Personligt ville jeg skrive direkte til Simon Pauck Hansen (COO), med en gengivelse af din oplevelse, og spørge om det er den oplevelse og kvalitet som SAS ønsker at tilbyde sine bedst betalende kunder. Jeg ville personligt som chef tage en sådan oplevelse ret seriøst og alvorligt. En ting er at man måske ikke vil give noget kompensation eller tilbyde point for manglende catering, men det flabede svar som du har fået er i min optik lige til en fyreseddel til pågældende medarbejder.
Så kom SAS også i vælten hos OMAAT, med en historie som desværre lyder klassisk SAS. https://onemileatatime.com/insights...b9Exe1Az1yo1vStwC8yYRwRg6g1pc1tWR_IR9REmJrN7A
En af kommentatorerne til artiklen skriver at SAS nægtede hans kone boarding til USA, fordi hendes coronatest var 25 timer gammel, selvom US reglerne helt klart siger "dagen inden". USA har med vilje lavet reglen sådan, så at der ikke opstår problemer når et fly starter forsinket. Coronaregler forandrer sig løbende og det kan godt være svært at vide hvad der gælder hele tiden. Men det er alligevel skræmmende at SAS åbenbart ikke har styr på det, når nu deres forretning er baseret på at kunderne kommer af sted.
Et par hurtige spørgsmål, her tre dage før jeg for første gang i 27 måneder sætter mig et fly. Hustruen kom mig i forkøbet og var på Rhodos i efteråret. Det drejer sig om BLL-STN, vi er begge fuldt vaccineret inklusiv booster. Ryanair spammer mig to gange dagligt at jeg skal huske at uploade rejsedokumenter til min booking (jeg er checket ind og har oplyst pasnummer osv.). Jeg har udfyldt PLF for os begge, og jeg formoder derfor ikke at Ryanair skal bruge yderligere info, og at det bare er en standardmail til alle passagerer uanset destination? Vi skal vel bare kunne fremvise PLF i lufthavnen, hvis der bliver spurgt til det? Og som jeg forstår det, er mundbind påkrævet i BLL, i flyet undtaget ved spisning, i STN, men ikke nogen steder i London eller England i øvrigt, er det korrekt (offentlig transport, restauranter osv.)? Og heller ingen krav om friske tests - altså med andre ord meget lig de danske forhold pt?
Oh, oh kære SAS, nu går den snart ikke længere. Ikke alene har jeg de sidste måneder fået 32 aflysninger og et hav af ombookinger. I dag fik jeg 2 ombookinger, udrejse og hjemrejse i begyndelsen af april, hvor SAS beder mig om flg : 1) Accepter din returrejse til dagen FØR en udrejsen ! samt 2) Accepter din udrejsen til dagen EFTER retur rejsen !
Min udrejse er blevet ombooked fra 07apr til 08apr sk601/sk842 cph-zrh-osl !!! med et E-seat i en fuld Plus kabine !!! og min retur osl-cph er ombooked til 07apr sk1465
Korrekt. PLF SKAL udfyldes, selvom der kun udføres stikprøver ved indrejse til UK. Dertil selvfølgelig dokumentation for din vaccination. God rejse
Hvis det ikke var fordi det jo ødelægger din rejse, så er det da lidt (tragi)-komisk, at deres system giver et sådant forslag til ny rejseplan. Det er ret vanvittigt, at SKIT foreslår en sådan routing - det er vel ikke så svært at indsætte en IF-sætning, der sørger for ikke at foreslå en udrejse efter en hjemrejse... Håbløst! Håber du for en gangs skyld for lidt hjælp fra diamant/guld-linjen.
Den er SAS ikke alene om. I februar 2020 skulle jeg rejse SXM-MIA-LHR-CPH. BA aflyste dog deres Miami-afgang og ombookede mig til en tidligere afgang, som skulle afgå 2 timer før jeg landede fra St. Maarten.
Tak for svaret, det var også min oplevelse på turen. Der blev spurgt til PLF i Billund, havde man den ikke klar, blev man sendt over i hjørnet sammen med de 10-15 andre, der heller ikke havde styr på det. Men ingen tjek af hverken PLF eller vaccinestatus i STN eller i øvrigt derovre.
En kort status fra England, specifikt London: Ingen mundbindskrav i England, hvilket folk udnytter til fulde. I lufthavnen (STN) vil jeg skyde på max. 20% af passagerer OG personale brugte mundbind. På turen derover beholdte min hustru og jeg, som lovlydige borgere, mundbindet på indtil vi var ude i det fri, men på hjemturen tog vi det først på helt ude ved gaten, hvor personalet mindede alle om at der trods alt stadig var mundbindskrav på flyet. Der var INGEN "enforcement" af mundbindskravet noget sted i lufthavnen - sågar guiderne ved security brugte hverken mundbind eller visir. Folk var dog generelt gode til at bruge mundbind i flyet begge veje. Vi blev ikke tjekket for hverken PLF eller vaccinestatus på noget tidspunkt, hverken i STN eller i London. I offentlig transport i London er det også højst 20% der bruger mundbind - men nok stadig procentuelt flere end her i Danmark. I London Overground-togene har de åbenbart ikke fået fjernet det automatiske bånd, der -fejlagtigt- afspiller reglerne om mundbindskrav i togene med jævne mellemrum. Også "rulleteksterne" i LO-togene minder jævnligt om at det stadig er et krav. Dette oplevede vi ikke i Underground-togene. Flere attraktioner i og omkring London har stadig mundbindskrav for personalet, men ikke for gæster. Ved ankomsten i BLL torsdag klokken 22.30 var der ca 75% brug af mundbind samlet for ankommende passagerer og "afhentere" i forhallen. Måske var de lige 1½ time forud for den officielle udmelding om at mundbind fra i dag 11/3 ikke længere er påkrævet i BLL.
Ja, for fuldt vaccinerede. Kun PLF er påkrævet. Ikke-vaccinerede skal heller ikke i isolation, men skal have bestilt og betalt en dag 2 PCR-test inden indrejse til UK, samt have udfyldt PLF. https://www.gov.uk/guidance/travel-to-england-from-another-country-during-coronavirus-covid-19
De kinesiske luftfartsmyndigheder meldte i sidste uge ud, at alle internationale ankomster til Shanghai fra og med den 17. marts og seks uger frem vil blive suspenderet, da man ikke længere har kapacitet til at modtage flere på karantænehoteller m.v. Er det nogen i dette forum som ved om SAS/Lufthansa planlægger at flyve udelukkende cargo ind til Shanghai og tage passagerer med til Europa, flyve passagerer ind til andre kinesisk byer og derefter positionere flyet til Shanghai og flyve efter den normale tidstabel eller bare giver op og lukke ruten ned? Til info har Kina nu det største udbrud af COVID siden starten af 2020. Man har puttet alle æg i kurven med "zero covid policy", så nu står man med en omikron variant, man vanskeligt kan håndtere og overhovedet ikke forberedt sig. Så vi er tilbage ved hjemmeskole, hjemmearbejde og byer som bliver lukket ned - senest Shenzhen med 17 mio. indbyggere. Man bliver en "smule" frustreret