4,621
    Point:
    113
    Har netop fået penge retur for en turkish og emirates rejse. Tog i snit 6 uger

8. Thomas von Moos

Thomas von Moos TVMO

Beskeder:
    121
    350
    Point:
    63
    Tog fat i Mastercard for noget tid siden og gjorde indsigelse på de manglende refunderinger, 3 ugers ventetid på deres email (stod der var op mod 6 ugers vente, så meget fint) og så skulle de bruge nogle emails angående aflysning og kontakt med flyselskabet. Det fik de samme dag, dagen efter fik jeg en email med nedenstående.
    "Vi har krediteret beløbet på dit kort nu og dette kan du se på næste måneds kontoudtog og på din e-saldo i løbet af to bankdage.

Vi forbeholder os retten til at opkræve det igen hvis reklamationen ikke bliver godkendt. En af grundene til dette kan være at Brussels Airlines selv har foretaget en korrektion, det kan også være at de mener at købet er korrekt, og der må de begrunde hvorfor de ikke kan acceptere reklamationen. "

Kæmpe fan af dette og rart ikke at skulle spilde min tid på fly selskaberne mere. :)
    Money in the bank!!! :)
    Kan kun anbefale det hvis i har penge udestående.

Vi havde dog lige booket en tur til Frankrig om 2 uger så den skal jeg nok også i gang med om kort tid da jeg ikke regner med at de åbner grænsen før 13/9. :(
    Dog har jeg allerede snakket med forsikring og den burde være easy peasy med fly og lejlighed. :)

Så nu står den på at finde et sted i Portugal, Grækenland eller Italien man kan hygge sig 2 uger med datteren, kæresten og sviger mekanikken.

God weekend derude.

Beaglen, Henrik Olsen, Erwin Lansing og 1 anden person "Synes godt om dette".
  9. Erwin Lansing

Erwin Lansing Skribent

Beskeder:
    2,239
    6,653
    Point:
    113
    Har nu også hørt tilbage fra Lufthansa, at de er enige i, at de skal give mig mine penge tilbage for de fly, som de har aflyst. Det tog "kun" lidt under 2 måneder, men venter dog stadig på, at pengene rent faktisk kommer tilbage på kreditkortet.

Hvordan de derfor kommer et brugbart sted hen, er så et helt andet spørgsmål. Det er jo netop det kort (i EUR), som jeg bruger til rejser. Og dem er der ikke mange af den kommende tid :-(

EDIT: Det var ikke LH, men AMEX der var snøvlehovedet her. Pengene vises nu i App'en i dag, med baguddatering et par dage siden. Så LH har altså udbetalt pengene samtidig med, at de lukkede sagen. Det er altså ikke tit, kreditkortet står i minus, so vel egentlig er plus. Eller er det? :rolleyes:

Senest redigeret: 28/8/20
    Beaglen, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  10. Nicki Lolk Sørensen

Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

Beskeder:
    2,296
    7,019
    Point:
    113
    Beaglen, Erwin Lansing og Henry "Synes godt om dette"
  11. E02zar

E02zar VIP medlem

Beskeder:
    265
    563
    Point:
    93
    Er der egentlig nogen der ved hvor langt SAS er med deres tilbagebetalinger? En kollega sagde her i sidste uge at de stadig var i gang med marts aflysningerne?

Henry "Synes godt om" dette.
  12. Erwin Lansing

Erwin Lansing Skribent

Beskeder:
    2,239
    6,653
    Point:
    113
    Så nærmer dagen hvor der ikke længere er nogle bookninger i fremtiden. Jeg var tilfældigt forbi air france, og udrejsen til vores erstatnings efterårsferie er nu "grået" ud, mens hjemrejsen stadig står til On time. Mon ikke også det sidste ændrer sig om en uges tid og endnu en voucher kan tilføjes til samlingen.
    Så er der kun en (fleksibel) billet tilbage i kontoen fra positioneringen til den oprindelige efterårsferie, og ingen udsigter til nye bookninger. Hvis man, trods alt, forsøger at finde en positiv vinkel, så er kreditkortet et godt stykke i plus. Hvilket samtidig betyder et stort træk af bonuspoint. Øv, jeg prøvede da, men der er virkelig ingen positiv side af denne historie. :(

13. Rungsvej

Rungsvej Medlem

Beskeder:
    34
    99
    Point:
    18
    Har også lige fået besked fra Mastercard om at det laver chargeback på en rejse jeg havde til Thailand købt via flytbillet.dk. Blev bedt om at vente 4 uger efter 1 indsigelse, og da jeg efter 4 uger meddelte at der ikke var sket yderligere i sagen har de tilbageført beløbet.

"Vi har krediteret beløbet på dit kort nu og dette kan du se på næste måneds kontoudtog og på din e-saldo i løbet af to bankdage.

Vi forbeholder os retten til at opkræve det igen hvis reklamationen ikke bliver godkendt. En af grundene til dette kan være at Flybillet.dk selv har foretaget en korrektion, det kan også være at de mener at købet er korrekt, og der må de begrunde hvorfor de ikke kan acceptere reklamationen. "

14. MaHA

MaHA VIP medlem

Beskeder:
    246
    585
    Point:
    93
    Ventede på penge fra SAS, efter de d. 22/7 annullerede mit fly. Ringede til dem i Onsdags og fik en mail i dag om refundering.

Tror man skal give dem et ring...
    Men nu har styrelsen jo lovet påbud og politianmeldelser, så mon ikke de trykker på knapperne lidt hurtigere nu...

15. Erwin Lansing

Erwin Lansing Skribent

Beskeder:
    2,239
    6,653
    Point:
    113
    Jeg har trukket den længe, men nu går den ikke mere. Efterårsferien er aflyst efter hjemrejsen blev aflyst og booket om til et senere fly samme dag, og udrejsen helt er forsvundet fra bookingen. Ikke at jeg har nogle forventninger om, at grænsen til Thailand vil være åbent til den tid.
    Points for upgrade er tilbage på kontoen med det samme og hvis jeg læser vilkår for KLM / Air France vouchers rigtig, er de mere en generøse. De skal bruges senest 31. december 2021 med hjemrejsen senest et år efter den dato. Hvis det ikke lykkedes med en enkel flyvning det næste 2 år, kan de selvfølgelig udbetales, men så er min hjerne nok for længst ekploderet :eek:

16. Erwin Lansing

Erwin Lansing Skribent

Beskeder:
    2,239
    6,653
    Point:
    113
    Og med de nye afbestillingsregler fra KLM, er den allersidste booking aflyst.:(

Den var booket helt tilbage i februar som positioneringsflyvning til et Lufthansa tilbud, som for længst er aflyst. Den var heldigvis på fleksible vilkår, men vi skulle beslutte os om en ny rejse inden planlagt afgang til efterårsferien, så nu ansøgt om at lave om til vouchers, så vi har helt til slutning af 2021 til at finde på noget nyt. Jeg forventer ikke at komme i luften før allertidligt juleferien. Der er derfor udsigt til, at jeg kan slå min rekord for antal af dage på jorden fra foråret :confused:

Ulrik og Henry "Synes godt om" dette.
  17. Ulrik

Ulrik VIP medlem

Beskeder:
    1,973
    7,527
    Point:
    113
    Det er desværre rekordernes tid på mange områder.

Henry og Erwin Lansing "Synes godt om" dette.
  18. Nj4220

Beskeder:
    1,611
    4,621
    Point:
    113
    Ringede du dem om eller sendte du dem blot en besked via appen?

19. Offlyer

Offlyer SK937 will be back

Beskeder:
    1,260
    4,171
    Point:
    113
    Så forsvandt CPH-LAX fra booking systemerne til en november ferie i det vestlige US. Ikke at jeg regnede med at den blev til noget. Står stadig som aktivt booking, men det jo kun et spørgsmål om tid. Det er så den eneste aktive booking jeg har - og for første gang i 22 år ser det ud til at jeg ikke sætter min fod på amerikansk jord i et kalenderår. Endnu en rekord af de kedelige.

Kenneth K, Erwin Lansing og Henry "Synes godt om dette"
  20. Nj4220

Beskeder:
    1,611
    4,621
    Point:
    113
    Har ikke haft en eneste flyvning i 2020 :eek:, så håber virkelig at vi kommer afsted til Maldiverne i december :)

Kenneth K, Erwin Lansing og Henry "Synes godt om dette"

Del denne side