Jeg har investeret et lille beløb i Curve i forbindelse med en af deres crowdfunding-runder*, og har derfor et gratis Metal-kort. Jeg er blevet vant til at have alle deres funktioner, og jeg tror faktisk, at jeg ville være klar til at betale 120 kr. pr. måned (15 EUR), men det ville være på vippen mellem Metal eller Curve X (5 eur pr. måned).
De tre ting, jeg primært ser som fordele ved Metal:
- 120 dages go-back-in-time. Det er helt fantastisk sammen med SAS-kortet. Jeg gennemfører alle større køb med Curve-kortet, og flytter dem derefter til SAS-kortet, når der er kampagne. Curve X er 60 dage, hvilket stadig er godt.
- Rejseforsikring, der også dækker selvrisiko på lejebiler. Om det har værdi afhænger af, om man allerede har en gratis rejseforsikring et andet sted (kreditkort, firma eller inkluderet i indboforsikringen). Der er også en mobilforsikring. Om den reelt kan bruges til noget, har jeg ikke sat mig ind i, da det aldrig har været relevant. Curve X har ingen forsikringer.
- Intet limit på valutaveksling - det er her, den primære værdi ligger. Hvis man rejser meget og har stort forbrug i udlandet, så løber de 2% i gebyr, som f.eks. SAS MasterCard tager, hurtigt op. Hvis jeg ikke havde et Curve-kort, ville jeg ikke bruge SAS-kortet til køb i udlandet; pointene ville være for dyrt købt. Limit på Curve X er 2.000 EUR. Hvis man ikke forventer at overstige dette beløb, så er Curve X nok det rigtige kort. Husk også at gennemsnitlige forbrug i udlandet ikke er det samme som det maksimale forbrug. Det er nok de færreste der bruger 2.000 EUR i udenlandsk valuta hver måned, men hvis man er i USA 3 uger, så ryger pludselig en del gennem kortet.
Man skal dog huske, at der er gebyr i weekenden - også på Metal, hvilket er noget ærgerligt.
De andre ting:
- 600 EUR limit på kontanthævninger. Jeg har sjældent brug for kontanter, selv i udlandet, men... Kontanthævninger med Curve-kortet betragtes som "online køb" og ikke som "kontanthævning" på det underliggende kort. Så de giver point. I teorien kunne man gå ned i Sydbank og hæve 4.500 kr. hver måned og derefter indsætte dem på sin bankkonto og tjene 1.350 SAS-point (når der er kampagne). Det kan man... hvis man gider... og ikke er bekymret for, at banken begynder at stille spørgsmålstegn ved kontantindbetalingerne. Jeg har hørt andre gøre dette i et begrænset omfang, men det er lidt for kreativt efter min smag. Så jeg tillægger ikke dette stor værdi. De 200 EUR, som er limit på Curve X, dækker rigeligt mit behov for rejsevaluta.
- Deres cashback tillægger jeg ikke stor værdi; måske giver det 10 kr. pr. måned i gennemsnit. Der mangler butikker, hvor jeg bruger mange penge (så meget Starbucks-kaffe bliver det alligevel ikke til).
Om man synes, det har værdi, at kortet er lavet af metal, er nok personligt. Det er da cool, men jeg ville nok ikke betale ret mange penge for det.
En lille bonus ved Curve er deres "Smart Rules". Man kan opsætte regler for, hvor forskellige køb skal trækkes fra. Dette er genialt sammen med Ikano-kortet. Ikano-kortet giver 5% bonus på restauranter/take-away, så Curve kan indstilles til automatisk at trække "dining" fra Ikano-kortet. Der ryger nogle gange enkelte køb med over, som ikke giver bonus, men så kan man bare flytte dem med GoBackInTime. Curve X giver mulighed for 5 regler.
Hvad er det bedst kommer nok and på om man syntes forskringerne har nogle værdi, og hvor stort et forbrug man har i udenlandsk valuta. Man alle bør som minimum have det gratis Curve-card, der er ingen grund til at betalte veksle gebyrer hvis man kan undgå dem og go back in time er super smart.
*Vedrørende investering i Curve er det på ingen måde en anbefaling. Håbet er, at Curve en dag bliver solgt, og det viser sig at være en god investering, men de kan lige så godt gå konkurs, og så er pengene tabt. Vi er ude på samme sted på risikokurven som krypto og meme-aktier.
Click to expand...