Beaglens juridiske rejse(b)log

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Beaglen, 5/1/16.

  1. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    526
    "Synes godt om" modtaget:
    1,838
    Point:
    93
    Inspireret af Jeres fantastiske og inspirerende rejsebeskrivelser, vil jeg også være med og bidrage med egen viden og erfaring. Min rejse(b)log bliver dog en smule anderledes, idet jeg gerne vil kunne beskrive rejsen fra start til slut ud fra juridiske betragtninger og temaer. Eksempler på dette kan være:
    - Planlægning og køb af rejsen - (online)rejsebureauer kontra køb direkte hos flyselskab / hotel
    - Ankomst til og afrejse fra lufthavnen - hvad skal du være opmærksom på juridisk? Forsinkelser, aflysninger
    - Selve rejsen i flyet - er der nogle juridiske faldgruber her?
    - Ankomst til destination - lufthavn og hotel, forsinkelser
    - Evaluering af rejsen - efterfølgende evt. klageskrivelser til flyselskab, myndigheder, forbrugerorganisationer m.v.

    Listen ovenfor er langtfra udtømmende og hvis du har forslag til andre juridiske temaer, så skriv gerne og jeg undersøger nærmere. Mit formål med min rejse(b)log er, at du som frekvent (fly)rejsende kan blive klogere på dine juridiske rettigheder før, under og efter rejsen. Brug denne rejse(b)log som et juridisk opslagsværk og vær med til at brede budskabet. Enhver passagerer har juridiske rettigheder og MIN MISSION og PASSION er, at ALLE rejsende skal kende og udnytte deres juridiske rettigheder, uanset rejsen foregår ind i eller ud af Europa.

    Jeg håber, at min rejse(b)log bliver vel modtaget og ser frem til at læse alle kommentarer, forslag m.v.
     
    Pep, Michael Wahl, Henry og 20 andre "Synes godt om" dette.
  2. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Vældigt godt initativ.
    Så lægger jeg ud med et par spørgsmål til juristen.
    Har to gange indenfor de sidste par år oplevet forsinket baggage på hjemturen til CPH, første gang 6 dage , anden gang mindre end et døgn hvorefter baggagen er blevet leveret til døren. Begge gange har jeg kunnet følge baggagen på Worldtracer med det filenummer jeg fik hos baggageservice i ankomsthallen. Jeg har læst mig til på mine forsikringspolicer via mine kreditkort at ingen dækning til hjemdestination da man normalt ingen udgifter har ved hjemkomst kun afsavn af ens sure sokker :)
    Er det en rigtig fortolkning af reglerne.
     
    PENSIONISTEN og Beaglen "Synes godt om" dette.
  3. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    @Beaglen - fedt med den her Blog/log... - lad mig skitsere et scenario jeg har været ude for:

    2014 efterår, købte jeg en rejse hos Expedia. Der skete desværre det, at Lufthansa mente det var smadder smart, at strejke. Det var kun shorthaul, der ville strejke. Jeg læste om det i nyhederne samt ringede ind til Expedia, men de kendte ikke noget til nogen strejke med Lufthansa. Så de ville ikke ombooke mig, Expedia lukker klokken 22 og derefter blev det offenligtgjort på Lufthansa's hjemmeside, at man istedet for Lufthansa kunne blive "frit" ombooket til SAs flyver. På det tidspunkt, var det så for sent og tænkte, jeg SKAL afsted til Kina så købte en SAS Plus billet, så jeg stod frisk og frejdigt i Frankfurt og ingen problemer med, at komme ombord der. Så skrev følgende om hændelsen til Expedia:

    Så spørgsmålet er, er jeg blevet kompenseret rigtigt? - Warning, lang mail nedenunder:

    ----
    Hej med jer,
    Jeg har en klage, da jeg nu er blevet påført en ekstraudgift på 4.099 kr til køb af en SAS billet til Frankfurt. Jeg har ringet fra XXXXXXXX på alle nedenstående kald.

    Kort er der sket følgende, ringede i går søndag d.19-10-2014 klokken 16:34 til jer og får fat i en svensk talende Expedia ansat, jeg fortæller ham at jeg har fået en viden om at Lufthansa har varslet strejke på alle kortruter og det influerer min tur til Beijing og jeg vil rigtigt gerne til Tyskland før for at nå min flyver til Beijing. Fik fortalt, at i ville være de første der får en sådan strejke at vide og han ikke vidste noget.. vi talte sammen i 14 minutter og 59 sekunder. Jeg mente stadigvæk, at han burde gøre noget eller undersøge det.

    Ringede igen og fik fat i en kvindelig og dansktalende medarbejder søndag d. 19-10-2014 klokken 20:36, hun vidste nu at der var en strejke på vej og hendes 4 kolleger så på det samtidig, jeg afventede og hun kom tilbage og påstod at Lufthansa ikke havde instrueret dem i hvad de skulle gøre, jeg sagde igen at når jeg loggede på min lufthansa bestilling, stod der at jeg kunne flyve med SAS klokken 14:50 istedet for 14:45 med den nu aflyste Lufthansa. Vi aftalte, at hun skulle ringe tilbage når hun havde fået fat i Lufthansa. Se nedenstående skærmbillede jeg tog af Lufthansa's "Mybooking":

    Hun ringede igen klokken 21:05 og fortalte at hun ikke kunne hjælpe, selvom hun kunne se at det var aflyst og SAS kunne flyve turen uden beregning. Vi talte sammen i 5 minutter og 57 sekunder. Hun lovede hvis der var ændringer, ville hun kontakte mig inden hun stoppede klokken 22 og ellers kunne jeg ringe selv på samme nummer, der var døgnåbent.

    Ringede til jeres nummer 43682060 klokken 02:47 mandag d. 20-10-2014 og fik en telefonsvarer der sagde jeres åbningstider, det er smadder ærgerligt da jeg jo fik at vide jeg blev stillet videre til jeres amerikansk/engelsk talende kundeservicmedarbejdere, når i lukker ned klokken 22.

    Ringede da i åbnede klokken 08:01 og indtastede min rejseplan og fik fortalt situationen og fik at vide jeg kunne flyve med SAS, men han ville undersøge. Blev ringet op af jeres medarbejder (Chris?)08:32 og vi talte sammen i 5 minutter og 21 sekunder, fik at vide at min booking klasse var udsolgt og jeg kunne starte en refundering. Men jeg vil/skal til Beijing, så sagde jeg prøvede lufthansa selv.

    Prøvede mange gange Lufthansa og kom aldrig igennem!

    Ringede igen til jeres nummer klokken 09:01 og indtatede mit nummer og blev ringet op af jer klokken 09:07 (af Chris?) og vi talte sammen i 14 minutter og 51 sekunder. Jeg sagde igen til ham, at jeg ikke var tilfreds med jeres håndtering og den ekstraudgift i har påført mig.

    Jeg mener at jeg HAR reageret i god tid, i har ikke reageret som i burde ved at sørge for en ombooking til samme klasse tidligere eller kontakte mig om mine muligheder. Derfor klager jeg og vil gerne have en refusion på min 4.099kr af jer grundet fejlhåndtering af ovenstående situation. Se vedlagte rejseplan fra SAS.

    Jeg har ringet fra mit mobilnummer hele tiden og blevet ringet tilbage på dette nummer og oplyst denne mailadresse hver gang.
    Kristian

    Svar fra Expedia:

    Hej Kristian,

    Jag har undersökt ditt ärende och jag beklagar det inträffade. Jag förstår att ni blev besvikna då ert flyg blev inställt på grund av strejk och att ni fick extra utgifter.
    Jag kan se att flygbolaget gjorde en återbetalning på den sträcka som ni inte kunde använda 27 Oktober 2014 och det tar mellan 2-12 vekor innan man kan se återbetalningen efter det datum återbetalningen skickas iväg. Detta är flygbolagets process och och tyvärr ingeting som vi kan påskynda. Jag kan inte se vilket belopp som har återbetalats då vi endast kan se det totala priset för resan.
    Ifall ni vill ha återbetalning för nya biljetter så måste jag hämvisa dig till flygbolaget med en reklamation då strejkt inte är någonting som Expedia har kontroll över.
    Som en kompensation för det inträffade har jag utfärdat en värdekupong till dig till ett värde av 540,00 kronor. Denna lupong hittar du genom att logga in på ditt konto, där hittar du även regler & villkor för kupongen.
    Jag önskar dig en trevlig helg.

    Så svarede jeg:

    Hej Expedia,

    Jeg tror ikke i forstået hvad jeg skriver, men situation er, som beskrevet nedenfor, at JEG kontakter/ringer til jer, FLERE gange og beder jer ændre billetten, men det gør i ikke, og da det så endelig lykkedes at komme igennem til jer, så er det for sent, der er ikke flere pladser på den billetklasse jeg har købt. Jeg er blevet kompenseret med 540kr som i siger, men det er ikke det der er kernen i det her. Jeg har haft en ekstraudgift på grund af jer og at i ikke ændrede min billet som jeg bad jer om. Jeg er blevet påført en udgift på 4.099kr – 504kr = 3.595kr på grund jeres måde at håndtere den her rejse på.

    Lad mig skitsere:

    1) Jeg ringer FLERE gange til jer og beder jeg skifte til andet fly, i gør ikke noget og fortæller mig det er umuligt, selvom jeg forklarer (se skærmbilledet) at på Lufthansa hjemmeside står der at jeg må gerne skifte og skal kontakte mit rejsebureau

    2) Jeg ringer til jer, lige så snart jeg får at vide der er en strejke på vej, i reagerer ikke eller hjælper mig med at finde en plads

    I har et ansvar for god kundebehandling og kundepleje, i har en kunde der reagerer prompte og uden ophold med forslag til jer, at ombooket, som han må og uden gebyr og i gør det ikke, tværtimod gør i ikke noget og påfører mig en ekstraudgift som nævnt ovenfor.

    Så venligst svar på ovenstående sagsforløb og ikke det jeg er kompenseret for, som jeg jo også selv måtte bede jer om, nemlig at cancellere billetten første leg...

    Kristian

    Expedias svar:

    Hej Kristian,
    Jag har undersökt ditt ärende och jag beklagar det inträffade. Jag förstår att ni blev besvikna då ert flyg blev inställt på grund av strejk och att ni fick extra utgifter.
    Jag kan se att flygbolaget gjorde en återbetalning på den sträcka som ni inte kunde använda 27 Oktober 2014 och det tar mellan 2-12 vekor innan man kan se återbetalningen efter det datum återbetalningen skickas iväg. Detta är flygbolagets process och och tyvärr ingeting som vi kan påskynda. Jag kan inte se vilket belopp som har återbetalats då vi endast kan se det totala priset för resan.
    Ifall ni vill ha återbetalning för nya biljetter så måste jag hämvisa dig till flygbolaget med en reklamation då strejkt inte är någonting som Expedia har kontroll över.
    Som en kompensation för det inträffade har jag utfärdat en värdekupong till dig till ett värde av 540,00 kronor. Denna lupong hittar du genom att logga in på ditt konto, där hittar du även regler & villkor för kupongen.
    Jag önskar dig en trevlig helg.
    Med Vänlig Hälsning

    PS, glemte den værdikupon på 540kr, så dn udløb d. 31.12.2015 :(
     
    jefi99, PENSIONISTEN, Beaglen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  4. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    526
    "Synes godt om" modtaget:
    1,838
    Point:
    93
    Supergodt spørgsmål, du stiller der @clager og også meget relevant :) Dog har jeg lige nogle supplerende spørgsmål til dig: Var der sket nogen skade på din forsinkede bagage? Som udgangspunkt skal du klage til forsikringsselskabet, hvis bagagen er forsinket mere end 21 dage, men det er der jo ikke gået i dit tilfælde. Hvis du har været nødt til at købe erstatningsvarer som følge af bagageforsinkelsen, vil du nok kunne gøre krav på dette mod flyselskabet. Hvad med din egen indboforsikring? Stod der noget brugbart i policebetingelserne dér? :)
     
    PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  5. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Alletiders at du har den viden om jurisdiske spidsfindigheder vi andre mangler.
    Ingen skader nogen af gangene på baggagen. Kender mine rettigheder hvis jeg ender i
    på en udedestination som BKK eller PMI men når jeg er lander hjemme i CPH uden baggage er det nok mere tvivlsomt hvad jeg har lidt af tab. Jeg har ikke nogen af gangene købt noget da jeg har været overbevist om at kufferten nok dukkede op og vasketøjet hastede ikke;)
    Har ikke rejseforsikring på min indbo hos Alka - som til gengæld så også er billig.
     
    Senest redigeret: 5/1/16
    PENSIONISTEN og Beaglen "Synes godt om" dette.
  6. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    526
    "Synes godt om" modtaget:
    1,838
    Point:
    93

    Hold da op @Kristian - ja det er ikke småting, man må finde sig i ;) Jeg har nu grundigt gennemlæst din redegørelse (heldigt at jeg godt kan forstå svensk :)) og er kommet frem til følgende (lange) svar:

    1) Expedias behandling af sagen: Du har faktisk været så fremme i skoene, at du fik taget Expedia på sengen, inden de selv kunne nå at reagere på Lufthansas strejke. De har tydeligvis ikke vidst hvad de skulle gøre, da du henvendte dig til dem 1. gang. Ved første henvendelse burde medarbejderen have spurgt mere ind til din viden omkring strejken, samt have undersøgt sagen nærmere og have vendt tilbage til dig, så snart der var noget brugbar viden til dig. 2. medarbejder begår efter min mening også fejl – hun er ganske vidst mere behjælpelig, men burde have fulgt sagen helt til dørs og have ombooket dig til SAS, eftersom du kunne påvise v.h.a. screenshot fra ”Mybooking”, at der kunne ombookes til SAS uden beregning. Så kan det godt være at Lufthansa ikke havde instrueret Expedia i, hvad den interne skulle være, men det kan ærlig talt ikke være dit problem, eftersom det er Expedia du har købt billetten af. Hvis du var blevet ombooket ved 2. henvendelse, havde sagen været løst. Det er heller ikke i orden, at du får at vide at der er døgnåbent og at du så ”bare” skal høre om deres åbningstider ved opkald til deres Internal Voice Responce (IVR hedder sådan noget i fagsprog ;)). Da Expedia langt om længe endelig har fundet ud af, at du skal ombookes, kan det ikke ske til den korrekte bookingklasse og det ender så med, at du selv køber erstatningsbilletten, for du skulle jo nå dit fly til Frankfurt og så videre til Beijing. Den svenske mail fra Expedia ligner et forsøg på ansvarsfraskrivelse, idet der blot henvises til Lufthansas procedurer og så bliver du spist af med en værdikupon på 540 kr., som virker som et meget lavt og latterligt beløb set i forhold til den faktiske udgift. Og at de så igen fremsender samme mailsvar ved din 2. henvendelse, gør bare den samlede kundeoplevelse endnu dårligere og Expedias manglende professionalisme og omsorg for dig som kunde ses tydeligt her. Jeg kan sagtens forstå, at du har følt dig dårligt behandlet og klager over sagsbehandlingen. Jeg mener ikke, at du er blevet kompenseret korrekt. Expedia burde have dækket hele din erstatningsflybillet. Dokumentationen har du selv givet dem og det er meget for dårligt, at de ikke giver dig den fulde kompensation.

    2) Eftersom Expedia ikke gør mere ud af sagen, har du mulighed for at klage videre til Trafikstyrelsen, eftersom der i dette tilfælde kun er tale om køb af flybilletter (hvis det var fly+hotel, var der tale om en pakkerejse og så kunne Pakkerejse-ankenævnet også havde været en mulighed). Jeg synes det er forsøget værd at høre Trafikstyrelsen om dine muligheder, for denne sagsbehandling fra Expedias side er ikke i orden. Alternativt kunne du prøve at skrive til Expedia igen og bede om et svar fra f.eks. Kundeservicechefen.
     
    PENSIONISTEN, tbh og Kristian "Synes godt om dette"
  7. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    @Beaglen - takker for svar! Jeg har ikke købt en billet hos dem siden, nok også derfor jeg har glemt de 540kr... - hvad er forældelsesfristen for en sådn tur her? som du ser, var det oktober 2014...
     
  8. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Du kan søge 5 år tilbage mener jeg bestemt reglen er.
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  9. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    526
    "Synes godt om" modtaget:
    1,838
    Point:
    93
    Der trådte nye forældelsesregler i kraft den 1. januar 2008, hvor den 5-årige forældelsesfrist blev forkortet til 3 år. @Kristian kan således stadig nå at gøre erstatningskravet gældende mod Expedia :)
     
    Michael Wahl, jefi99 og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  10. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Fedt at der er styr på det :)
     
  11. Peter Krogh Frausing

    Peter Krogh Frausing Co-Editor

    Beskeder:
    1,273
    "Synes godt om" modtaget:
    2,118
    Point:
    113
    Hejsa

    Jeg har en tysk ven som har mistet sim bagage på en Lufthansa flyvning (opereret af det brasilianske selskab GOL, da det var en connection ud af Sao Paulo) Efter 5 måneder er den stadig ikke dukket op - GOL og LH tager afstand fra al ansvarlighed, da de begge siger at det er den andens fejl - hvad er hans rettigheder mon?

    På forhånd tak!
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  12. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    526
    "Synes godt om" modtaget:
    1,838
    Point:
    93
    Jeg har beskrevet reglerne lidt i denne tråd: https://insideflyer.dk/forums/threads/to-rejse-forsikringer-en-skade.1698/

    Juridisk set bør der efter min mening ikke være forskel på, om du mister bagagen ved udrejse eller hjemrejse. Proceduren er den samme - PIR rapport skal udfyldes inden lufthavnen forlades og så er det ellers bare at vente på bagagen. Hvis der går mere end 21 dage, kan der så kræves erstatning. Min kollega oplevede i sommers at miste sin kuffert med gaver til familien og det var på en hjemrejse fra Florida i USA med mellemlanding i Amsterdam og med ankomst til Aalborg. Kufferten forsvandt og dukkede først op 7 uger senere. Det viste sig, at nogle ved en fejltagelse (og hvor det er sket vides ikke, men jeg gætter på, at det er sket i AMS) havde sendt kufferten til Aishalton Airport i Sydamerika (AHL) i stedet for til Aalborg (AAL). Min kollega havde egentlig afskrevet kufferten og havde købt nogle andre gaver til familien, så hun blev selvfølgelig glad for at kunne give de oprindelige gaver i stedet for. Nogle børnesko og noget tøj var gået i stykker, men det fik hun erstattet af forsikringsselskabet. Min pointe med denne historie er, at der altså godt kan kræves erstatning for mistet bagage ved hjemrejse. Selvom du måske ikke har haft andet en beskidt snavsetøj i kufferten, kan du stadig kræve erstatning. Prøv at høre dit forsikringsselskab om mulighederne.
     
  13. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    526
    "Synes godt om" modtaget:
    1,838
    Point:
    93
    Supergodt spørgsmål @Peter Krogh Frausing og også meget relevant :) Din tyske ven er sandelig blevet kastebold mellem GOL og LH, der begge kaster ansvaret fra sig. Hvem der har ansvaret for den mistede bagage, afhænger af, hvordan flybilletten er købt. Hvis det er igennem et rejsebureau/OTA, skal der klages dertil. Hvis billetten er købt direkte hos LH, er det dem, der har ansvaret for bagagen - også selvom de lader GOL foretage flyvningen. Så kan det godt være, at der er et internt slagsmål mellem de to parter, men det må de altså klare internt med hinanden. Det interessante for din tyske ven er, at der overhovedet bliver udbetalt en erstatning for bagagen og efter min vurdering afhænger det altså af, hvem flybilletten er købt hos i første omgang. Hvem der så har foretaget selve flyvningen er underordnet.
     
  14. Peter Krogh Frausing

    Peter Krogh Frausing Co-Editor

    Beskeder:
    1,273
    "Synes godt om" modtaget:
    2,118
    Point:
    113
    Hej igen, og tak for super svar!

    Han har købt det igennem et OTA, men ingen af os havde luret at det var der han skulle henvende sig - hvad kræver det af dokumentation? Det skal siges at GOL nægter at erklære bagagen for forsvundet, da de er bange for at få ansvaret (virker det som om). Og han har derfor ingen kvittering.

    Flyselskaberne havde intet nævnt om at man skulle henvende sig til OTA, så der reddede du os lige!
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  15. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    526
    "Synes godt om" modtaget:
    1,838
    Point:
    93
    Dejligt, at mit svar kunne bruges :)PIR-rapporten er selvfølgelig nummer 1, men hvis ikke han har fået lavet en sådan i lufthavnen ved ankomsten hos enten flyselskabet eller handling agenten, skal din ven udfylde en Passenger Property Claim hos flyselskabet, men den skal udfyldes inden der er gået 21 dage efter ankomst, så den frist er jo desværre for længst overskredet i dette tilfælde :( Ved henvendelsen til OTA skal der vedlægges al den dokumentation, der kan findes frem, dvs. selve flybilletten / boardingkortet, bagage-tags o.lign. Jo mere dokumentation, jo bedre. Især bagage-tag kan være relevant her, for det er den eneste dokumentation du som passagerer har på, at bagagen er overgivet til flyselskabets / handling agentens varetægt efter check-in. Jeg forstår virkelig ikke, hvorfor GOL er så bange for at tage ansvaret for den manglende bagage. De må jo have mange passagerer, der mister bagagen hver eneste dag, så det kan langt fra være en ny situation for dem. De kunne jo evt. selv lave udlægget for erstatningen og så søge erstatning / regres mod LH internt efterfølgende - så ville sagen være løst ;)
     
    Peter Krogh Frausing "Synes godt om" dette.
  16. Peter Krogh Frausing

    Peter Krogh Frausing Co-Editor

    Beskeder:
    1,273
    "Synes godt om" modtaget:
    2,118
    Point:
    113
    Tusi
    Tusind tak igen! Har du evt. en paragraf eller en afgørelse der kan henvises til, når man skal bevise hvem der har ansvaret? Helst på engelsk :)
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  17. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Tak for din gode svar.
    Min police siger:
    "
    19. Bagageforsinkelse Forsikringen dækker rimelige og nødvendige udgifter til køb af tøj og toiletartikler samt leje af forsinket udstyr, fx klapvogn, ski- eller golfudstyr, med op til 7.500 kr. pr. person pr. skade, dog maks. 15.000 kr. pr. skade pr. rejse. Forsikringen dækker, hvis indtjekket bagage er forsinket i mere end 4 timer fra forsikredes ankomst til en destination uden for bopælslandet. Det er en betingelse for udbetaling af erstatning, at bagagen har været tjekket ind hos et flyselskab som medfølgende bagage, og at forsikrede har modtaget et bagagebevis for den indskrevne bagage. Købene skal foretages på ankomstdestinationen. Når den forsinkede bagage dukker op, er forsikrede stillet, som om skaden ikke var sket, og forsikringen dækker ikke genstande købt efter dette tidspunkt. Hjælp til akut behov Formålet er ikke at erstatte forsvundne genstande, men alene at give mulighed for køb af rent tøj og toiletartikler for at afhjælpe et akut behov. Erstatning ydes ud fra genstandens funktionsværdi og ikke ud fra, hvilke mærkevarer forsikrede normalt bruger. Undtagelser Der udbetales ikke erstatning • til køb af alle former for sportsudstyr, it-udstyr og elektronisk udstyr. • til køb af rekvisitter, instrumenter og værktøj til erhvervsmæssig brug. • for andre afgange end de afgange, der er registreret i det internationale reservationssystem for registrerede rutefly. • for toldmyndigheds og/eller anden myndigheds beslaglæggelse af bagage. • ved forsinkelse som følge af strejke eller faglige aktioner. • ved forsinkelse af bagage på hjemrejsens sidste flyvning.
    "
    Så mon ikke jeg kan droppe eventuelt krav ved forsinkelse på hjemrejsen.
     
  18. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    526
    "Synes godt om" modtaget:
    1,838
    Point:
    93
    Peter Krogh Frausing "Synes godt om" dette.
  19. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    526
    "Synes godt om" modtaget:
    1,838
    Point:
    93
    Århhhh, suk, ja ingen hovedregler uden undtagelser. Lige netop den sidste undtagelsesregel "ved forsinkelse af bagage på hjemrejsens sidste flyvning" er desværre benspænderen for en erstatning fra forsikringsselskabet i dette tilfælde. Hvad sagde flyselskabet egentlig til bortkomsten af bagagen?
     
  20. Clemens

    Clemens Nyt medlem

    Beskeder:
    4
    "Synes godt om" modtaget:
    8
    Point:
    3
    Hej
    Jeg har planlagt at skulle afsted til Sydafrika med min mor her til september/oktober 2016
    vi har været ude i god tid og bestilt flybilletter hos Egypt Air til en rigtig god pris. Datoer, tidspkt det hele passer bare og vi har også gennem min timeshare fundet en safari lodge, booket big ass 4WD en masse ting er på plads ud fra de rejsetider vi har fra vores flybiletter

    Nu har flyselskabet så valgt at aflyse de to fly vi skulle videre med og så det er det
    1. problem er at de har ikke oplyst mig om det, skal lige siges at vi købte hos selskabet selvom det var en lille smule dyrere - Men for at få lov til at indtaste mit EBG, vælge sæder etc så valgte vi at det var det værd. Jeg har fået besked om det fordi jeg har tilmeldt rejsen til Check my trip og de sendte mig en notifikation om at der var sket ændringer.
    I første omgang har de blot rykket os 24 timer på flyet fra Cairo så afgang Lørdag aften i stedet for fredag aften og 1 dag hjem senere fra JNB. Søndag i stedet for lørdag som planlagt

    Jeg skriver til Egypt Air og hører hvad det er der sker og hvorfor de ikke har kontaktet mig om dette. I teorien så kunne vi stå dagen før og forsøge at tjekke ind og ikke have et fly. De bekræfter at de to fly t/r Cairo er aflyst og vi nu kan komme med et derned fra CPH om søndagen i stedet for om fredagen (altså 2 dage senere) og så hjem sønadg i stedet for lørdag. Intet om at de er kede af at de ikke har kontaktet os eller lign.

    Jeg skriver så til dem at det er uaccaptabelt og de har bekræftet vores rejse og derfor ved aflysning skal sørge for at vi ikke er dårligere stillet mht rejsetidspkt etc og kan de ikke selv klare den forpligtelse så må de gå til et andet selskab og "købe" rejsen der.
    Jeg nævner også for dem at jeg ikke ser en refundering af prisen er mulig og hvis det sker så forventer jeg at de dækker eventuelle omkostninger i forhold til en ny billet med en eventuell mer pris og hvis vi mod forventning bliver nødt til at vælge de nye flytider og at en opgradering som minimum burde være på sin plads.

    Jeg hører så ikke yderligere fra dem før jeg rykker for et svar.
    De skriver så blot at fly'ne er aflyst og hvis de datoer de har tilbudt ikke passer, kan vi se om vi kan finde nogle andre eller få en fuld refundering.
    Jeg har self dette på skrift.

    Mit spg er så: hvad gør jeg nu?
    - hvordan er jeg stillet?
    - Kan jeg købe en ny flybillet og få pengene tilbage fra Egypt Air? er jeg mest indstillet på, tror ikke rigtig på deres firmapolitik. og så har Qatar billige billetter pt (3200 kr t/r)
    - Er vi berettigede til kompensation for eventuelle ekstra udgifter vi må ha?
    - kan Egypt Air gøre dette i EU systemet - vi rejser jo altså til og fra CPH.
    - Kan vi få kompensation fra dem nu?
    - Vil vi kunne få kompensation hvis vi fast holder vores rejse hos dem og vi dermed er forsent fremmødte (mer end 6 timer) eller er det så langt ude i fremtiden (afrejse sep 2016) at der ikke er noget at komme efter. alt andet lige så er vi o stadig utrolig ringe stillet da vi jo har en bekræftelse og betalt og dermed har vi og flyselskabet forpligtet hinanden for denne rejseplan.

    Håber på jeres hjælp
    /Clemens Jensen
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.

Del denne side