To rejse forsikringer, en skade

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af Sebastian011, 26/8/15.

  1. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Hey!
    Jeg har to rejse forsikringer - en hos LB koncernen og en via mit MasterCard Guld. Min bagage kom to dage forsinket til Lima, kan man melde til dem begge eller hvordan?

    Umiddelbart kan jeg kun se at man ikke må melde to gange til IF med forskellige kort, som har forsikringen for mit MC Guld. Har I prøvet noget lignende?

    Har efterfølgende fået stjålet nogle ting, og i mine betingelser hos LB står der at det går ind under min indbos forsikring, men at mit rejsegods er uden selvrisiko. Rejsegods må skulle forstås som Solbriller, tablet etc.. Som er hvad der blev stjålet ikke?

    Mvh
     
  2. rasmus.emil

    rasmus.emil VIP medlem

    Beskeder:
    163
    "Synes godt om" modtaget:
    344
    Point:
    63
    Du kan kun få dækket din forsinkede baggage et sted, selvom du har to forskringer hos forskellige selskaber. Du har groft sagt kun lidt et økonomisk tab på eksempelvis 1000 kr. og kan på den måde ikke kræve det dobbelte. Undtaget dobbeltdækning er dog summaforsikringer (livs- og ulykkeforsikring). Så vælg forsikringsselskabet med den højeste dækning - og laveste selvrisiko... ;)
     
    Sebastian011 og Beaglen "Synes godt om" dette.
  3. Peter Krogh Frausing

    Peter Krogh Frausing Co-Editor

    Beskeder:
    1,276
    "Synes godt om" modtaget:
    2,123
    Point:
    113
    Jeg ved at min forsikring hos Europæiske virker sådan, at min bagageforsikring dækker over alt hvad jeg havde med i bagagen ud på rejsen - dvs. også min tablet, mine solbriller osv.

    De fleste forsikringer har en politik om "at de ikke dækker hvad en anden forsikring allerede har dækket" Tjek om dine forsikringer også har denne politik.
     
    Sebastian011 og Beaglen "Synes godt om" dette.
  4. E02zar

    E02zar VIP medlem

    Beskeder:
    263
    "Synes godt om" modtaget:
    560
    Point:
    93
    Reglerne indenfor forsikrings-verdenen er at med materiale ting kan man kun få dækket den aktuelle værdi og kun hos et selskab. Som Rasmus skriver er det kun ulykkes og livsforsikringer der kan dække højere da det kun er dig selv der kan vurdere hvad du er værd, mens et par gucci solbriller har en fast værdi!
     
    Sebastian011 og rasmus.emil "Synes godt om" dette.
  5. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    532
    "Synes godt om" modtaget:
    1,849
    Point:
    93
    Jeg kan se 3 scenarier her:
    1. Angående rejseforsikringerne – hvem skal det meldes til?

      Du kan ikke få udbetalt erstatning fra både LB koncernen og fra MasterCard forsikringen, så du må selv vælge hvilket forsikringsselskab du vil anmelde skaderne til. Det kan jo f.eks. være det forsikringsselskab, hvor der ikke er nogen selvrisiko for skaden. Husk, at der er tale om to forskellige skader: 1) forsinkelse af bagagen og 2) stjålet bagage / rejsegods. Forsikringsselskabet bør kigge på skaderne isoleret set, så du kan få erstatning udbetalt for begge skader. Læs forsikringsvilkårene godt igennem og husk at vedlægge alle relevante dokumenter til dem. Jo grundigere du er med selve anmeldelsen, desto hurtigere og bedre sagsbehandling, skulle du gerne få. Jeg skal da lige hilse og sige, at LB koncernens forsikringsbetingelser (Rejseforsikring Verden samt Indboforsikringen) er noget af de mest brugervenlige og læsbare forsikringsbetingelser, jeg har læst og set. Dér kunne andre forsikringsselskaber godt lære noget! :)

    2. Angående den forsinkede bagage til Lima:

      Jeg har læst forsikringsvilkårene igennem for LB koncernens ”Rejseforsikring Verden” og her står der under Punkt 17 for forsinket bagage, at de dækker udgifter til erstatningskøb, hvis den indskrevne bagage forsinkes i over 5 timer i forhold til ankomsttidspunktet. Det krav må vi så sandelig sige er opfyldt her, eftersom din bagage var hele 2 dage undervejs. Erstatningen gælder for ”rimelige og nødvendige udgifter”, så hvis du har måttet købe noget tøj, toiletsager o.lign., som har været nødvendige indtil din bagage er kommet frem, er det altså disse udgifter du får erstattet, men du skal dog have valgt den mest økonomiske løsning (det vil sige f.eks. basalt tøj frem for luksusmærker). Husk at gemme alle kvitteringer for erstatningskøb, da forsikringsselskabet skal bruge dette som dokumentation – og tag gerne kopier af det hele, inden du sender det ind.
      I IF's forsikringsbetingelser for Rejseforsikring er der ved bagageforsinkelse kun tale om 4 timer (hvor det er 5 timer i LB koncernen).

    3. Angående forsikringsbetingelser – rejseforsikring kontra indboforsikring ved tyveri af bagage:

      Jeg kunne slet ikke finde noget om dækning ved tyveri af bagage i IFs rejseforsikringsbetingelser og heller ikke i deres husforsikringsbetingelser. I LB koncernens ”Rejseforsikring Verden” står der under Punkt 22 for bagage og rejsedokumenter, at de dækker bagagen på samme måde som ved indboforsikringen under punktet ”rejsegods”. I ordlisten til indboforsikringen er rejsegods defineret som ”de indbogenstande, du har med på rejser”. Der er tale om en noget bred definition her, men jeg tolker det som ALT det du har haft med dig på rejsen, lige fra din kuffert, tøj, telefon, kamera, iPad/tablet, solbriller m.v. – ja kort sagt hvad du normalt også har i dit indbo hjemme i Danmark. Rejseforsikringer og indboforsikringer og Familiens Basisforsikring ligner rigtigt meget hinanden og ved netop LB koncernen dækkes rejsegods efter de satser, som tilhører indboforsikringen. Tyveri af rejsegods i udlandet skal sammenlignes med, hvis tyveriet var foregået ved et indbrud i dit eget hjem.

    Jeg håber at dette var brugbart, men ellers hjælper jeg gerne. Jeg har i øvrigt haft forsikringsret som valgfag på jurastudiet, så sig endelig til, hvis du får brug for yderligere hjælp ;)
     
    Ali Taran, Peter F., Sebastian011 og 5 andre "Synes godt om" dette.
  6. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,648
    Point:
    113
    @Beaglen - det var godt nok en super oversigt. Fedt :)
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  7. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Tak for de gode svar!
    Ang. bagage forsinkelsen så får jeg 500 kr pr. dag via mit MasterCard, 1300 fra LB og så har United også tilbudt mig $120 (upon request). Jeg har kun købt for ~550kr og tænker at sende det ind til LB.

    De ting jeg har fået stjålet var ud af min taske, men uden at jeg så det. Jeg havde klipset lynlåsen fast på siden som en sikkerhedsforanstaltning men det var tydeligvis ingen udfordring. MasterCard (IF) dækker ikke simpelt tyveri så jeg tror ikke der er meget at hente der. Det virker dumt at de skal skære ens taske op eller true med kniv hvis man skal have erstatning. Så der forsøger jeg mig nok også med LB som dækker rejsegods (uden min ellers høje selvrisiko på 2000 kr!).

    Mit headset er købt med MasterCard Købsforsikning og stadig dækket, men igen tror jeg ikke det er dækket fordi det er "simpelt tyveri". Det har været stjålet fire gange før (har lige fået det dækket af LB i juni) fordi folk har taget min jakke flere gange, så det er lidt træls at skulle købe et nyt for femte gang :/

    Synes MasterCard forsikringen har været meget skuffende, mens LB både er til at forstå og meget serviceminded i telefonen! En skam jeg ikke selv kan blive medlem næste år når jeg ikke indgår under min mors mere :(

    Håber LB kan dække de ting jeg har fået stjålet, men nu må jeg se...
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  8. Kasper

    Kasper VIP medlem

    Beskeder:
    154
    "Synes godt om" modtaget:
    353
    Point:
    63
    Hvis du får for den forsinkede bagage 3 steder, skal du nok passe på. Når du får erstatning /kompensation skriver du under på anmeldelse, og der plejer at stå at du ikke må have fået fra anden side....
     

Del denne side