Erfaringer med Curvecard

Poster i 'ANDRE PROGRAMMER (BIL, KREDITKORT M.M.)' oprettet af Grisefod, 21/11/18.

1. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,554
    "Synes godt om" modtaget:
    13,113
    Point:
    113
    Tosset spørgsmål: Er det køb på 50 USD (omkring 350 DKK), hvor de ved en fejl har refunderet 50 DKK?

2. frankbrix

frankbrix Priority member

Beskeder:
    577
    1,488
    Point:
    93
    Virker 1% cash back i Denmark? Jeg kan se Netto og Lidl er på listen, men er det kun den engelske butikker der tæller?

Henry "Synes godt om" dette.
  3. Tomas

Tomas VIP medlem

Beskeder:
    131
    336
    Point:
    63
    Hej.

Er der mange af jer der har oplevet der er fejl i de man får redunderet når msn flytter en betaling til et andet kort?

Hvilken plan har I andre valgt? Synes umiddelbart det gratis kort de tilbyder giver bedst mening, men vil gerne høre hvorfor i evt har valgt som I har?

4. Abj

Abj VIP medlem

Beskeder:
    72
    321
    Point:
    53
    Jeg har investeret et lille beløb i Curve i forbindelse med en af deres crowdfunding-runder*, og har derfor et gratis Metal-kort. Jeg er blevet vant til at have alle deres funktioner, og jeg tror faktisk, at jeg ville være klar til at betale 120 kr. pr. måned (15 EUR), men det ville være på vippen mellem Metal eller Curve X (5 eur pr. måned).

De tre ting, jeg primært ser som fordele ved Metal:

• 120 dages go-back-in-time. Det er helt fantastisk sammen med SAS-kortet. Jeg gennemfører alle større køb med Curve-kortet, og flytter dem derefter til SAS-kortet, når der er kampagne. Curve X er 60 dage, hvilket stadig er godt.

• Rejseforsikring, der også dækker selvrisiko på lejebiler. Om det har værdi afhænger af, om man allerede har en gratis rejseforsikring et andet sted (kreditkort, firma eller inkluderet i indboforsikringen). Der er også en mobilforsikring. Om den reelt kan bruges til noget, har jeg ikke sat mig ind i, da det aldrig har været relevant. Curve X har ingen forsikringer.

• Intet limit på valutaveksling - det er her, den primære værdi ligger. Hvis man rejser meget og har stort forbrug i udlandet, så løber de 2% i gebyr, som f.eks. SAS MasterCard tager, hurtigt op. Hvis jeg ikke havde et Curve-kort, ville jeg ikke bruge SAS-kortet til køb i udlandet; pointene ville være for dyrt købt. Limit på Curve X er 2.000 EUR. Hvis man ikke forventer at overstige dette beløb, så er Curve X nok det rigtige kort. Husk også at gennemsnitlige forbrug i udlandet ikke er det samme som det maksimale forbrug. Det er nok de færreste der bruger 2.000 EUR i udenlandsk valuta hver måned, men hvis man er i USA 3 uger, så ryger pludselig en del gennem kortet.
      Man skal dog huske, at der er gebyr i weekenden - også på Metal, hvilket er noget ærgerligt.
    De andre ting:
    • 600 EUR limit på kontanthævninger. Jeg har sjældent brug for kontanter, selv i udlandet, men... Kontanthævninger med Curve-kortet betragtes som "online køb" og ikke som "kontanthævning" på det underliggende kort. Så de giver point. I teorien kunne man gå ned i Sydbank og hæve 4.500 kr. hver måned og derefter indsætte dem på sin bankkonto og tjene 1.350 SAS-point (når der er kampagne). Det kan man... hvis man gider... og ikke er bekymret for, at banken begynder at stille spørgsmålstegn ved kontantindbetalingerne. Jeg har hørt andre gøre dette i et begrænset omfang, men det er lidt for kreativt efter min smag. Så jeg tillægger ikke dette stor værdi. De 200 EUR, som er limit på Curve X, dækker rigeligt mit behov for rejsevaluta.

• Deres cashback tillægger jeg ikke stor værdi; måske giver det 10 kr. pr. måned i gennemsnit. Der mangler butikker, hvor jeg bruger mange penge (så meget Starbucks-kaffe bliver det alligevel ikke til).
    Om man synes, det har værdi, at kortet er lavet af metal, er nok personligt. Det er da cool, men jeg ville nok ikke betale ret mange penge for det.

En lille bonus ved Curve er deres "Smart Rules". Man kan opsætte regler for, hvor forskellige køb skal trækkes fra. Dette er genialt sammen med Ikano-kortet. Ikano-kortet giver 5% bonus på restauranter/take-away, så Curve kan indstilles til automatisk at trække "dining" fra Ikano-kortet. Der ryger nogle gange enkelte køb med over, som ikke giver bonus, men så kan man bare flytte dem med GoBackInTime. Curve X giver mulighed for 5 regler.

Hvad er det bedst kommer nok and på om man syntes forskringerne har nogle værdi, og hvor stort et forbrug man har i udenlandsk valuta. Man alle bør som minimum have det gratis Curve-card, der er ingen grund til at betalte veksle gebyrer hvis man kan undgå dem og go back in time er super smart.

*Vedrørende investering i Curve er det på ingen måde en anbefaling. Håbet er, at Curve en dag bliver solgt, og det viser sig at være en god investering, men de kan lige så godt gå konkurs, og så er pengene tabt. Vi er ude på samme sted på risikokurven som krypto og meme-aktier.

asf, Tomas, Henry og 4 andre "Synes godt om" dette.
  5. Tomas

Tomas VIP medlem

Beskeder:
    131
    336
    Point:
    63
    Mange tak for det grundige svar! Typisk er der vel point kampagne en gang i kvartalet, så hvis man har kortet hvor man har 90 dages GoBackInTime, så kan man vel i bund og grund få alle sine køb til dobbelt point? Nu er jeg typen der bruger mit MC til ALT, selv de helt små køb, så er spørgsmålet måske om der bliver for meget arbejde i det. Skal man flytte hver enkelt transaktion eller kan man tage en helt gruppe af transaktioner og flytte på en gang?

6. Kris

Kris Medlem

Beskeder:
    29
    72
    Point:
    13
    All individually - Beware also that there is a limit of 50 transactions on the SAS MC card over 2 days or 100 transactions over 4 days.

Tomas og Henry "Synes godt om" dette.
  7. Oskarp

Oskarp Medlem

Beskeder:
    20
    59
    Point:
    13
    Helt præcist så 383 kr og refunderet 54,34 kr.

Og ellers en på 506 kr, hvor de har refunderet 79,84 kr.

De har stadig ikke vendt tilbage til mig desværre

8. Tomas

Tomas VIP medlem

Beskeder:
    131
    336
    Point:
    63
    Hvis både jeg og mine forældre har et Curvecard, deres selvfølgelig i eget navn, kan vi så begge have mit MC tilknyttet kortet, således mine forældre kan trække på mit kort når der er nogle store betalinger? Tænker det som alternativ til et evt. point earner kort til mine forældre.

9. Kris

Kris Medlem

Beskeder:
    29
    72
    Point:
    13
    Havent tried but there shouldnt be an issue :)

10. Abj

Abj VIP medlem

Beskeder:
    72
    321
    Point:
    53
    Loftet på transaktioner og mængden af arbejde er grunden til at jeg bare kører de små transaktioner direkte på SAS MC-kort. Det kan dårligt betale sig at flytte 7 kr under dobbelt kampangen for at få 1 point mere. Man kan lave en "smart rule" i Curve, så beløb under f.eks. 500 kr ryger direkte på SAS kortet, mens større køb går på et andet kort, som man så flytter under næste SAS kampagne

Husk også at man kan flytte købe til IKANO-kortet når købet liner op med en af deres 10% bonus kategori en måned - f.eks. var maj og juni i år lukrative, da kategorierne var "rejsebureauer" og derefter "fly/hoteller". I November er det "elektronik-butikker". Curve sender merchant-kode med, så man får også rabat selvom købene er gennem Curve og man bruger go-back-in-time.

asf, Henry, Kris og 1 anden person "Synes godt om dette".
  11. Oskarp

Oskarp Medlem

Beskeder:
    20
    59
    Point:
    13
    Så lykkedes det endelig og alle penge er refunderet korrekt nu :)

asf, Kris, Erwin Lansing og 2 andre "Synes godt om" dette.
  12. Tomas

Tomas VIP medlem

Beskeder:
    131
    336
    Point:
    63
    Jeg har i dag bestilt et Curve X og har allerede fået mit digitale kort op og køre og så må jeg afvente at de sender det fysiske kort :)

Jeg har i den forbindelse lidt spørgsmål.

Nogen der har erfaringer med det der hedder "Fronted"? Er det noget der fungerer i Danmark og er det noget I bruger?

Hvad har I også af erfaringer ift. den vekselkurs man får når man hæver penge i udlandet med Curve. De skriver jo at man får adgang til fair foreign exchange rate, men er der reelt set en forskel ift. det kurs man får ved brug af Mastercard eller Visa?

Hvis man hæver kontanter i udlandet via ATM, kan jeg med Curve X hæve 200 euro om måneden gebyrfrit, men er der en begrænsning på hvor mange hævninger man kan lave, så længe man holder sig under den samlede begrænsning på 200 euro?

Senest redigeret: 27/10/23
  13. Jeblin

Jeblin VIP medlem

Beskeder:
    931
    2,748
    Point:
    93
    Jeg mener det er maks 5 hævninger, men er ikke sikker.
    Ift kursen er det samme valutakurs som når man bruger det i butikker. Og dermed bedre end mine andre mastercard og visa. Desuden kan jeg hæve med mit curve og samtidig få point på mit sas mc, hvilket jeg benytter en del.

Tomas og Henry "Synes godt om" dette.
  14. mdk

mdk VIP medlem

Beskeder:
    381
    639
    Point:
    93
    Du/I er klar over de markant dårligere vilkår der træder i kraft den 15. november, ikke?

https://cdn.buttercms.com/QXzvmJHVQW2prbOWFVmY

tbh, Tomas, Rungsvej og 1 anden person "Synes godt om dette".
  15. Tomas

Tomas VIP medlem

Beskeder:
    131
    336
    Point:
    63
  16. asf

asf VIP medlem

Beskeder:
    847
    2,018
    Point:
    93
    Det var jeg heller ikke opmærksom på, tak for at påpege det.

Hæfter mig ved (for Curve Standard):
    • ATM withdrawal fee: €2 eller 2% (det der er højest)
    • Currency conversion fee: €250 pr. løbende 30 dage uden fee, derefter 2,5% tillæg
    Det gør det jo faktisk dyrere efter de €250 end ens alm. VISA eller Mastercard fra banken, der som regel har 2% tillæg (svjh) :(

Så kan det måske hurtigt betale sig med X eller Black, i hvert fald i perioder med mange udlandsbetalinger. Eller at gå tilbage til Revolut (har ikke tjekket deres vilkår for nylig) eller sin egen banks kort/SEB kort.

Festen måtte selvfølgelig også stoppe en dag :rolleyes:

Henry og Jeblin "Synes godt om" dette.
  17. tbh

tbh VIP medlem

Beskeder:
    3,136
    8,210
    Point:
    113
    Det er endnu værre. Der er 1% oven i, fra første kr, når dit underliggende kort ikke er i USD, GBP eller EUR.
    Curve er dødt for mit vedkommende, sikke en skam.

Jeblin og Henry "Synes godt om" dette.
  18. Jeblin

Jeblin VIP medlem

Beskeder:
    931
    2,748
    Point:
    93
    Er det ikke 'kun' for køb i weekenden? Sådan læser jeg det.
    Med det sagt er jeg næsten enig med dig. Curve er virkelig blevet voldsomt forringet. Det er virkelig ærgerligt fordi det har været mit primære kort i udlandet, hvor jeg er i længere perioder af gangen.
    Nogen der kender alternativer?
    Jeg må overveje om jeg skal til at betale for curve de perioder jeg er i udlandet eller gå tilbage til revolut. Dog er revolut ikke ligeså attraktivt mere efter det ikke længere giver point at overføre penge med SAS-kortet.
    De 75 kr om måneden vil være en fordel hvis man bruger mere end 4000 kr i udenlandsk valuta ift SEB (2% valutatillæg) - men hos revolut er de første €1000 uden tillæg...

19. tbh

tbh VIP medlem

Beskeder:
    3,136
    8,210
    Point:
    113
    Du har helt ret, jeg blev nok så deprimeret at jeg ikke gad læse hele sætninger!

Jeg synes ofte SEBs tillæg ender på langt over 2%, endda over 3% nogle gange.
    Jeg er pt. meget uden for EU så er endt med revolut metal... 1%cashback op til 109 kr om måneden, og 6000 krs gratis hævning, samt kursen gør det 1000 kr værd for et år for mig.

Jeblin, asf og Henry "Synes godt om dette"
  20. asf

asf VIP medlem

Beskeder:
    847
    2,018
    Point:
    93
    Ja, tror også Revolut er vejen frem, selv om det er upraktisk at skulle overføre manuelt frem for Curve, der bare trækker direkte på det underliggende kort.

Man mister selvfølgelig pointene, men det opvejes mere end helt af de 2-3% valutatillæg så vidt jeg kan regne ud. Ved en værdisætning på 7 øre pr EB-point svarer det til at man får 70 øre tilbage (10 point) pr køb på 100kr, som er mindre end de 2-3kr det koster i valutatillæg.

Det er for Standard MC, det ser anderledes ud for Premium (og/eller hvis man værdisætter EB-point højere end jeg gør).

Jeblin og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side