DEVALUERING: SAS reducerer SAS Go optjeningen af EuroBonus point væsentligt

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Henrik Olsen, 1/10/18.

  1. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    234
    "Synes godt om" modtaget:
    951
    Point:
    93
    Det er næsten grotesk for en ung som jeg selv. En ungdomsbillet til Hong Kong og retur har indtil nu givet 9.000 point og vil fremover give 600. Det er en femtendedel!
    Selvfølgelig var 9.000 point også mange, men jeg så det blot som et incitament til at flyve SAS (og det fungerede, det er det eneste jeg har fløjet de seneste år, når jeg har haft muligheden), men nu kan det vel være ligegyldigt. Jeg overvejer at gå over til OneWorld i stedet.
     
    Csiems, Frequie, Henrik Olsen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  2. AaB_CPH

    AaB_CPH VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,507
    Point:
    93
    Foruden at pointoptjeningen devalueres, så afslører grafikken også, at Go Light finder vej til shorthaul. Hvis der så sker det samme, som da Go Light blev introduceret til USA, så vil vi priserne også få et gevaldigt nøk opad fra 1. december. Frygter at dagens nyhed bare er toppen af isbjerget... Næste enhancement kan være, at Go Light-billetter ikke kan bydes op i Plusgrade (ligesom hos LH). Det vil virkelig være ærgerligt - men nok desværre blot et spørgsmål om tid.
     
    Henrik Olsen, Henry, MaleneChristensen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  3. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,205
    "Synes godt om" modtaget:
    3,987
    Point:
    113
    HELT enig. Det er voldsomt elendig kommunikation.
    Jeg har tjent mit næste diamant år - men må nok erkende at selv guld kræver en indsats. Kan godt forstå en devaluering var nødvendig på visse billettyper, men 400 point på en TATL retur.....
     
    jtraveler, Henrik Olsen, Kenneth K og 2 andre "Synes godt om" dette.
  4. Mikkel Schou

    Mikkel Schou EB UngdomsGuld

    Beskeder:
    16
    "Synes godt om" modtaget:
    43
    Point:
    13
    Alle I andre har allerede alle argumenterne plads, men da jeg håber SAS kigger med her bare i ny og næ, vil jeg også udtrykke min dybeste utilfredshed.

    Nationalfølelsen som indtil nu har ladet mig kæmpe for, at jeg med mit arbejde kan flyve SAS istedet for KLM er snart ikke at føle længere. Desuden har KLM tit flere ture til og fra Skandinavien fra Amsterdam og sågår på SAS' hjemmebane nemlig imellem de tre lande.
     
    Csiems, Henrik Olsen, AMJ og 4 andre "Synes godt om" dette.
  5. copenhagenboy

    copenhagenboy VIP medlem

    Beskeder:
    125
    "Synes godt om" modtaget:
    321
    Point:
    63
    OT men Go Light findes da allerede på short haul? Var det ikke også på europæiske ruter Go Light startede?
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  6. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,560
    "Synes godt om" modtaget:
    6,715
    Point:
    113
    Mon der foregår hemmelige samtaler mellem LH og SAS ....
    Måske de stadig spekulerer i en eller anden form for sammenlægning ...
     
    DanielBahn, Henrik Olsen, asf og 2 andre "Synes godt om" dette.
  7. Simon Hermansen

    Simon Hermansen Do what you love, and do it often.

    Beskeder:
    80
    "Synes godt om" modtaget:
    174
    Point:
    33
    Denne devaluering er enormt skuffende. Fordelene ved at betale ekstra for at flyve med SAS er svære at finde. Hvert år sker der adskillige forringelser, men nu er der skåret helt ind til benet og mere til. Jeg tilslutter mig mængden der vil se på alternativer til SAS og Eurobonus.
     
    Henrik Olsen, Kenneth K, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  8. Søren S

    Søren S VIP medlem

    Beskeder:
    97
    "Synes godt om" modtaget:
    307
    Point:
    53
    Kan kun istemme mig koret af utilfredse og dybt overraskede røster her.

    Én ting er at SAS måtte ønske at justere på optjeningen på de billigste billetter. Fair nok, det var måske forventet og en vis devaluering ville man nok kunne forstå. Men det her er jo et decideret blodbad, og optjeningen på de lange rejser er jo tæt på latterlig nu.

    Er heldig at have flere årlige jobrejser i plus til især USA, hvilket vel fortsat vil sikre mig guldkort.

    Men at SAS ændrer så tit i optjeningen, og nu gør det så dramatisk og uden respekt for os loyale kunder, får mig da til at overveje, om jeg skal orientere mig mere mod Air France/KLM, der lige bortset fra behovet for mellemlanding på mange måder har et bedre produkt end SAS... Men svært dilemma, for med hjemmebase i København er SAS bare svære at komme udenom. Men godt nok en voldsom forringelse det her...
     
    Henrik Olsen, SophieHendriksen, MatthiasWagner og 6 andre "Synes godt om" dette.
  9. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,560
    "Synes godt om" modtaget:
    6,715
    Point:
    113
    Ved en tidligere voldsom devaluering fik man dèt antal point, som gjaldt på købstidspunktet, men man skulle selv kontakte sas efter rejsens afslutning for at få justeret point´ene. Ellers vil det vel være falsk varebetegnelse.

    MEN man kan nok aldrig føle sig sikker med en ny devaluering.
     
    Senest redigeret: 1/10/18
    jtraveler, Henrik Olsen, THammer og 2 andre "Synes godt om" dette.
  10. LasseBauer

    LasseBauer Aktivt medlem

    Beskeder:
    46
    "Synes godt om" modtaget:
    123
    Point:
    33
    SAS er jo stadig den eneste af de store netværksselskaber der har base i København, så de fylder nok en del medmindre der mellemlandes intern i Europa(det vil jeg nødig). Hvilket andet SA kunne være smart at skifte til?
     
    Henrik Olsen, Henry og MrJensen "Synes godt om dette"
  11. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,576
    Point:
    93
    Blot for at stemme med i koret - lidt af et chok at stå op til. Jeg må indrømme, at det vel var forventet, at optjeningen ville falde, især på de billige langruter. De kunne have gået efter point svarende til ca. 25% optjening på de billige billetter, hvilket tilsvarer LH-koncernen samt mange andre. Men de billigste er nede i under 5% optjening - guld (og sølv, som jo ikke er meget værd) er langt udenfor rækkevidde for almindelige rejsende, så absolut markant mindre incitament til at tilvælge SAS fremfor deres konkurrenter....
     
    Henrik Olsen, MaleneChristensen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  12. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Ved forrige devaluering gik man fra optjening af 'miles flown' til et fastsat antal point - således gik man på flyvninger fra CPH til NYC fra 3900 optjente point til 3000. Det var i sig selv en væsentlig devaluering, men det var positivt, at SAS opretholdt fuld optjening for egne frequent flyers og det var således også rimeligt gennemskueligt.

    Det er i hvert fald ikke gennemsigtighed man opnår med seneste devaluering. Alle fritidsrejsende får nærmest kniven, og SAS siger vel nærmest, at loyaliteten deres vej kun er overfor kunder, der lægger 7000-8000 kr eller mere for en retur på langruter (som jo nok er det leje, hvor man begynder at optjene ordentlige point).

    Fordelen ved EB-programmet har vel været, at SAS har behandlet egne kunder bedre på eget metal. Den fordel forsvinder jo nærmest helt nu og det er måske ikke helt kløgtigt. Men jeg sidder jo heller ikke med regnearket. Fordelsmæssigt bliver rigtig mange jo nærmest stillet som fløj man med Norwegian. Mon ikke de klapper?

    Tror nok ikke jeg kommer til at tage helt så mange spontane ture fremover.
     
    Senest redigeret: 1/10/18
    Csiems, Kristian, Frequie og 4 andre "Synes godt om" dette.
  13. SKDAAP

    SKDAAP Medlem

    Beskeder:
    18
    "Synes godt om" modtaget:
    57
    Point:
    13
    Så bliver det forhåbentlig lidt bedre plads i den gold-lounge...

    Har allerede stoppet med at flyve SAS hvor der findes alternativer. Det produkt de leverer er simpelthen blevet for low-cost.
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  14. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Det virker nærmest som om SAS vil tilbage til Carlzon tiden og være "The business man's airline", så må de jo mene at de kan tjene penge nok på PLUS og Business kunderne. o_Oo_O
     
    Flyvefisken og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  15. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Justeringerne gælder ikke for billetter købt senest igår 30sep18. Der er indtjeningen uforandret.

    GO light har længe eksisteret i Europa og kom så på Longhaul tidligere i år.

    Indtjeningen til EB hos SK på longhaul har været meget højere end hos konkurrenterne på longhaul og det siger sig selv det kunne ikke blive ved.

    Selskaber i LH gruppen giver 25 % og enten ingenting eller et minimum på shorthaul.

    De andre alliancer giver også et minimum af point på de blilligste billetklasser..

    Det er forståeligt at der er nogen der i fremtiden vil flyve Norwegian, Ryanair , Wizz og andre lavprisselskaber , men den gode service som SK yder ved forsinkelser, kompensation etc kommer man så til at mangle.

    Jeg ønsker hverken at undvære fasttrack eller lounges som *A statusmedlem, og er derfor glad for 12k statuspoint per år på MC EB Premium kortet.
     
    Senest redigeret: 1/10/18
    DanielBahn, kc1829, Frequie og 4 andre "Synes godt om" dette.
  16. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,399
    "Synes godt om" modtaget:
    12,795
    Point:
    113
    Helt enig i alle tidligere kommentarer. Jeg er meget overrasket over den voldsomme reduktion i pointoptjeningen. Mit gæt er, at SAS inden længe må genoverveje spørgsmålet. Vi så jo også sidste gang, man ændrede pointoptjeningen, at den skulle genovervejes, da SAS havde skåret for kraftigt.

    De meget få point på de interkontinentale ruter er jo en ren fornærmelse. Selv med 25% bonus for guld- og diamant medlemmer, giver rejser i Europa og de interkontinentale ruter jo stort set ingenting.
     
    Csiems, Kenneth K og obs "Synes godt om dette"
  17. frankbrix

    frankbrix Priority member

    Beskeder:
    572
    "Synes godt om" modtaget:
    1,473
    Point:
    93
    Av av av, jeg er dog ikke sikker på det ændrer så meget på guldstuen, den vil nok stadig være fuld.

    Med MC premiumum (12.000 point) og som guld medlem (25% bonus) skal der kun "flyves" 26400 (26400+1,25=33000) point hjem for at forblive guld.

    Jeg tror til gengæld vi ser færre diamanter.

    Det bliver meget mere interessant at lave bud på long haul så man kan få point i plus i stedet for go.
     
    Kenneth K og PeterA "Synes godt om" dette.
  18. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,205
    "Synes godt om" modtaget:
    3,987
    Point:
    113
    OK. Som EBG eller EBD hvorfor så vælge SAS til den næste flyvning i GO på en langrute?
    1) Direkte flyvning
    2) Biz check-in - reelt kun noget værd hvis der skal checkes bagage ind. Men ved højsæsson kan det spare dig for ganske meget tid
    3) Fast track - fint men i CPH er den normale security ret effektiv
    4) Lounge - fint. Men kan også få en god spiseoplevelser for et 2-300 kr pr mand som jeg sandsynligvis har sparet ved at vælge andet selskab
    5) Point - jo tak. Men 500 point retur for en retur til Chicago i Go. Dem kan jeg tjene langt nemmere på anden vis
    6) Bagage - nå nej. Det får jeg jo ikke på de billige billetter
    7) Sædevalg - ja, men kan jeg tilkøbe hos de fleste andre for de sparede penge
    8) Catering - !!! Nej vel. Her skraber SAS bunden
    9) Som EBD: En lille mulighed for opgradering, men det er et lotteri med små vinderchancer - og vil i givet fald kun virke den ene vej

    Checkede lige en CPH-EWR 7/12 og retur 10/12 (god shoppe weekend i NYC lige før Jul):
    SAS: 3.453. Ingen bagage og 500 point. Adgang til lounge, fast track og priority boarding. Direkte flyvning, ca 8 timers rejsetid
    LH: 2.223. Ingen bagage og ca. 2.100 point. Adgang til lounge, fast track og priority boarding. Mellemlanding, ca 12 timers rejsetid

    Så vores lille familie på 4 ville spare ca. 5.000 kr og få ca. 6.000 flere EB point, for at ofre 8 timers rejsetid og muligheden for en EBD opgradering på en af turene. Det er vist en no brainer.
     
    Niclas, DanielBahn, Flyvefisken og 13 andre "Synes godt om" dette.
  19. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    826
    "Synes godt om" modtaget:
    1,930
    Point:
    93
    Det er da helt sort på interkont-ruterne :eek: man ved at man er nærig når ens point-udbetaling er under halvdelen af tilsvarende hos Loofthansa :D

    Så er det da påfaldende at de bookingklasser med lavest optjening interkont. er K,L,T ... nøjagtigt som hos LH, tror @PENSIONISTEN har fat i noget om at de snakker mistænkeligt tæt sammen!
     
    Kenneth K, Henry, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  20. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Og ingen points på rejser i Norden??? Som om 100 pts ikke var nærigt nok i forvejen?!
     
    MaleneChristensen, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"

Del denne side