Der er kun en ting at sige: Ikke godt nok SAS! Jeg har to bookinger tilbage hos SAS hvorefter det nok også er slut med at flyve SAS for mit vedkommende. Har endnu ikke helt fundet frem til hvilket selskab jeg kommer til at bruge fremadrettet, et godt bud kunne dog være KLM
CPH-DUS Kr 1595 GO-Light bookingklasse W, 100 point. Det er godt nok dyre point. Lidt uartigt kunne man fristes til at sige.
Skulle lige bestille en pludselig opstået tur til Hamborg, som naturligvis ikke er i den billige ende. Men det some støder min anstændighedssans forholdet mellem pris og bonusoptjening. Der må sgu da sidde nogle mennesker hos Tanten der tænker at det er ikke orden? Eller hva'?
Af selvsamme årsag er jeg også begyndt at “overse” SAS når vi bestiller flybilletter, både de planlagte og akutte Føler ganske enkelt ikke loyaliteten værdiges (undskyld udtrykket) en skid til trods for EBD Status. Uindtaget af status så er 125 EBB Point næsten til grin, opretholdt med den pris
Jeg kunne have booket et Plus billet til godt 3000 dkk og fået 2500 point som EBD medlem, så du har helt ret. Det er rigtig mange ekstra point for en relativ beskeden merpris. Min pointe her var bare at det helt ude i skoven at få 125 point for en billet til 2639 dkk uanfægtet bookingklasse
I øvrigt sjovt, at de bliver ved med at skrive, at de vil være flyselskabet for "frequent travelers", når de i samme ombæring bliver ved med at skære i fordelene i deres bonusprogram. Det har i hvert fået mig til at kigge efter andre flyselskaber.
Enig. Men hvis jeg kunne få knap 2400 point for at betale 400 kroner mere, ved jeg godt, hvad jeg ville have valgt.
Hvis de nu i stedet lavede point optjeningen = dollars spend, så var der ikke rigtig noget at brokke sig over. Bruger du mange penge, tjener du mange point og dem som vil rejse billigt får knap så mange point, det synes jeg personligt ville være en fair løsning..
Enig - men det ville nok give problemer for billetter købt gennem rejsebureau. Regner ikke med, at SAS giver bonus point på rejsebureauets fortjeneste.
Og det er vel det problem Lufthansa er endt i? De vil gerne lave Miles pr. Euro, men kan ikke opgøre det hos OTA´s, så det bliver et værre rod... Når det er sagt, så tror jeg også kun der er et spørgsmål om tid før SAS går "revenue" vejen. Jeg undrer mig stadig (positivt) over at man kan opnå guld hos SAS ved kun 45 flyvninger. Lufthansa giver sølv ved 35, og flyvninger er ikke muligt at opnå guld på. Jeg har en kammerat der studerer i Aalborg men arbejder i København. Han har fået guld på 45 ungdomsflyvninger til 300-350 = 13.500-15.750. Jeg tror muligvis det er det billigste *A guldkort der nogensinde er opnået
Jeg står i samme situation, og ser ud til at få guld slut Marts, hvor jeg bor i London men studerer i København, har så fløjet 45 ungdomsflyvninger, hvor prisen typisk er 349 hver vej, og i nogle tilfælde endnu billigere.
På guldkort børsen på IF.No kan du købe dig et kort for 3500-4000NOK, det er 25% af den pris du skyder til at være det billigste. Derudover er der nogle som får et forærende gratis - det er også ret billigt ;-)
Det er godt nok vildt! Til sammenligning kræver United 9.000$ + flyvninger/miles for et guldkort (for US citizens)
SAS har jo nærmest taget revenue-vejen. Ved godt det ikke er helt det samme, men dybest set får man jo ikke fuld optjening på point på langruter før der er betalt et sted mellem 7-8000 kr for en retur. På indenrigs og europa-flyvninger skal man også op på Plus før det batter noget rent pointmæssigt. Devalueringen synes jeg ikke er helt så udtalt her. Hvis man blot undgår Go light og kampagnebilletter, så er det vel stort set det samme som før.
Nu er det ca. 2 måneder siden den nye optjening blev en realitet - du kunne være interessant at hører hvordan lidt om det faktisk har påvirket rejse vanerne. Mange troede jo med at nu droppede de SAS, men hvordan er det faktisk gået? Personligt har det betydet at jeg har droppet målet om at optjene Diamond i 2019. Guld bliver nok sikret på segments, uden jeg aktivt går efter det, men inticimentet til at vælge SAS, når der er billigere / bedre alternativer er væk. Så der er blevet booket Norweigan, BA og en enkelt gang Lufthansa + Swiss, hvor det før ville have været SAS bookinger. Det er egentligt meget befriende, ikke at løbe efter SAS pga. det Diamondkort, som i virkeligheden har en meget begrænset ekstra værdi. At det har været så nemt at skifte væk fra SAS, skyldes en af deres tidligere devalueringer - da de sparer 3. parts loungeadgang væk, investererede jeg i et PriorityPass med fri-adgang, det har så den bonus nu, at jeg ikke behøver gå så meget op i hvor jeg har status når jeg booker - så f.eks. en tur med Norwegian er mere spiselig. Det skal siges at jeg aldrig rejser med bagage, det er mange år siden jeg har tjekket en kuffert ind, uanset om det var inkluderet i billetten eller ej – jeg synes det er meget nemmere at rejse kun med håndbagage. Så inden for Europa er det altid light billet jeg flyver på. Hvis man er typen der altid skal have baggage med, er SAS devaluering måske ikke så slem