Beaglens juridiske rejse(b)log

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Beaglen, 5/1/16.

  1. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    De kan vel på dine vegne ligesom airhelp kan. Men de bør ikke kunne snuppe din EC261 erstatning...
     
    Beaglen, PeterA og Henry "Synes godt om dette"
  2. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Vældig interessant :) Havde en flyvning med arbejdet for et par uger siden, hvor mit fly blev 3 timer og 7 minutter forsinket.

    Hvor i forordningen eller praksis finder man noget om, at det kun er den rejsende som kan få kompensation?
     
    Senest redigeret: 30/7/18
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  3. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,402
    "Synes godt om" modtaget:
    12,813
    Point:
    113
    Hvorfor kan arbejdsgiver ikke snuppe EC261 erstatningen, hvis
    • Man rejser i arbejdstiden, og
    • arbejdsgiver afholder omkostningerne
     
    PeterA "Synes godt om" dette.
  4. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Det er muligt - men er selv på en større dansk arbejdsplads - hvor det netop er indført at betaler også får kompensation. Dvs man får ikke selv noget. Havde selv en HAM-CPH flyvning der blev aflyst - arbejdsgiver snuppede pengene !
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  5. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Men det er jo så reguleret af et aftaleforhold mellem dig og arbejdsgiver.
     
    Bekgaard, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  6. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,402
    "Synes godt om" modtaget:
    12,813
    Point:
    113
    Bare de ikke også begynder at tage dine bonuspoint:eek::eek::eek:
     
  7. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,402
    "Synes godt om" modtaget:
    12,813
    Point:
    113
    Det har jeg i øvrigt et lidt nuanceret syn på:
    • Hvis det sker i arbejdstiden (eller påvirker arbejdet / arbejdsgivers omkostninger), så synes jeg, det er helt OK
    • Hvis det sker i fritiden og ikke på nogen måder påvirker arbejdstiden (eller arbejdsgivers omkostninger), så vil jeg ikke synes, det er OK
    Langt de fleste af mine tidligere kolleger var meget pligtopfyldende og ville ikke tage nogle personlige fordele. Men jeg kan da ikke udelukker, at der kunne være en enkelt, som ville melde sig frivilligt fredag aften, hvis en flyver var overbooket (for så at vente med hjemrejsen til lørdag). Og efterfølgende ville skrive timerne på, samt kræve diæt indtil den faktiske hjemkomst og dækning af overnatning uden bilag). Nåja - og så naturligvis beholde erstatningen selv.o_O
     
    DanielBahn og PeterA "Synes godt om" dette.
  8. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    532
    "Synes godt om" modtaget:
    1,849
    Point:
    93
    Forordningen forholder sig ikke til forholdet mellem arbejdsgiver og medarbejderen ift. betalingen af rejsen. Det hænger sammen med, at retten til selve erstatningen er en individuel ret og derfor kan der KUN tages udgangspunkt i specifikt den passagerer, der udfører selve rejsen. Alle passagerer er lige for loven, uanset om de er forretningsrejsende eller rejser alene eller sammen med familien. Hvem der betaler gildet, er underordnet og derfor regulerer forordningen heller dette spørgsmål. Forordningens artikel 3, stk. 3 kommer lidt i berøring med emnet og så alligevel ikke:

    3. Denne forordning gælder ikke for passagerer, der rejser gratis eller til en nedsat billetpris, der ikke direkte eller indirekte er til rådighed for offentligheden. Passagerer med billetter, der er udstedt i henhold til et luftfartsselskabs eller en rejsearrangørs bonusprogram eller et andet kommercielt program er dog omfattet.

    Et andet eksempel: Du får en rejse til London i fødselsdagsgave af Tante Anna. På vej til London bliver flyet 4 timer forsinket ved ankomst. Du vil her være berettiget til kompensation for den tabte tid og for ubekvemmeligheden ved at blive forsinket (det er dette forordningen er designet til i praksis). Vil det så være rimeligt, at kompensationen skal udbetales til Tante Anna, fordi hun har givet dig gaven? Nej vel? Det er jo ikke hende, der har oplevet forsinkelsen, men DIG.
     
    jtraveler, DanielBahn, isolCBflyer og 2 andre "Synes godt om" dette.
  9. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Synes det er et fair synspunkt. Hvis der dog jævnfør forordningen er tale om en individuel ret, så bør arbejdsgiveren dog ikke forvente at få kompensationen, hvis der ikke foreligger en aftale om dette med medarbejderen (fx ansættelsesvilkår, rejsevejledning mv).
     
    Senest redigeret: 30/7/18
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  10. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    Har en veninde der arbejder for et stort dansk kemi-selskab, og der er reglerne at hvis arbejdsdagen fortsætter efter ankomst (f.eks. man er 3 timer forsinket, men man lander kl. 13, og skal så være på arbejde til kl. 17), så tilfalder erstatningen firmaet, hvis det derimod går ud over din egen fritid, så tilfalder den en personligt.

    Desuden tænker jeg at den § som beagle henviser til, også er til for at beskytte folk der ikke har købt billetten personligt, men f.eks. via et rejsebureau. Hvis det automatisk bare gik til den der betalte (altså blev ført tilbage til ens kreditkort f.eks.), så tror jeg hurtigt de fleste rejsebureauer ville være svære at vriste pengene ud af igen.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  11. THammer

    THammer VIP medlem

    Beskeder:
    1,562
    "Synes godt om" modtaget:
    5,634
    Point:
    113
    Det er der også nogle virksomheder der gør....
     
    Henry og Bekgaard "Synes godt om" dette.
  12. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Hos os beskriver firmaets rejseregler, at enhver kompensation tilfalder firmaet (som betaler billet + arbejdstid).
    Bonuspoint tilskrives privat konto og goder ved loyalitetsprogrammer (f.eks. aftale omkring billeje) kan benyttes i privat sammenhæng.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  13. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Hvordan foregår det i praksis? Søger de EC261 på dine vegne? Eller skal du gøre det og opgive firmaets konto?
     
    Henry og Bekgaard "Synes godt om" dette.
  14. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Rejseafdelingen søger.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  15. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Hos os er det outsourced, så ved forsinkelse så får jeg en mail hvor jeg godkender forløbet - rimelig simpelt.

    Synes det er OK når det går ud over arbejdstid og indsats. Men når man misser en fredag aften hjemme. Hrmff

    Bonusprogrammer er dog fortsat personlige
     
    Beaglen, Bekgaard og Henry "Synes godt om dette"
  16. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,555
    "Synes godt om" modtaget:
    4,490
    Point:
    113
    Egentlig skal man vel betale skat af rejser købt for bonuspoint tjent i firmaregi.

    "
    [​IMG]
    [​IMG]

    Bonuspoint
    Hvis arbejdsgiveren har betalt den rejse, som har givet bonuspoint til en frirejse, som den ansatte bruger privat, skal der betales skat af værdien af frirejsen. Det betyder, at de pågældende bonuspoint udløser beskatning svarende til, hvad den ansatte skulle have betalt til flyselskab/rejsebureau eller hotel, hvis der ikke havde været anvendt bonuspoint.1) "
     
    Beaglen, Bekgaard og Henry "Synes godt om dette"
  17. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    apropos: https://ekstrabladet.dk/nyheder/pol...s-scorer-gratis-rejser-for-dine-penge/7217108
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  18. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Henry "Synes godt om" dette.
  19. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Der er ingen tvivl - det er et skattepligtigt personalegode, og det skal der betales skat af.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  20. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,402
    "Synes godt om" modtaget:
    12,813
    Point:
    113
    Og det har jeg slet ingen problemer med. Jeg har altid brugt de firma-optjente point til at betale for flybilletter og hotelophold, som afdelingen ikke havde budget til. Og det har jeg det meget fint med. (jeg holder regnskab med, hvad jeg tjener privat og via firmaet)

    Jeg har mest glæde af status som give: Lounge adgang, fast track og prioritet (også når der er problemer, som eksempelvis nu med de mange SAS aflysninger)
     
    Henrik Olsen og Beaglen "Synes godt om" dette.

Del denne side