Endnu et Turkish uheld - er det sikkert?

Poster i 'NYHEDER' oprettet af jefi99, 4/3/15.

  1. Ekeren

    Ekeren VIP medlem

    Beskeder:
    394
    "Synes godt om" modtaget:
    813
    Point:
    93
  2. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    0
    Point:
    99
    Har ligesom @jefi99 haft THY på min grå liste længe. Ikke fordi jeg er bange for at flyve med dem, men der er bare andre, hvor jeg føler mig mere sikker... Overvejer dem faktisk stadig til BKK i juni pga deres lave priser, men kan ikke rigtigt få mig selv til at booke. Kan ikke rigtigt præcist sige hvorfor - udover en mavefornemmelse.

    Hvorfor på den grå liste? Nu siger statistik jo ikke meget om hvor sikkert et flyselskab er, men udelukkende om hvor sikkert det har været. Og der er på samme måde flere selskaber, som ikke har haft fatale ulykker, som jeg også vælger fra - ligesom der er andre selskaber med fatale ulykker, som jeg aldrig ville være nervøs over at flyve med.

    Ingen af os har nogen baggrund for at kunne sige noget præcist om et flyselskabs sikkerhedsniveau og det vil altid være en "følelse" eller bygget på statistik eller noget helt tredje. Jeg kan ihvertfald ikke påstå at THY skulle være mere usikkert end andre, da jeg ikke kender til deres vedligehold af fly, proceducerer, uddannelse af crew etc.

    Man må som udgangspunkt gå ud fra at et flyselskab er sikkert når det flyver i EU. Og statistisk set er de fleste flyselskaber sikrere end at køre bil. Det ændrer dog stadig ikke på at jeg personligt har en grå liste, som Jefi99, med selskaber som jeg enten af princip ikke flyver og andre, som jeg blot helst undgår.

    Tror ikke det bliver THY til BKK denne sommer....
     
    Senest redigeret: 5/3/15
    RasmusH, Beaglen, jefi99 og 2 andre "Synes godt om" dette.
  3. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,774
    Point:
    113
  4. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,341
    "Synes godt om" modtaget:
    5,692
    Point:
    113
    Shit! Fløj med TC-JPE fra CPH her for præcis 2 uger siden!

    2015-04-11 06.57.40.jpg
     
  5. Clipper

    Clipper Aktivt medlem

    Beskeder:
    137
    "Synes godt om" modtaget:
    132
    Point:
    43
    Jeg har ikke selv fløjet TK og har derfor ingen erfaring derfra men som udgangspunkt synes jeg de virker til at have relativ få 'incidents' i forhold til flåde og rutenet.
    Eneste 'faresignal' er at om de espanderer for hurtigt til at få erfarne piloter nok?
     
  6. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    9,925
    "Synes godt om" modtaget:
    22,580
    Point:
    113
    Ja - det er vildt nok....

    Jeg har fløjet med dem en del og syntes bestemt ikke der er noget at sætte fingeren på. Syntes også deres produkt er ganske fornuftigt. Men hvad disse mindre incidents skyldes tør jeg ikke at gætte på.

    Det ændre dig ikke min holdning og flyver gerne med dem igen.
     
    Beaglen og Clipper "Synes godt om" dette.
  7. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,226
    "Synes godt om" modtaget:
    3,005
    Point:
    113
    Jeg har fløjet med TK på CPH-IST-CPH og fra USA til HK via IST. Fik upgrades til business til/fra USA og sad på comfort class til/fra HK, så jeg havde bestemt ikke noget at brokke mig over rent servicemæssigt. Men blot fordi der bliver pumpet dollars i nye fly og maden/service er awesome, så kan der jo stadig sidde 2 machoer med dårlige engelskkundskaber ude i cockpittet som hverken formår at arbejde sammen eller kommunikere ordentlig med approach/tower. Det aner man jo intet om mens man sluprer sin GT'er i sig.

    Tror heller ikke, at man kan stole på at tilsynet fra de tyrkiske myndigheder er 100% troværdigt. Det er jo påfaldende, når et flyselskab slår ud i statistikken og har væsentlig flere incidents med pilotfejl end andre tilsvarende flyselskaber. Det bør gøre, at man bør sætte spørgsmålstegn ved deres træning og kultur, men sker det fra myndighedernes side?

    Dog tror jeg ikke, at man rent statitistisk skal frygte for sit liv ombord hos TK. Selv om TK måtte være lidt bagefter sikkerhedsmæssigt, så er der stadig rigtig mange flyvninger imellem fatal accidents. Man kan naturligvis vælge et andet selskab, som man opfatter som mere sikkert, men selv her vil der jo altid være inkompetente at finde, hvis ikke nutcases som Germanwings-piloten. Jeg ved i hvert fald fra flere af mine venner som er piloter, at de en gang imellem flyver med såvel kaptajner som styrmænd, som er komplet uduelige. De siger ikke mindst, at blot fordi nogen har mange flyvetimer, så er det bestemt ikke garanti for, hvor gode piloter de er. Tværtimod, er nogle af de 'ældre' piloter, så sløve i optrækket, at de ofte må bryde ind eller udfordre dem. Her kan man så være glad for, at man i vores del af verden har en kultur, der fordrer den slags.
     
    Senest redigeret: 26/4/15
    Beaglen, Frequie og jefi99 "Synes godt om dette"
  8. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,756
    "Synes godt om" modtaget:
    8,820
    Point:
    113
    jefi99 og Frequie "Synes godt om" dette.
  9. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,774
    Point:
    113
    Nu er rapporten kommet om KTM-uheldet.

    The probable cause of this accident is the decision of the flight crew to continue approach and landing below the minima with inadequate visual reference and not to perform a missed approach in accordance to the published approach procedure.

    Other contributing factors of the accident are probable fixation of the flight crew to land at Kathmandu, and the deterioration of weather conditions that resulted in fog over the airport reducing the visibility below the required minima.

    http://avherald.com/h?article=482a5e9e/0001&opt=0
     
  10. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,226
    "Synes godt om" modtaget:
    3,005
    Point:
    113
    Jeg fløj CPH-IST-HKG-IST-CPH forleden, og jeg overlevede!

    Turkish har ikke mindst i Politiken fået meget kritik for, at deres piloter taler dårligt engelsk, hvilket kan resultere i kritiske misforståelser i kommunikationen med ATC. De 4 flyvninger jeg lige har haft, der informerede kaptajnen på fint engelsk, så der var ikke umiddelbart noget at udsætte på det sproglige. Derudover er der jo CRM i cockpittet, og der kan man jo sætte spørgsmålstegn ved om deres eventuelle fighter-pilot baggrund og macho-agtige tilgang spiller ind på sikkerheden. Måske i dette tilfælde i KTM?

    Jeg tror vi alle på et tidspunkt har fløjet med flightcrew, som i mere eller mindre grad er inkompetente, men det har bare ikke været i en situation, hvor deres evner blev prøvet af. Jeg har selv venner, som er styrmænd som nogle gange korser sig over, hvor dårlige deres kaptajnskollega er. Sågar har de fortalt om episoder, hvor det nær var gået galt, men det er aldrig noget vi i offentligheden hører om.

    Man skal naturligvis altid overveje om der er en risiko ved et givent flyselskab, men umiddelbart må vi stole på myndighedernes tilsyn. Flyselskaber, ikke mindst TK, som flyver til EU og USA er underlagt en hel del myndighedskontrol, og derfor må man gå ud fra, at de som udgangspunkt lever op til de forskellige krav.

    Lufthansa, som jo skulle være et ordentligt selskab, lod en pilot slippe igennem, som så hamrede et fly ind i en klippe. Asiana knaldede en 777'er med halen i banen pga dårlige piloter, så de findes skam rundt omkring, men jeg tror bare det er rigtig rigtig vanskeligt at undgå.
     
    Senest redigeret: 19/11/15
    Beaglen, Daniel K, Peter Krogh Frausing og 1 anden person "Synes godt om dette".
  11. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    618
    "Synes godt om" modtaget:
    932
    Point:
    93
    Gad vide om man for kompensation hvis det ikke forsinker en mere end tre timer :p
     
  12. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,774
    Point:
    113
  13. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,756
    "Synes godt om" modtaget:
    8,820
    Point:
    113
    Kommentarerne på den side giver ikke meget TK love:
    THY A343 at Antananarivo on Jan 9th 2016, touched down short of runway
    THY B738 at Birmingham on Oct 24th 2015, tail strike indication
    THY B738 at Sarajevo on Jun 3rd 2015, burst two main tyres on landing
    THY A320 at Istanbul on Apr 25th 2015, hard landing, go-around, engine problem, gear problem, gear collapse, runway excursion
    THY A333 at Kathmandu on Mar 4th 2015, runway excursion and nose gear collapse
     
  14. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,774
    Point:
    113
    De er heller ikke så heldige med deres markedsføring

    tk.jpg
     
    Grisefod, AndersBT, Michael Wahl og 14 andre "Synes godt om" dette.
  15. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    9,925
    "Synes godt om" modtaget:
    22,580
    Point:
    113
    Nej - jeg havde nok også valgt den anden vej :)
     
    isolCBflyer "Synes godt om" dette.
  16. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,299
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    PENSIONISTEN, jakobv84, jefi99 og 2 andre "Synes godt om" dette.
  17. Frequie

    Frequie VIP medlem

    Beskeder:
    388
    "Synes godt om" modtaget:
    788
    Point:
    93
    Holder mig langt væk fra dem. Der er så mange andre muligheder og hvorfor tage nogle chancer (selvom det kun er marginalt mere risikabelt).
     
    PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  18. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,226
    "Synes godt om" modtaget:
    3,005
    Point:
    113
    Fordi de er medlem af *A og giver gode point til EB :)

    Ej, faktisk er der flere gode grunde. Naturligvis taler den lidt svingende sikkerhed ned, men TK har jo vældig mange destinationer til fornuftige priser. Personligt har jeg brugt dem et par gange, idet afgangen efter 18 fra CPH passer mig ganske fint og man er fremme i Asien eftermiddag/tidlig aften. Uden at kende indgående til piloternes formåen, er servicen ombord iøvrigt ganske udmærket. Noget mere høfligt crew end hos SAS.

    Det er rigtigt, at TK har haft nogle incidents, ikke mindst seneste fatal incident i 2009, hvor en 737-800 røg ned under landing i AMS med 9 fatalities. Dette burde ikke være sket. Umiddelbart skal man helt tilbage til 1974, før der var et fatal accident med en widebody (DC 10), og det var ikke pilotfejl, men fejl i konstruktionen på en cargodør, der resulterede i rapid decompression. Samlet set opererer TK 56 stk 330, 3 stk 340 (er ved at blive udfaset) samt 28 stk 777-300 (27 ER), som kun er op til 5 år gamle. Med andre ord, så tror jeg det er noget overdrevent, hvis man direkte taler om 'høj' risiko ved at flyve med TK. Hvis der var en direkte risiko, så er jeg overbevist om, at de europæiske luftfartsmyndigheder (ikke mindst FAA) ville tage affære.

    I øvrigt burde man vel også være bekymret for flyvninger med Air France, der lavede klar pilotfejl på AF447 som styrtede i havet efter high altitude stall eller AF358, der crashede under landing i Toronto i 2005 (dog uden fatalities). Air France apropos (lige indkommet):
    https://www.rt.com/news/342589-air-france-tail-photos/

    Plus:
    Mange destinationer
    EB point (100% selv på den billigere e-klasse)
    Udmærket service ombord (venlig service, mad + wifi).
    Nyere 777-300ER på mange ruter til Asien
    330 på enkelte afgange ud af CPH
    Rigtig fin lounge i IST

    Minus:
    Tvivl om sikkerheden
    Kaos i IST airport (forhåbentlig løst, når den nye lufthavn engang åbner)
    Dårlig ground handling - også i CPH
    Mange 'irriterende typer' af medpassagerer (særdeles mange østeuropæere)
     
    Senest redigeret: 11/5/16
    isolCBflyer, alexanderln, clager og 1 anden person "Synes godt om dette".
  19. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,133
    "Synes godt om" modtaget:
    5,110
    Point:
    113
    Ikke ti vilde heste eller 10 vilde løver kan få mig til at flyve med TK, SU, AI, PK ,IR og mange andre selskaber. Hvis jeg skulle få en irregularity rerouting med disse selskaber, ville jeg sige ellers tak , jeg skal nok selv betale min rerouting.
    Det er blot en fornemmelse, der sidder dybt.
     
    Peter F. og isolCBflyer "Synes godt om" dette.
  20. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    3,865
    "Synes godt om" modtaget:
    8,062
    Point:
    113
    Jeg har fløjet en del gange med Aeroflot - og meget glad for service m.m. Jeg har kun oplevet nye fly mellem Moskva og EU. Derfor ingen betænkeligheder ved dem (og for øvrigt heller ikke med TK, som jeg også har nogen erfaring med). Kunne dog være betænkelig ved flere af de regionale selskaber, der flyver indenrigs i Rusland.
     
    PeterA "Synes godt om" dette.

Del denne side