Disse Prægtige Mænd – i Stauning

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Kan man lide veteranfly er Stauning ved Ringkøbing Fjord et oplagt udflugtsmål. InsideFlyer tog turen dertil.

Ældre læsere vil huske filmen “Disse Prægtige Mænd i Deres Flyvende Maskiner”, et klassisk lystspil om et fiktivt ”air race” mellem London og Paris i 1910 og med en perlerække af 1960’ernes kendte skuespillere, såsom Stuart Whitman, Sarah Miles, Terry-Thomas, James Fox, Red Skelton, Benny Hill, Jean-Pierre Cassel og Gert Fröbe. Filmen blev nomineret til en Oscar og opnåede det fjerde højeste billetsalg i 1965, men over årene er det Ikke mindst gruppen af flyentusiaster, der har set, genset og elsket filmen. Men hvorfor gå på jagt efter gamle DVD’ere eller søge på nettet efter optagelserne af de gamle fly, hvis man kan opleve dem live – sågar her i Danmark?

En De Havilland Tiger Moth fra Danmarks Flymuseum i Stauning lander efter en træningsflyvning. Foto: BongoPlanes

Stedet er lufthavnen i Stauning ved Ringkøbing Fjord, og foretagenet, som gentages flere gange hver sommer, hedder såmænd ”bare”… flyveaftener. OK, det er ikke de samme fly som i filmen. Ej heller er de helt så gamle, men er man til ægte old-timere, er Danmarks flymuseum i Stauning stedet, hvor man ikke bare kan se de gamle fly udstillet, men også opleve dem i deres ”naturlige” element, styret af erfarne piloter, der dog også godt kan lide lidt sjov. Skulle det være en De Havilland Tiger Moth fra 1930’erne? Eller de legendariske Kramme & Zeuthen-fly fra Skandinavisk Aero Industri, den danske virksomhed, der byggede fly fra 1937 til 1954? Måske et belgisk Stampe S.V.4B biplan? Eller de gode, gamle De Havilland Canada Chipmunks, som utallige af flyvevåbnets piloter i sin tid lærte at flyve i på Flyvestation Avnø?

Stauning – hvor er det?

Det flade, vestjyske landskab ved Ringkøbing Fjord har sin egen charme og skønhed, men derudover sker der jo ikke noget, vil mange måske tænke. Men de tager fejl. Følger man landevejen fra Skjern støder man først på et ganske stort whisky-brænderi, der producerer ædle dråber i verdensklasse, og overvinder man trangen til at stoppe der, og fortsætter i stedet nogle få kilometer, ankommer man til ”Vestjyllands Lufthavn” i Stauning. Den blev anlagt i 1965 og havde i en årelang periode en flyrute til København, først betjent af Cimber Air og sidenhen af Maersk Air. I dag er det erhvervstrafik, der bestemmer dagligdagen i lufthavnen – og så selvfølgelig Danmarks Flymuseum.

Alt hvad et flyverhjerte kan begære…

En af de tre haller tætpakket med fly. Foto: BongoPlanes

På 7.600 m2 viser museet dansk luftfart, fra Jacob Christian Ellehammer til nutiden, inklusive en stor samling af flyvevåbnets maskiner fra Hawker Dankok og Supermarine Spitfire over Hawker Hunter, T33 og PBY Catalina til Sikorsky S55 og S61 redningshelikoptere. Sidstnævnte blev ikke mindst kendt fra den spektakulære redningsaktion i september 1966, da Norges-færgen Skagerak kom i havsnød i en storm ud for Hirtshals. Blandt de nyere fly finder vi både en F35 Draken og såmænd en F16. Blandt de civile fly skal nævnes en De Havilland Dove fra Cimber Air og forreste sektion af en SAS DC-7C ”Seven Seas”, SAS’ sidste langdistance-propelfly.

Trafiktæthed som i en stor lufthavn: Der er livlig aktivitet i luften, når Staunings piloter træner. Foto: BongoPlanes

Særligt interessant for mange flyfans er det, at museets mange frivillige løbende arbejder med at holde en række maskiner flyvedygtige. Det gælder ikke mindst eksemplarer af de dansk-byggede KZ-fly – en og to-motorede fly, som bl.a. fandt anvendelse i de danske redningskorps, når det drejede sig om sygetransporter til og fra mange af de danske småøer. Men også – som nævnt – flyvevåbnets Chipmunk, opretholdes i flyvedygtig stand.

Et KZ-III fly fra den hedengangne Skandinavisk Aero Industri – her set i farverne af Zonens Redningskorps. Foto: BongoPlanes
Som tidligere F104 flymekaniker er Bent Laursen, formanden for Danmarks Flymuseum, særligt stolt af den udstillede Starfighter. Foto: BongoPlanes)

Til InsideFlyer fortæller Bent Laursen, formand for Danmarks Flymuseum:

”Vi startede i 1975, hvor det hed Dansk Veteranflysamling og i 2006 ændrede vi navn til Danmarks Flymuseum, fordi vi nu også dækker flyvevåbnet. Museet drives af ca. 100 frivillige, nogle er piloter eller flymekanikere, andre restaurerer flyvevåbnets fly, andre igen laver flymodeller eller passer udenomsarealerne osv.

Vi har 17 fly, som kan flyve. De står stille om vinteren, men fra d. 1. maj må de flyve. Vi flyver f.eks. til flyvestævner, bl.a. i Roskilde.”

Maskinerne kan også benyttes i forbindelse med filmoptagelser, og endelig bruges de til den regelmæssige flyvetræning i Stauning, somme tider kaldet ”flyve-aftener”. Der træner de til museet knyttede piloter deres kunnen med de gamle fly og museumsgæsterne kan følge træningen på passende afstand.

Toft Air Force

Det er vanskeligt ikke at tænke på navnet Jens Toft i forbindelse med aktiviteterne i Stauning. Som en af museets grundlæggere har Jens Toft, der 95 år gammel døde sidste år, sat et særligt aftryk på foretagenet. Selv opnåede han ejerskab af ikke mindre end 137 fly og en flyveplads på Endelave i Det østjyske Øhav. Flysamlingen er somme tider blevet kaldt ”Toft Air Force”. Nogle af maskinerne er i dag udlånt til museet i Stauning. Dertil kommer, at en af museets aktive piloter er hans søn, Povl Tyrsted Toft. Han arbejder til daglig med moderne fly i Stauning Lufthavn, men hans lidenskab er og bliver museets veteranfly.

Thumbs up! Povl Toft er klar til en træningsflyvning. Foto: BongoPlanes

”Jeg elsker at arbejde med fly, lavet af træ, stof og med stempelmotorer – ”rigtige” fly. Jeg elsker lyden og lugten… Det bedste er at flyve dem.”

Som sine søskende har Toft pilotlicens, og han træner gerne kunstflyvning med loops og rulninger i det gamle Stampe-fly, der er særligt velegnet til den form for flyvning.

Med snart 70 år på bagen er den belgiske militærtræner Stampe S.V.4B ikke ligefrem en årsunge. Men fuldt flyvedygtig – det er den! Foto: BongoPlanes

Det er næppe for den gennemsnitlige flyrejsende, men det er imponerende at se på. Så hvis man er på besøg i Stauning og ser et fly højt oppe i den blå himmel udføre et Immelmann-rul, et loop eller andre dramatiske flyve-figurer, er det ikke nødvendigvis fordi man er blevet hængende lidt for længe i whisky-brænderiet. Det er bare Povl Toft eller en af hans kolleger, der øver sig.

Oh, those magnificent men in their flying machines.

Forsidebillede: Prægtige flyvemaskiner i Stauning. Foto: BongoPlanes



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *