Jeg skal i oktober på ferie til Chicago med min datter på 9 år. Bonusbilletter med SAS. Vi har 6 hele dage i Chicago, og bor på Sofitel. Jeg er kommet i tvivl om, der er nok at se i selve byen og nærmeste omegn. Hvad er Jeres anbefaling? Og hvis vi skal andre tage andre steder. Hvor skal vi så tage hen? Jeg kunne måske godt tænke mig at se Niagara Falls, men det ser lidt besværligt ud.
Tillykke med bonusbilletterne! Sofitel er også et rigtig godt hotel med super beliggenhed. Så skal der shoppes! Man kan bruge rigtig meget tid på at gå op og ned ad Magnificent Mile og blive fristet. Museum of Science and Industry og Field Museum er begge to rigtig fede også for børn. Dyr kan tilbringes meget tid. Eller hvad med et Cubs spil? Selv synes jeg baseball er møgkedelig, men det er en amerikansk klassiker og Chicago Cubs er en institution. Så det skal man vel prøve en gang i hvert fald. Rigtig god tur og glem ikke at fortælle os om den, når du er kommet hjem igen!
Chicago er en overset perle. Min bedre halvdel og jeg damper derover for tredje gang til efteråret. Mad, musik arkitektur, mange gode museer og selvfølgelig shopping. Et par nedslag: Milenium park med “bønnen”, Navy Pier, sejltur på floden med arkitektur”forelæsning”, hop ind i et klassisk Macy, en tur med “the L” i the loop, art museum, mange skønne restauranter (Eataly er efter min mening bedre her end i NYC) og barer v. North River ( det er også her man skal bo - hvor der også er en del mindre og gode uafhængige hoteller) en tur op i Willis eller Hancock bygningerne, Magnificent Mile og glem så endelig ikke at kigge ind i det gamle bibliotek Chicago Cultural Centre - en arkitektonisk perle. Gratis. Og ja så kan man koble sport på. Men i min bog er både baseball (og hvis det skal være, så skal baseball opleves på Fenway park i Boston) og basketball helt eventyrlig kedelige. Men hvis det kan kobles med Bears (NFL) eller Blackhawks (NHL), så det også en mulighed men mindre man er hardcore fan af et de to hold ikke specielt unikt.
Det er længe siden nogen har skrevet noget i Chicago tråden Jeg startede tråden i 2017 med beskrivelsen af et besøg af restauranten Next https://insideflyer.dk/forums/threads/chicago.3397/ Efter mange år har vi lige været tilbage i Chicago igen og selvfølgelig skulle vi tilbage til Next. Ville den kunne opfylde vores forventninger? Som beskrevet skifter menuen ca. hvert tredje måned. Ved vores besøg var Next https://www.nextrestaurant.com/ tilbage til rødderne, Paris 1906, deres allerførste menu da de åbnede, dvs. mad man ville have fået i en fin restaurant i Paris i 1906. Tænk Escoffier, smør, saucer....Glem kalorier!
Jeg skal ikke snyde jer for desserten. Hvis nogen skal af sted til Chicago i August, så kan jeg afsløre at menuen står på Toskana: Bistecca alla Fiorentina, Pappardelle, Trøfler, Chianti…
Jeg er lidt sent til "festen" her... Dansker bosiddende i den meget undervurderede gangsterby. Jeg prøvede kun Next under COVID da de havde retter man lige skulle lave færdige derhjemme. Den er en del af Alinea Group. Alinea er byens bedste restaurant med tre Michelinstjerner. I nabolaget af Next ligger også Roister og St Clair's supper club fra samme restaurantgruppe. På Au Cheval kan man få en rigtig god burger. På et tidspunkt rangerede den som den bedste burger i USA. De har også åbnet en filial på Manhattan, og priserne er ca. 40-50% højere der. De tager ikke reservationer, så mit trick er altid at møde op 15-30 minutter før de åbner. Og så få burgeren med æg og bacon på. For nogle år siden kom vi 10 min efter åbningstid og måtte vente i en time før vi kunne få bord. De har også åbnet Small Cheval som en slags burgerrestaurant. Den er også god, men ikke helt det samme som bistro-udgaven. I gruppen er også Gilt Bar nær Merchandise Mart med fantastiske cocktails. Donut Vault som har gjort mig til en smule fan af donuts. Og Green Street Smoked Meats er fantastisk BBQ. Lidt længere nede af Randolph ligger Elske. Chefkokken var på den nu lukkede Blackbird. Hans mor er dansker. Virkelig lækker oplevelse. Moody Tounge er endnu en god restaurant i byen. Den er lidt speciel ved at det er en bryggeri. Restauranten har to stjerner. "Baren" er en lidt mere uformel restaurant er lidt billigere, men stadig en god oplevelse. Jeg har vedhæftet billeder af burgeren og menuen på Elske tilbage i 2017. Der kommer lidt flere billeder i de næste beskeder. Køreturen fra ORD til Green Bay er i øvrigt ca. 2 timer kortere end turen fra MSP. Det tager ca. en halv time længere hvis man vil undgå tolls og køre mere af I-41. Selv ser jeg oftest Packers-kampen på Ranalli's i Old Town. Kroll's i South Loop er desværre lukket. Og O'Leary's er et skodsted. Der er et par andre nyere Packers steder i Chicago, som jeg skal have prøvet af i den kommende sæson. Bageren i Racine er kun passerbar. Rigtig kringle købes hos Kirsten's Danish Bakery i Burr Ridge. En lille liste over ting at se i Chicago: Sears Tower John Hancock Observatory (restauranten/baren er lukket, så man kan kun komme op mod betaling. De har en bar deroppe og der er blevet moderniseret lidt) The Bean/Millenium Park Museum of Science and Industry Adler Planetarium (og udsigten til skyline) Field Museum HC Andersen statuen i Lincoln Park hvis man skal være patriotisk Architecture tur med enten Chicago Achitecture Foundation eller Wendella Baha'i templet i Wilmette Baseball på Wrigley Field (ja, det kan være kedeligt. Men Wrigley er det andenældste stadium i USA og har en charme) Shit Fountain hvis man er til det obskure Frank Lloyd Wrights studie i Oak Park hvis man er til arkitektur (Hemmingways fødselssted ligger også derude) Blackhawks kan være sjovt nok at opleve live hvis man er til det og villig til at betale for det Blues på Kingston Mines eller Blue Chicago Jazz på Green Mill (hvor Capone hang ud i gamle dage) Butterfly Haven på Peggy Notebaert Nature Museum (i Lincoln Park) Klairmont Kollection og Volo Museum til de bilinteresserede Main hall på Union Station, kendt fra barnevognsscenen i The Untouchables Udover shopping på Mag Mile, er der et outlet ude Rosemont som man kan komme til med Blue Line. Det større outlet i Aurora har vist nogle busser man kan bruge. Jeg er medlem af Chicago Beer Society, og hvis der er nogle ølinteresserede, kan jeg sagtens anbefale de første tyve steder i byen med god amerikansk øl.