Nu har jeg lige haft dagen til at tænke lidt over situationen - Og det jeg måske savner mest, er en mere klar matematisk sammenhæng mellem pointberegningen.
Tidligere var det meget klart:
USA / Asien:
- 100% point på GO flex
- 75% point på GO
- 150% på Plus
- 200% på business
I Europa vare det også let at regne ud
- 100% på GO
- 50% på GO Saver
- 150% på Plus Saver
- 200% på Plus flexible
Let at forklare - og let at forstå
Nu bliver pointoptjeningen på USA og Asien på GO-billetter reduceret til 40%, 5% og 4%.
Og i Europa er tallene på den lave pointsats: 50%, 10%, mens tallene i Norden hedder: 50%, 20% og 0%
Jeg har ikke set så uens beregninger hos andre selskaber. Eksempelvis er satserne hos Czech Airlines (afhængig af booking klasse)
20%, 50% 60%, 80%, 100%, 150%, 175% og 200%. Og det over hele linjen. Efter min mening lidt for mange niveauer - men til gengæld ret ens for alle destinationer.
Kilde:
https://okplus.csa.cz/en/ok_plus/okp_earn_miles/okp_czech_airlines.htm
Så min personlige vurdering er: SAS giver alt for få point på de billigste billetter. Og jeg tror, at pointsatserne bliver revurderet inden 1 juni 2019. De kommer ikke til at holde et mere end et halvt år. Og det er der 2 grunde til
- Dels vil rejsende, som går efter point på billige billetter finde alternative flyselskaber
- Dels vil pointjægere nu gå fra at booke på SAS hjemmeside til at booke via et rejsebureau, hvor man kan sikre sig en booking klasse med et rimeligt antal point.
Click to expand...