Nu anden mail fra SAS siden devaluering annonceret overfor rejsebureaur, men de har endnu ikke krøbet ud af busken overfor deres EuroBonus medlemmer, forstår ikke det hemmelighedskræmmeri... Man annoncerer CPH-HKG, nye rejseoplevelser og sommerruter, men reel information om de nye tiltag, lukket land... velkommen til Sovjet 1980 og styret af den svenske politkomite, der er berøringsangst...
I al fairness overfor Svensken, så er det vel også en enkelt dansker eller to i de øverste lag i politbureauet
HQ er Sverige og der er sikkert masser af danskere med i beslutningen, men tænker det er fint understøttet af en Mckinsey rapport... pointen er vel, at beslutningen er taget, men man tør ikke helt fortælle den til sine kunder... 2 mails indtilvidere og ikke et pip om det, vi taler om forringelser af ret store % og det er “retro” når mailen kommer ud.. nemlig per 1.10 og nu skriver vi 9.10... nå kunne eksekveres bedre... My few cents...
Men jeg syntes faktisk også det er skidt at de ikke kommer med en forklaring på denne devaluering. Det er direkte skidt at forsøge at “glemme det”
Måske det er bedre, at de ikke kommunikerer. Sidst de skulle forsøge på det omkring tredjepartslounges, blev det jo til, at det var kunderne der var forvirrede. Fandt lige citatet: "Det gør selvfølgelig indtryk, at der er forvirring blandt nogle af vores passagerer i forhold til vores opsigelse af samarbejde med tredjepartlounges. Jeg forstår godt, at der er nogle, som bliver bekymrede, når der har floreret forkerte oplysninger, om at lounges og fast track lukker verden over. Men dette er ikke korrekt."
Altså SAS har malet 4M Eurobonus kunder på deres fly, der er tilbud på mails, man kan optjene point osv osv... Men en enkelt besked om, “ved i hvad, vi har været for gavmilde, vi bliver nødttil, st ændre osv osv” det kan man ikke kommunikere ud... Hvad har de tænkt sig? Man bliver så “forbandat arg...”... der sidder 3.999.000 lunder og booker videre i den tro, at man får bonuspoint på sin rejse... det er da, st holde sine kunder for nar...
Det er sikkert bare mig, der ikke forstår SAS's overlegne kommunikation, men hvis jeg bestiller en SAS Go-billet til Paris i Maj, i O-klasse, får jeg kun 100 point, selvom tabellen siger, jeg burde få 500 point:
Et bud på en ny betydning af SAS: "Sämre, Altid Sämre" (Sämre = dårligere) Tror ikke at ønsket om at sende SAS hen hvor pebret gror er blevet mindre, med denne seneste "enhancement". Skulle nok ønske at nogen lukker SAS og bringer os andre ud af vores lidelser, eller at nogen bringer noget mere konkurrence ind på det skandinaviske marked. /DSGM #2
Jeg har en dialog kørende med en venlig dame i SAS angående dette og hun gør dem (SKIT eller hvem der fodrer datoren med informationer) dagligt opmærksomme på mismatch mellem bookingmaskinen og point skemaet "vi har jo heller gjort det nemmere for os selv med de nye optjeningsregle
Jeg har leget lidt med booking systemet. På en CPH-LHR med de billigste priser får man de 100 point også for Go (som i dit eksempel). Vælger jeg en dyrere Go får jeg 500 point. Jeg kan ikke helt gennemskue systemet, men det lader til at de billigste afgange, uanset baggage, giver 100 point
Korrekt, men hvis du f.eks tager bookingklasse O så siger skemaet at du optjener 100 point på Go Light og 500 point på GO, men når man skal bestille på hjemmesiden så giver bookingklasse O 100 point på både GO light og GO, så der er en uoverensstemmelse der. Jeg har bestilt en håndfuld ture til Tyskland i december og på GO alle i klasse O, og har taget skærmprint af pointskemaet og vil claime de 500 point hvis ikke jeg får dem.
Jeg tror det er en benhård kalkule af pros/cons. Dem som nørder bonuspoint (IF inklusiv), er allerede bekendt med de dårlige nyheder. Ingen grund til at stille sig selv i dårligt lys overfor de resterende 4 mio kunder og smide dem en mail der siger “hej, vi har gjort vores produkt dårligere”. Dårlig stil? Ja Ulovligt? Nej Almindeligt? Ja. Virksomheder er ikke meget for at sende PR mails ud med negative nyheder, medmindre den kan drejes positivt. Alt andet er dårlig PR.
Hvorfor passagere som ved det, bliver nødt til at larme så meget som muligt for at få det ud til den breddere offentlighed og dermed lægge et større pres på SAS.
Så er pointoptjeningstabellen opdateret. Det viser sig at booking maskinen oplyste det korrekte antal point. Dvs at både i Go light og GO giver optjeningsklasse O kun 100 point. Så nu er det er det rigtig kompliceret. Nu kan både Go light og GO give samme antal point i nogle klasser, mens andre klasser (f,eks V, K, L, T) har differentieret optjening. Os der handler med de detaljerede japanere har et ordsprog; hvorfor gøre simpelt hvis det kan gøres kompliceret. Godt at jeg tog et skræm print af mine bestillinger forleden.
Nu venter vi spændt på om SAS indfører noget imellem GO og PLUS, som for et mindre beløb giver 500 point cph-lhr. Eller skal man ind på en ota for at finde en 'billig' billet med fuld pointoptjening?