CPH vil udvide

Poster i 'PRESSEMEDDELELSER' oprettet af Ekeren, 15/12/16.

  1. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Skulle med Atlantics til Vagar da stormen Bodil var igang - mange fly blev aflyst, men ikke det til Færøerne, så vi kom ombord og flyet hoppede og dansede som en anden jolle på oprørt hav, mens det stadigt stod ved gaten i CPH - det var dog ikke noget kaptajnen var bekymret for - han skulle bare hjem. Vi nåede dog ikke fra gaten, idet CPH lufthavn blev lukket, fordi det var for farligt for groundcrew pga diverse flyvende genstande. Kan huske, kaptajnen grinede noget af det.....apropos @Kenneth K s historie
     
    THammer, clager, Henry og 7 andre "Synes godt om" dette.
  2. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,098
    "Synes godt om" modtaget:
    4,319
    Point:
    113
    Ja, den dag glemmer jeg og alle de andre deroppe aldrig.
     
    clager, Henry, PENSIONISTEN og 1 anden person "Synes godt om dette".
  3. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,098
    "Synes godt om" modtaget:
    4,319
    Point:
    113
    Tror faktisk først det var når tværvinden var 20 knob at de lukkede for banen på Vagar, kom selvfølgelig an på hvem der sad bag pinden på Grinden ;-)
    For fan... nogen hårde landinger man fik dengang, og banen var kort som et ondt år det var fuld bremser og reverse i samme øjeblik dækkene rørte jorden!
     
    clager, Henry, tbh og 3 andre "Synes godt om" dette.
  4. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Se DET er flyvning!:D:D:D

    Men i den lettere alvorlige ende: TAF'en, forecasten for CPH, i morgen, fra omkring nu og indtil i morgen tidlig formiddag vil vinden omkring CPH være: 290/20knob med Gust op til 35 knob. Lidt hurtigt gennemregnet(uh uh forbehold, forbehold) Det giver en ca. en sidevinds komponent til bane 30 på 3-5 knob, det er ikke en skid, og med en herlig spand vind i snuden til take-off/landing - shaken, but not stirred!

    Bane 22 derimod: en sidevinds komponent på ca. 19 knob + evt gust - det er ikke for sjov, mindre vind i snuden til løft, og det er jo på nogle våde, glatte baner. Godt shaken and stirred med is!
    Så hvis ikke bane 30 var der, ville det sikkert give en masse go arounds, bange passagerer og måske endda diversions til øh ARN, HAM oa. Men den slags kan man jo tolke som man vil, tror det var Churchill som sagde: jeg stoler ikke på data jeg ikke selv har manipuleret! Det er det CPH gør!

    TAF'en, til dem der lyster den slags;): "
    TEMPO 0321/0407 29020G35KT 4000 SHRASN BKN012 SCT020CB
    BECMG 0407/0410 35018G30KT

    Vejr modellen kl 9 lokal tid onsdag:
    Skærmbillede 2017-01-03 kl. 22.39.49.png
    Hver streg på vindhanen er ca. 10 knob. Så omgivet af 30 knob fra nordvest, så ca 20 på Cph's lille Amager plet....ca....;)

    Mener st have læst, at der er flyve meteorologer som følger disse sider, så ret mig endelig hvis det er gået galt i halsen!?;)

    Men Hurra for Bane 30 i disse timer, det holder flyene igang :D:D:D
     
    Jeblin, asf, clager og 8 andre "Synes godt om" dette.
  5. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Super informativt, tak for det!
    Er det offentligt tilgængeligt vinddata? :)
     
    Henry og Schwert "Synes godt om" dette.
  6. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    :)
    Til dels, har hentet det fra DMI:
    http://www.dmi.dk/vejr/i-luften/metar-og-taf/
    Den grafiske vindmodel er fra DMI's flygmet. Som kræver login. Men der findes vist et hav af gratis tjenester som kan lave grafiske oversigter, eks. yr.no
     
    Henry, Schwert, Henrik Olsen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    UPDATE:
    Vinden bliver endnu kraftigere, nu 25 knob fra 290 gr, gust 38 - bane 30 blir endnu større konge i morgen ;):
    TEMPO 0321/0324 29025G38KT SHRA BKN012 SCT020CB
    TEMPO 0400/0406 29022G32KT 4000 SHRASN BKN012 SCT020CB
     
    tbh, Kenneth K, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Ja, længe leve CPH og deres udvidelses planer, og så skidt med kunderne...... I "fremdriftens" hellige navn - AMEN :cool::D:cool:
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  9. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Så er der lidt nyt om udvidelsen fra CPH:
    https://www.cph.dk/om-cph/presse/ny...-skal-skabe-mere-plads-til-passagerer-og-fly/

    Og lidt video omkring den nye Finger E:


    Det er vist i første omgang lidt af en discountløsning. Der kommer kun 1 brobetjent gate - de 6 andre bliver busgates, indtil de næste faser af projektet er færdige.

    Finger E – første fase

    • Finger E’s første fase bliver på 22.000 nye m2 med syv gates og 800 siddepladser.
    • Der bygges en brobetjent widebody gate til de store fly.
    • Dertil seks busbetjente gate. To er fleksible, så de kan bruges som én gate til de store fly.
    • Man kan gå ombord i busserne tørskoede hele året rundt. Ved de store fly går man ombord via overdækkede trapper.
    • Ved siden af Finger E opføres et moderne kontorhus på 4.000 m2 i fire etager
    • Byggeriet er klar i 2019
     
    Senest redigeret: 10/1/17
    Claus Heine og Henry "Synes godt om" dette.
  10. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Ser da meget lækkert ud designbillederne til sidst.
     
    Claus Heine og Henry "Synes godt om" dette.
  11. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Kenneth K, Kristian, PENSIONISTEN og 1 anden person "Synes godt om dette".
  12. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,560
    "Synes godt om" modtaget:
    6,715
    Point:
    113
    Kristian og Henry "Synes godt om" dette.
  13. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    Michael Wahl, Ekeren, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  14. AMJ

    AMJ VIP medlem

    Beskeder:
    182
    "Synes godt om" modtaget:
    446
    Point:
    63
    Det var skønt at kunne lande i CPH her til afte med SK411 fra ARN - gad vide om den var gået uden tværbane?
     

    Attached Files:

    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  15. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Det sjove er lidt at CPH faktisk selv skrev et tweet om at tværbanen var i brug:

    upload_2018-1-16_8-15-25.png
     
    AMJ og Henry "Synes godt om" dette.
  16. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    Ja, det tweet studsede jeg også over..! :)
    Mest fordi jeg måske har en forestilling om, at CPH ikke altid er enig i Naviairs dispositioner vedr. brug af tværbanen, da brugen heraf afspejles i statistikker, som kan argumentere mod en lukning/afkortning. Altså; Vindforhold som igår, hvor det er absolut bedst (og mest komfortabelt) at lande op mod vinden, men hvor det fortsat ville kunne lade sig gøre på hovedbanerne i sidevind uden at overtræde flyfabrikanternes specifikationer og grænser for, hvornår det er muligt.
    Måske jeg tager fejl, men jeg kan ikke befri mig fra tanken, sådan som CPH tidligere har forsøgt at argumentere mod nødvendigheden af en tværbane..

    Men imellemtiden så nød jeg at se flyene svæve ned over min baghave :p
     
    AMJ, MaleneChristensen, clager og 4 andre "Synes godt om" dette.
  17. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Man kan selvfølgelig altid sende nogle fly til MMX, der vender banen N/S.

    Men man kunne jo også gøre noget andet for at skabe mere plads til udbygningen af CPH. Eksempelvis ved at grave ud til underjordiske parkeringskældre og bygge op i højden til kontorlokaler og lounges. Der er vel ingen grund til at det hele partout skal være i stue- eller første sals højde. Det er jo begrænset med pladsen i det hjørne af Amager så der må tænkes ud af boksen.

    Efter hvad jeg kan se er ARN ikke lige så følsom da den har to baner N/S (01R/19L og 01L/19R på hhv. 2500 og 3300 m) og en bane Ø/V (08/26, 2500 m) og derudover tror jeg ikke at det ikke blæser nær så meget i Stockholmsområdet som i København (jeg har i hvert fald ikke mærket det).


    /DSGM #2
     
    AMJ, Kenneth K og Henry "Synes godt om dette"
  18. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,403
    "Synes godt om" modtaget:
    12,813
    Point:
    113
    Jeg troede, at tværbanen skulle nedlægges. Nu læser jeg på www.cph.dk, at tværbanen forskydes:eek::eek::eek:

    En forskydning af tværbanen samt nye standpladser skal skabe plads til nye flytyper og omstille Københavns Lufthavn til fremtiden.

    Er det bare spin - eller er det en realitet?
     
    Erwin Lansing og Ulrik "Synes godt om" dette.
  19. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Svært at sige uden flere detaljer. Nu bruges ordet "forskydning" i overskriften, mens et andet ord, som også tidligere er blevet nævnt, kommer længere nede i pressemeddellelsen:

    Afkortningen af tværbanen vil betyde, at den kun kan benyttes med ind- og udflyvning over Øresund. Det har den positive effekt, at overflyvning over hovedstaden ved brug af tværbanen indstilles, samt mulighed for at arealer vest for lufthavnen kan frigives...​
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  20. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Forskydning kan jo være både i tvær- og i længderetningen..:cool:
     
    Henry og Erwin Lansing "Synes godt om" dette.

Del denne side