Chicago

Poster i 'DESTINATIONER' oprettet af T4L, 14/4/17.

  1. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,052
    "Synes godt om" modtaget:
    4,476
    Point:
    113
    Jeg tror ikke der er en dedikeret Chicago tråd endnu, så jeg vil prøve at lægge ud med beskrivelse af en helt unik og fantastisk restaurant i byen.

    Min sidste USA tur sluttede med en kort stopover i Chicago og en vidunderlig og eventyrlig aften på Next Restaurant https://nextrestaurant.com . Denne restaurant er på mindst to måder lidt usædvanlig. Man booker ved at købe en billet online. Priserne varierer lidt afhængig af hvor populær den tid er man gerne vil booke. Restauranten kører med et bestemt tema 4 måneder ad gangen. Der bliver brugt utrolig meget energi og ressourcer på at researche hver enkelt tema og perfektionere det. Restauranten åbnede i 2011 med temaet "Paris 1906", dvs. alle retter var baseret på hvordan man spiste i Paris i 1906. Det nuværende tema hedder "Ancient Rome". Siden vi lige havde besøgt udstillingen Pompeii i Kansas City hvor man kunne lære rigtig meget om det gamle romerrige, passede det fantastisk godt!

    Menuen så sådan ud:
    IMG_1495.JPG
    Der lå en gammel romersk kogebog (med engelske oversættelser) på bordet. Tallene i parentes henviste til de opskrifter i bogen der lå til grund for hver eneste ret. Præsentationen af hver eneste ret var meget gennemført. Der blev altid fortalt en lille historie om baggrunden for ingredienserne og om hvilken rolle de spillede i det romerske liv.

    Og her nogle af de enkelte retter:

    IMG_20170319_211243.jpg IMG_20170319_211953.jpg IMG_20170319_212631.jpg IMG_20170319_213832.jpg IMG_20170319_215438.jpg

    IMG_20170319_213953.jpg IMG_20170319_220543.jpg IMG_20170319_225318.jpg
    IMG_20170319_225927.jpg
     
    Thorbjoern, tbh, Baadsgaard og 6 andre "Synes godt om" dette.
  2. AaB_CPH

    AaB_CPH VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,507
    Point:
    93
    Nogle der kan give et kvalificeret bud på, hvorfor det er så meget dyrere at flyve CPH-ORD med SAS end CPH-NYC/WAS/LAX? Jeg rejser primært til USA, og jeg foretrækker en direkte afgang fra CPH hvis muligt. Afhængig af destinationen er min erfaring, at ORD kan være op til 50% dyrere (når SAS ikke kører kampagner). Hvis man søger på direkte ruter på Momondo fra LHR eller FRA til USA synes tendensen at være, at billetterne bliver dyrere desto længere vestpå man skal. Det er logisk og giver mening. At ORD kan være op til 50% dyrere end andre SAS-destinationer i USA giver knap så meget mening...
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  3. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Et kvalificeret gæt er mangel på konkurrence. Der er jo f.eks. ikke andre end SAS der flyver direkte CPH-ORD. Generelt er der jo mange flere afgange med alle mulige selskaber i alle mulige kombinationer med layover til hhv. både NYC/LAX/WAS.
     
    Thorbjoern, AMJ, Nielspg og 2 andre "Synes godt om" dette.
  4. AaB_CPH

    AaB_CPH VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,507
    Point:
    93
    Det er muligt at det hovedsageligt kan forklares i ringe konkurrence. I så fald er det alene et CPH-fænomen. Har lige søgt ORD tur/retur fra d. 11. april til d. 18. april. Direkte fra CPH med SAS ligger den billigste billet på 3.865 kr. Hvis jeg derimod tager den direkte fra ARN med SAS falder prisen til 2.697. Besparelse på 30 pct. At det alene er et CPH-fænomen underbygges af, at OSL-ARN-ORD med SAS ligger til 2.412 kr. mens CPH-ARN-ORD med SAS ligger til 4.019 kr. Hvilket gør CPH 66% dyrere end fra OSL via ARN til ORD med SAS.
     
    Jeblin og Henry "Synes godt om" dette.
  5. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Ja det er ofte væsentlig dyrere fra CPH end hhv. ARN og OSL på mange ruter.
     
    Kenneth K og Henry "Synes godt om" dette.
  6. AaB_CPH

    AaB_CPH VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,507
    Point:
    93
    Ja, det kan jeg konstatere. Finder det dog fortsat mærkværdigt, når Chicago er den tredje største by i USA, og når priserne til ORD fra omkringliggende lufthavne i Nordeuropa er så meget lavere. Jeg punger selv ud, når jeg skal til ORD, så irriterende at det skal være sådan... I efteråret var jeg heldig at få tur/retur til lige under 3.000 kr. Ellers har jeg måtte bide i det sure æble og give helt op til knap 5.000 kr. #Merekonkurrencetak
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  7. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Packers fan og flyver så meget til ORD? :eek:o_O
     
    Kasper og Henry "Synes godt om" dette.
  8. AaB_CPH

    AaB_CPH VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,507
    Point:
    93
    Det er jeg nødt til! Eneste anden mulighed er at flyve til MSP. Og ja, ain't gonna happen! I øvrigt er der ikke noget sjovere end at stå i immigrationen i ORD og se CBP-officeren kæmpe med at opretholde et professionelt ydre, mens jeg står på den anden side af skranken iført Packers-gear :D #Leverlivetfarligt

    Ej, spøg til side. Forklaringen er, at sidste etape ORD-GRB koster næsten lige så meget som turen over Atlanten fra CPH. Samtidig er billejen lavere i Chicago, så jeg kan spare ret mange penge på at køre op fra ORD (3 timer). Desuden benytter jeg ofte turen til/fra Green Bay til at besøge bekendte i Madison og Milwaukee. Og selvfølgelig til at slå et smut inden om Racine for at få et rundstykke og noget kringle/brunsviger (når min continental breakfast-kvote er opbrugt)

    Overvejer at lave en rejsebeskrivelse om Green Bay/Madison/Østlige Wisconsin, når jeg på et tidspunkt får tid - og hvis det har interesse for IF-folket...
     
    Jeblin, Kasper, RasmusH og 7 andre "Synes godt om" dette.
  9. Kasper

    Kasper VIP medlem

    Beskeder:
    154
    "Synes godt om" modtaget:
    353
    Point:
    63
    . Nogle af de ansatte i immigration har da humor. Stod også med packers trøje, og rødbede farvet pas. Han kiggede op, a Danish cheese head, I should give you, denied entry. :p Slap da ind.
    Ville spare en skilling og undgik betalings veje op til Green Bay, men det tog lidt over en halv time længere. Hvad koster det egentlig at slå sig løs, og bruge told roads?
     
    AMJ, AaB_CPH og Henry "Synes godt om dette"
  10. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    474
    "Synes godt om" modtaget:
    1,031
    Point:
    93
    Her er en beregner, i hvert fald til den første del af turen:

    https://www.getipass.com/trip-calculator
     
    Henry og T4L "Synes godt om" dette.
  11. AaB_CPH

    AaB_CPH VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,507
    Point:
    93
    Hvis du skal direkte fra ORD til Wisconsin og ikke skal køre en masse rundt i Chicagoland, er den billigste løsning at betale kontant. Fra ORD og nordpå via Milwaukee af hhv. I294 og I94 er der to betalingsanlæg i hver retning. Det sydligste er $1,5 og det nordligste $2. Ved de tre første anlæg (forudsat du kører syd-nord-syd) er der personlig betjening, hvor du kan betale med sedler og få change retur. Ved frakørslen til ORD kan man kun betale med lige dollars ($1,5) og der tages kun mønter. Skal du via Madison og køre ad I90 mener jeg at kunne huske, at der også er to betalingsanlæg i hver retning. Kan ikke huske priserne, men tror det er på samme niveau.

    Hvis du modsat skal opholde dig en del i Chicagoland, kan det måske bedre svare sig at gøre brug af I-Pass'en, der sidder i de fleste udlejningsbiler. Jeg booker fortrinsvis gennem AVIS, og de kræver $3.95 ex gebyrer pr. dag du lejer bilen (begyndende fra det øjeblik, du passerer et betalingsanlæg første gang), dog maks knap $20 ex gebyrer pr. måned. Så har man til gengæld også I-Pass ad libitum.

    Jeg "nyder" (i det omfang man kan kalde det nydelse) at rejse ind og ud af USA gennem Terminal 5 i ORD. For CBP-officerne har rigtig nok humor. Det kunne de edermame lære af i EWR!
     
    Kasper og Henry "Synes godt om" dette.
  12. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    474
    "Synes godt om" modtaget:
    1,031
    Point:
    93
    Sidst jeg kørte fra ved ORD kunne man ikke betale med mønter, men kun iPass. Det gav lidt hovedbrud, fordi jeg så var nødt til at notere nummerpladen på lejebilen og finde en betalingsmulighed på Illinois Tolls hjemmeside. Ikke uoverkommeligt, men lidt bøvlet for en gemen turist.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  13. AaB_CPH

    AaB_CPH VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,507
    Point:
    93
    Ja det er en tredje - og meget bøvlet - mulighed. Forudsat det er den samme afkørsel vi taler om, så virkede kontaktbetaling, da jeg var derover i efteråret. Havde så til gengæld glemt at finde lige mønter frem, så jeg måtte holde der i noget tid for at rode pungen igennem. Det var der en del bilister bag mig, der bestemt ikke var tilfreds med :oops::p
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  14. Kasper

    Kasper VIP medlem

    Beskeder:
    154
    "Synes godt om" modtaget:
    353
    Point:
    63
    Takker. Og du har ret i at det er dyre lige at flyet ORD-GRB også. Har dog gjort det nogle gange, og fantastisk indflyvning, hen over Lambeau. Skal derover i efteråret igen, og sad lige og kiggede lidt fly priser. Kan være en smule billigere at købe ORD-GRB separat, I nogle tilfælde. Sidste år fandt jeg en tur fra LGA-ORD-GRB der var meget billigere end direkte fra ORD. Virker underligt, men så lagde jeg nogle dage ind i fantastiske new york.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  15. AaB_CPH

    AaB_CPH VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,507
    Point:
    93
    Hæ hæ, så du er også begyndt at kigge? :p Fast tidsfordriv i starten af året for mig. Desværre er der i år al for god tid til at kigge! :mad:

    Jeg har en række andre rejsebindinger i løbet af efteråret, men stiler umiddelbart efter tre kampe: 1) Naboen er 49’ers fan og har endnu ikke været i USA. Taler lidt med ham om den kamp hjemme. Hvis det ikke bliver den, så Vikes hjemme, da jeg har det opgør tilgode på tundraen. 2) Boston og Coliseum er begge på min “bucket list” af forskellige grunde, så i tillæg til 49’ers/Vikes en udekamp mod Pats/Rams. Hælder måske mest til den første, så jeg får set BOAT vs. GOAT inden det er for sent. 3) Imorgen offentliggøres det på nfluk.com, om de mod forventning kommer til London. Tror det ikke, men hvis ja, så skal den kamp ses!

    Kan se at BOS-ORD-GRB kan fås til en ok pris på ca. 900 kr. på et vilkårligt tidspunkt i efteråret. Lejede du en bil i Green Bay, da du fløj derop, eller kørte du Uber?
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  16. Kasper

    Kasper VIP medlem

    Beskeder:
    154
    "Synes godt om" modtaget:
    353
    Point:
    63
    Tror de kommer til London i år, har de jo været nævnt som mulighed de sidste par år, meeen ikke helt det samme at se kamp i London.
    Jeg lejede en bil, også til en ok pris. Fin Chevrolet spark i mint grøn. Jow jow, den var da til at få øje på, når jeg holdt på parkeringspladser. :D
    Og er faktisk et par gode Packers butikker i lufthavnen, bla med ost I football former. Og mindre lufthavn, hvor der i check in området hænger enkelte flag i loftet, men sørme om dannebrog ikke er et af dem.
    Min søster gav sin mand, der har været fan i mange år, en billet til kamp på Lambeau, og jeg giver turen. Er pga ham jeg blev football interesseret og blev Packers fan, og han har aldrig set en football kamp i USA, så nu tager vi over så han også kan opleve fantastiske Lambeau og Packers sammen. Er første gang jeg så ham med våde øjne, skete ikke engang til deres bryllup. :)
    Så må vi se i april, hvilken kamp vi skal se.
     
    Henrik Olsen, Henry og AaB_CPH "Synes godt om dette"
  17. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,404
    "Synes godt om" modtaget:
    12,817
    Point:
    113
    Hvornår skal man bestille hotel til et ophold i Chicago 10. - 15. august, hvis pris og beliggenhed skal være rimelig?
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  18. AaB_CPH

    AaB_CPH VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,507
    Point:
    93
    Vil tro ASAP. Perioden er - hvis ikke jeg husker forkert - ugen inden, at de amerikanske unge skal tilbage i skole, så det er fortsat ferieperiode. Hotelpriserne i The Loop og op langs MM er høje, så der kan være penge at spare ved at overnatte ude i Chicagoland langs L’et
     
    Senest redigeret: 28/5/18
    Henrik Olsen, jakobv84 og Henry "Synes godt om dette"
  19. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    665
    "Synes godt om" modtaget:
    1,983
    Point:
    93
    Har boet et par gange i Lakeview/Park West-området - i gåafstand fra stationen 'Diversey'. Dejligt område, praktisk både ift ORD og centrum.
     
    Henrik Olsen, AaB_CPH og Henry "Synes godt om dette"
  20. AaB_CPH

    AaB_CPH VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,507
    Point:
    93
    Meget muligt jeg var super heldig igår (da SK945 fra ARN landede 25 min. ahead of time), men fra disembarking i M8 til clearing af immigration gennem maskinerne gik der 10 min. maks. Hallen var nærmest mennesketom, da vi kom ned. Kontrasten til de gange, jeg har fløjet CPH-ORD, der er berammet til at lande knap en time tidligere. Desuden virkede CBA-officererne meget mere overskudsagtigt end tidligere oplevet. Rar måde at ankomme i USA. Må gerne blive the new normal.
     
    T4L, Ulrik, isolCBflyer og 2 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side