DEVALUERING: SAS reducerer SAS Go optjeningen af EuroBonus point væsentligt

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Henrik Olsen, 1/10/18.

  1. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,554
    "Synes godt om" modtaget:
    4,486
    Point:
    113
    Direkte latterligt at man nu ville få flere point at mastercard for køb af billetten end af SAS for at flyve en tur rundt i norden..
     
    Niclas, LasseBauer, Thorbjoern og 6 andre "Synes godt om" dette.
  2. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Det måtte jo komme, men tror jeg havde foretrukket at de var gået point per KR-vejen, som AF-KLM og LH. 0-100 point er jo næsten en hån.

    Sjovt (og godt!), at de bibeholder de forholdsvis generøse niveauer til at optjene *A Gold. Det gør at det giver en del bedre mening af flyve med andre *A-selskaber, men at beholde optjeningen hos SAS.
     
    Kristian, Henry, Henrik Olsen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  3. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    234
    "Synes godt om" modtaget:
    949
    Point:
    93
    Der er det jo så forskellige præferencer alt efter forbrug. Jeg vil personligt gerne undgå revenue-baseret optjening, da jeg altid bestiller billigere billetter, men som business traveller vil det jo ofte være eftertragtet
     
    Jeblin, Henry og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  4. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Tja..
    Vi booker som regel i Plus for at bevare muligheden for ombooking/annullering, som vi jævnligt er ude for. Så for os betyder det ikke det helt store.

    Og så vælger vi i øvrigt selskab ud fra, hvilke afgange der passer bedst ind i planerne, point kommer i anden række (pinligt, jeg ved det godt:oops:)
     
    Csiems, Nicoschon, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  5. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,594
    "Synes godt om" modtaget:
    26,635
    Point:
    113
    Den fordel er lige pludselig per i dag blevet meget mere værd.
     
    Thorbjoern, MaleneChristensen, clager og 1 anden person "Synes godt om dette".
  6. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Medmindre systemet ikke viser optjeningen retvisende, så skal man blot undgå Go-light inden for Europa for at opretholde samme optjening.

    100 point på Go-light og 500 på Go i T-klasse for en beskeden merpris på 120 kr, hvor man i det mindste får bagage med. Det vil jeg da gerne give.

    EBEuroOptjening.jpg

    Det samme gør sig ikke gældende på langrute. En Go-billet (ikke Go-light) giver 250 istedet for 200 point. Ville måske være mere på sin plads at give mindst 1000 point, hvis forholdet 1:5 skulle være det samme som inden for Europa.

    EBLongHaulOptjening.jpg

    Måske skulle man spørge SAS om det virkelig kan være rigtigt, at optjeningsforholdet mellem Go-light og Go ikke skal være større på langrute. Eller også er det bare meningen, at jeg skal op og gi' over 8000 kr retur for at få ordentlig optjening (og service i øvrigt).
     
    Senest redigeret: 1/10/18
    Thorkild, Kristian, MaleneChristensen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  7. MatthiasWagner

    MatthiasWagner VIP medlem

    Beskeder:
    270
    "Synes godt om" modtaget:
    794
    Point:
    93
    Når jeg søger MIA-CPH, får jeg en GO med 2.400 point, som ikke er flex. Jeg kan ikke gennemskue hvornår GO er 300 (som i dit eksempel) og hvornår det er 2.400, ret betydelig forskel! Screen Shot 2018-10-01 at 14.22.09.png
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  8. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Det er vel fordi det er i en L-bookingklasse og ikke i T.

    Men efter at have kigget lidt nærmere på det, så er det T og O for langrute og kun O for Europa, hvor man får 'nada' på fuld Go. Og det er jo ofte dem som er kampagnebilletter.
     
    Henry og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  9. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Man får den tanke at den eneste grund til man giver peanuts i optjening i stedet for nul på de billige billetter, er at man gerne vil have fingrene i ens data og rejsevaner, så de kan få flere partnere til deres EB og derfor "betaler" lidt for at få oplysningerne.
     
    Csiems, SophieHendriksen, Jeblin og 3 andre "Synes godt om" dette.
  10. MatthiasWagner

    MatthiasWagner VIP medlem

    Beskeder:
    270
    "Synes godt om" modtaget:
    794
    Point:
    93
    Yes, i dit screenshot er SAS GO en T der giver 300 point. Jeg undrer mig bare over hvorfor/hvordan T både kan være GO LIGHT og GO? (Nogen eksperter der ved dette?)
     
    Henry og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  11. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Light-billetterne er mig bekendt ikke i separate billetklasser, det er blot andre vilkår som gælder for billetten.
     
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  12. jth

    jth Medlem

    Beskeder:
    33
    "Synes godt om" modtaget:
    92
    Point:
    18
    Teknisk set er det vel ikke en devaluering men en reduceret optjening? Allerede optjente point er vel ikke blevet mindre værd?

    Jeg har fået 125 points per segment for en flyvning for nylig med Luftwaffe på light billetter. Så 100 points med SAS nogenlunde det samme (med Gold er det også 125 points)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  13. Kims

    Kims Aktivt medlem

    Beskeder:
    89
    "Synes godt om" modtaget:
    226
    Point:
    33
    Flere skriver at EB nu kun er for forretningsrejsende der lægger pengene for plus/biz.

    Det er nok desværre rigtigt, men de færreste kunder er vel enten forretningsrejsende eller fritidsrejsende. Jeg er i hvert fald begge dele.

    Mit diamantkort er kommet i hus ved en kombination af forretningsrejser og fritidsrejser. På mange fritidsrejser hiver jeg tre ekstra kunder med om bord. Optjeningen har lige givet det sidste for at nå diamantstatus.

    Jeg kan simpelthen ikke se hvorfor det skal fortsætte. Det skal da i hvert fald ikke være for de gratis drikkervarer. Og slet ikke på grund af family pooling!

    Fremover kan jeg nok opnå guld uden at ændre rejsemønster som forretningsrejsende og så bliver vi lidt mere frie til at vælge feriedestination. Ikke ud fra SAS' rutenet, men hvor vi gerne vil hen uanset selskab.
     
    isolCBflyer, MrJensen og PeterA "Synes godt om dette"
  14. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,393
    "Synes godt om" modtaget:
    12,783
    Point:
    113
    Nu har jeg lige haft dagen til at tænke lidt over situationen - Og det jeg måske savner mest, er en mere klar matematisk sammenhæng mellem pointberegningen.

    Tidligere var det meget klart:
    USA / Asien:
    • 100% point på GO flex
    • 75% point på GO
    • 150% på Plus
    • 200% på business
    I Europa vare det også let at regne ud
    • 100% på GO
    • 50% på GO Saver
    • 150% på Plus Saver
    • 200% på Plus flexible
    Let at forklare - og let at forstå

    Nu bliver pointoptjeningen på USA og Asien på GO-billetter reduceret til 40%, 5% og 4%.

    Og i Europa er tallene på den lave pointsats: 50%, 10%, mens tallene i Norden hedder: 50%, 20% og 0%

    Jeg har ikke set så uens beregninger hos andre selskaber. Eksempelvis er satserne hos Czech Airlines (afhængig af booking klasse)

    20%, 50% 60%, 80%, 100%, 150%, 175% og 200%. Og det over hele linjen. Efter min mening lidt for mange niveauer - men til gengæld ret ens for alle destinationer.
    Kilde: https://okplus.csa.cz/en/ok_plus/okp_earn_miles/okp_czech_airlines.htm

    Så min personlige vurdering er: SAS giver alt for få point på de billigste billetter. Og jeg tror, at pointsatserne bliver revurderet inden 1 juni 2019. De kommer ikke til at holde et mere end et halvt år. Og det er der 2 grunde til
    • Dels vil rejsende, som går efter point på billige billetter finde alternative flyselskaber
    • Dels vil pointjægere nu gå fra at booke på SAS hjemmeside til at booke via et rejsebureau, hvor man kan sikre sig en booking klasse med et rimeligt antal point.
     
    Niclas, Csiems, RasmusP og 8 andre "Synes godt om" dette.
  15. TCF

    TCF Aktivt medlem

    Beskeder:
    22
    "Synes godt om" modtaget:
    115
    Point:
    28
    Jeg er meget enig i Henrys betragtninger. SAS får vel mere eller mindre førstepladsen i kategorien færrest point til passagererne.
    Langt størstedelen af de fire millioner medlemmer i SAS Eurobonus er vel medlemmer som ikke flyver så meget, går efter den billigste pris og tilfældigvis blev medlem fordi de hoppede på en historie om gratis rejser en gang i fremtiden. De medlemmer må føle sig håbløst latterliggjorte med den nye pointoptjening når det kan tage årevis at tjene nok til en tur til Århus. Familier med et større rejsebudget der tager på ferie 2-3 gange om året, heraf måske en enkelt gang til USA får intet ud af programmet selv ikke hvis de “pooler” sig sammen. Vi er nok en del herinde på forum som allerede har fået eller inden for en nærmere årrække vil få Lifetime Gold. Med den status i hus er det værd at overveje hvor man fremadrettet skal lægge sin loyalitet. Hos SAS som skærer ind til benet eller skal man vælge en billet hos et andet Star Alliance selskab hvor man får flere point etc. og hvor der jo alligevel er loungeadgang når man har sit guldkort i hus resten af livet. Når det kommer til stykket er vi herinde hardcore rejsende som vel ikke viger tilbage for et ekstra stop når bare der er lounge adgang, flere point i sigte samt potentielt andre oplevelser end med SAS som jo man efterhånden har prøvet nogle gange.
     
    MaleneChristensen, Jeblin, danielstrandby og 3 andre "Synes godt om" dette.
  16. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Det du beskriver der passer meget godt til min situation/ rejsemønster og herhjemme talt vi også om at vi nok er blevet mere "frie" i valget feriedestinationer.

    Vi rejser en del på weekendture samt den obligatoriske sommerferie. Vi har for det meste ladet os inspirere af SAS destinationer, men da man fremover ikke optjener noget nævneværdigt - lige de sidste point til næste niveau - så kigger vi nok mere på ren pris og dermed andre flyselskaber. Man kan på den måde sige at SAS mister et sted mellem to og fire passagerer hver gang. Ja, på en "billig" billet sparer SAS Fast Track og lounge udgifterne i Kbh, på typiske feriedestinationer har de allerede enhanced de fordele væk, så den udgift har de sparet væk. Så jeg ville stadig tro at de ville have mit og min families besøg på fritidsrejser? Men der er nok en klog mand - lad os kalde ham Svensson i Stockholm som kalkuleret på alt dette.

    Konklusionen er at Tanten er ved at udvikle sig til et rent lavprisselskab for den del af fritidssegmentet uden statusfordele og dermed illoyale kunder som kun kigger på prisen til følge. Den sitiation har Svensson nok også haft igennem regnearket.
     
    SophieHendriksen, MaleneChristensen, Kristian og 3 andre "Synes godt om" dette.
  17. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Må hellere se at få fyret alle mine point af, inden de også bliver "forbedret" væk.

    De må dæleme lide af personlighedsforstyrrelser i SAS eller sådan noget. Den ene dag vil de være selskabet for frequent travelers, mens de den næste dag vil de være selskabet for de fritidsrejsende medel-Svenssons, hr. og fru Danmark og, ja hvad de nu hedder i Norge...

    /DSGM #2
     
    MaleneChristensen, Ulrik og Henry "Synes godt om dette"
  18. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Jeg får fyret mine points af med nogle Go til Buis billetter på MC Premium. Og regner nok fortsat med at beholde Premium MC-kortet... men dette sætter nok (desværre) en stopper for at blive Lifetime Gold. :(

    Kommer aldrig til at kreditere en lang-rute på Eco med SAS til EuroBonus nogensinde igen..
     
  19. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,554
    "Synes godt om" modtaget:
    4,486
    Point:
    113
    1. Hvis du da kan finde nogle billetter!
    2. Life time gold show stopper er måske meningen!?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  20. Abj

    Abj VIP medlem

    Beskeder:
    65
    "Synes godt om" modtaget:
    285
    Point:
    53
    Mon SAS regnet denne her igennem - et tilfældigt eks. Aalborg- København en random onsdag i december.

    Norwegian er 70-150 kr billigere end SAS på de fleste afgange.

    Hidtil har jeg valgt SAS, for point, fordelene som status kunde og segments mod Diamond året efter.

    Det var både hvis jeg selv betalte, eller hvis arbejdsgiver gjorde. Det forventes jeg vælger den billigste billet på en afgang der passer nogenlunde, men inden for et par hundrede er der ikke nogle der siger noget, så SAS var altid valget.

    Hvad nu?
    Statusfordelene er der ikke mange af efterhånden..

    Lounge?
    Jeg er blevet nød til at købe mig et PP, så lounge adgang er sikkert (og SAS har den alligevel ikke i Aalborg).

    Fasttrack?
    Ligegyldigt i AAL og tildeles i CPH...

    Point?
    Ingen med SAS, latterligt lidt hos Norwgian...

    Sædevalg?
    Her blive den spænende, du flipper incitamentet over mod Norweigan, hvis du har 12 segments på et år, kan du få gratissæde valg som Reward. Det var måske ikke dumt at få sikret den, med lidt AAL-CPH pendling. Nu er der pludselig incitamentet til at kører segments op hos Norwegian!

    Kaffen.. ahh ja... den gratis kaffe... jeg på tage en ekstra slurk i Loungen.

    Hvorfor vælge SAS?
    Nogle der har et rationelt argument her for SAS?

    Der har været mange runder med devalueringer af værdien i EB, jeg tror denne her blive den der knækede min Loyalitet til SAS... der er ikke rigtig nogle value mere til at tale for at billetten er dyrere... Jeg kommer til at runde 100 segments med SAS i år., næste år bliver det nok meget meget færre.

    På rejser ud i Europa er KLM fra Aalborg pludselig rigtig attraktive, deres point optjening er også ringe, men deres produkt er meget bedre end SAS, og det er nemt at få status hvis man har et par Buisness class longhaul ture med SkyTeam.
     
    DanielBahn, Csiems, LasseBauer og 6 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side