Vældig interessant Havde en flyvning med arbejdet for et par uger siden, hvor mit fly blev 3 timer og 7 minutter forsinket. Hvor i forordningen eller praksis finder man noget om, at det kun er den rejsende som kan få kompensation?
Hvorfor kan arbejdsgiver ikke snuppe EC261 erstatningen, hvis Man rejser i arbejdstiden, og arbejdsgiver afholder omkostningerne
Det er muligt - men er selv på en større dansk arbejdsplads - hvor det netop er indført at betaler også får kompensation. Dvs man får ikke selv noget. Havde selv en HAM-CPH flyvning der blev aflyst - arbejdsgiver snuppede pengene !
Det har jeg i øvrigt et lidt nuanceret syn på: Hvis det sker i arbejdstiden (eller påvirker arbejdet / arbejdsgivers omkostninger), så synes jeg, det er helt OK Hvis det sker i fritiden og ikke på nogen måder påvirker arbejdstiden (eller arbejdsgivers omkostninger), så vil jeg ikke synes, det er OK Langt de fleste af mine tidligere kolleger var meget pligtopfyldende og ville ikke tage nogle personlige fordele. Men jeg kan da ikke udelukker, at der kunne være en enkelt, som ville melde sig frivilligt fredag aften, hvis en flyver var overbooket (for så at vente med hjemrejsen til lørdag). Og efterfølgende ville skrive timerne på, samt kræve diæt indtil den faktiske hjemkomst og dækning af overnatning uden bilag). Nåja - og så naturligvis beholde erstatningen selv.
Forordningen forholder sig ikke til forholdet mellem arbejdsgiver og medarbejderen ift. betalingen af rejsen. Det hænger sammen med, at retten til selve erstatningen er en individuel ret og derfor kan der KUN tages udgangspunkt i specifikt den passagerer, der udfører selve rejsen. Alle passagerer er lige for loven, uanset om de er forretningsrejsende eller rejser alene eller sammen med familien. Hvem der betaler gildet, er underordnet og derfor regulerer forordningen heller dette spørgsmål. Forordningens artikel 3, stk. 3 kommer lidt i berøring med emnet og så alligevel ikke: 3. Denne forordning gælder ikke for passagerer, der rejser gratis eller til en nedsat billetpris, der ikke direkte eller indirekte er til rådighed for offentligheden. Passagerer med billetter, der er udstedt i henhold til et luftfartsselskabs eller en rejsearrangørs bonusprogram eller et andet kommercielt program er dog omfattet. Et andet eksempel: Du får en rejse til London i fødselsdagsgave af Tante Anna. På vej til London bliver flyet 4 timer forsinket ved ankomst. Du vil her være berettiget til kompensation for den tabte tid og for ubekvemmeligheden ved at blive forsinket (det er dette forordningen er designet til i praksis). Vil det så være rimeligt, at kompensationen skal udbetales til Tante Anna, fordi hun har givet dig gaven? Nej vel? Det er jo ikke hende, der har oplevet forsinkelsen, men DIG.
Synes det er et fair synspunkt. Hvis der dog jævnfør forordningen er tale om en individuel ret, så bør arbejdsgiveren dog ikke forvente at få kompensationen, hvis der ikke foreligger en aftale om dette med medarbejderen (fx ansættelsesvilkår, rejsevejledning mv).
Har en veninde der arbejder for et stort dansk kemi-selskab, og der er reglerne at hvis arbejdsdagen fortsætter efter ankomst (f.eks. man er 3 timer forsinket, men man lander kl. 13, og skal så være på arbejde til kl. 17), så tilfalder erstatningen firmaet, hvis det derimod går ud over din egen fritid, så tilfalder den en personligt. Desuden tænker jeg at den § som beagle henviser til, også er til for at beskytte folk der ikke har købt billetten personligt, men f.eks. via et rejsebureau. Hvis det automatisk bare gik til den der betalte (altså blev ført tilbage til ens kreditkort f.eks.), så tror jeg hurtigt de fleste rejsebureauer ville være svære at vriste pengene ud af igen.
Hos os beskriver firmaets rejseregler, at enhver kompensation tilfalder firmaet (som betaler billet + arbejdstid). Bonuspoint tilskrives privat konto og goder ved loyalitetsprogrammer (f.eks. aftale omkring billeje) kan benyttes i privat sammenhæng.
Hvordan foregår det i praksis? Søger de EC261 på dine vegne? Eller skal du gøre det og opgive firmaets konto?
Hos os er det outsourced, så ved forsinkelse så får jeg en mail hvor jeg godkender forløbet - rimelig simpelt. Synes det er OK når det går ud over arbejdstid og indsats. Men når man misser en fredag aften hjemme. Hrmff Bonusprogrammer er dog fortsat personlige
Egentlig skal man vel betale skat af rejser købt for bonuspoint tjent i firmaregi. " Bonuspoint Hvis arbejdsgiveren har betalt den rejse, som har givet bonuspoint til en frirejse, som den ansatte bruger privat, skal der betales skat af værdien af frirejsen. Det betyder, at de pågældende bonuspoint udløser beskatning svarende til, hvad den ansatte skulle have betalt til flyselskab/rejsebureau eller hotel, hvis der ikke havde været anvendt bonuspoint.1) "
Og det har jeg slet ingen problemer med. Jeg har altid brugt de firma-optjente point til at betale for flybilletter og hotelophold, som afdelingen ikke havde budget til. Og det har jeg det meget fint med. (jeg holder regnskab med, hvad jeg tjener privat og via firmaet) Jeg har mest glæde af status som give: Lounge adgang, fast track og prioritet (også når der er problemer, som eksempelvis nu med de mange SAS aflysninger)